مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کرمان در جمع خبرنگاران هشدار داد؛

کمبود اتوبوس در ایام اربعین جدی است

کمبود اتوبوس برای جابه جایی زائران اربعین در استان کرمان آن چنان جدی است که مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان نگران وقوع شرایطی بحران در ایام شهریورماه است. روزهایی که علاوه بر جابه جایی گستردۀ زائران اربعین، زائران مشهد و مسافرانی که قصد انجام سفرهای پایان تعطیلات تابستان را دارند همچنین دانشجویانی که قصد سفرهای بین استانی دارند هم تقاضای بلیت اتوبوس را افزایش خواهد داد.

به گزارش صدای زرند، احسان عراقی زاده در خصوص جابه جایی زائران اربعین با بیان اینکه اگر فعلا ۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر داشته باشیم، مشکل تا حد زیادی حل می شود، افزود: در حال حاضر اما فقط ۳۰۰ اتوبوس را می توانیم برای رفت وبرگشت تامین کنیم ولی اگر تعداد مسافران بیش از ظرفیت این اتوبوس ها باشد معطل و با مشکل مواجه می شوند.

وی با اشاره به ورود اتوبوس های ترکیه ای به ایران و درخواست استان کرمان برای اختصاص ۵۰ دستگاه برای جابه جایی زائران توضیح داد: ابتدا مجوز ۱۰ اتوبوس ترکیه ای را برای استان کرمان گرفتیم و بعد با تاکید و کمک استاندار محترم و معاون محترم عمرانی استانداری تعداد آن را به ۵۰ اتوبوس رساندیم. قرار بود هزینه های راننده و کمک راننده و یک نفر همراهی و راهنما و تعمیر و نگهداری با خود شرکت ترکیه ای باشد؛ ضمن اینکه بلیت فروشی این اتوبوس ها با اتوبوس های داخلی فرقی ندارد. هزینه های سوخت و محل استراحت و غذای رانندگان را قرار بود ما با کمک معادن استان تامین کنیم. شرایط بسیار تسهیل شد اما یک دستگاه هم از اتوبوس های ترکیه ای نیامد.

وی افزود: خودروهای ترکیه ای ۵۶ نفرۀ وی آی پی هستند و یک اتوبوس آن ها معادل دو اتوبوس ما ظرفیت دارد. اگر معادن برای تامین هزینه های این اتوبوس ها پای کار آمده بودند، می توانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد ضمن اینکه خود معادن هم اتوبوس برای زائران استان تامین نکردند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا معادن اتوبوس را تامین نکردند؟ آیا مطالبه ای از شما دارند که پاسخ ندادید؟ اظهار کرد: معادن بهانه های مختلفی می آورند. می گویند با هیات دولت بستیم و از تهران پیگیری کنید. سال گذشته ظاهرا با معاون اول محترم رئیس جمهور توافقی شده بود که هریک از معادن تعدادی اتوبوس را تامین کنند و ما هرچه پیگیری می کردیم کسی جوابی نمی داد.

وی بیان کرد: به استاندار می گویند با تهران بستیم، به ما می گویند با استاندار بستیم و هرکدام چیزی می گویند و تاکنون ماشینی تامین نکرده اند.

وی گفت: معادن پول دارند و می خواهند پرداخت را انجام بدهند اما اتوبوس نیست. اگر اتوبوس هایی که معادن در سیستم حمل ونقل خود دارند را از سرویس دهی حذف کنند، در جابه جایی نیروها با مشکل مواجه می شوند و اگر به شیفت کارخانه نرسند و یا در اتوبوس بیش از ظرفیت سوار کنند، مشکلات بعدی ایجاد می شود.

وی افزود: اما امسال این بهانه ها پذیرفتنی نیست چون ماشین از خارج از کشور وارد شده است و می شد مشکل را حل کرد.

وی در عین حال امیدوار است که با برنامه ریزی صحیح زائران و با مراجعۀ بهنگام برای تهیۀ بلیت سفر، بخشی از مشکلات در سفرهای شهریورماه کاهش پیدا کند.

وی ۳۱ مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از خردادماه جلسات پیگیری برای برگزاری این رویداد مهم را آغاز کردیم، اظهار کرد: با فعالان بخش خصوصی حوزۀ حمل ونقل و پلیس راه و فرودگاه و شهرداری و راه آهن و حج و زیارت و شرکت های مسافربری که به معادن خدمات می دهند جلسه گذاشتیم و برنامه ریزی کردیم که هر گروهی چه کاری انجام دهد.

وی افزود: با آنالیز علمی دوره های گذشته و بررسی آمار پنج، شش سال گذشته آمار زائران امسال را پیش بینی کردیم و در جلساتی که با شرکت های مسافرتی بخش خصوصی داشتیم، مشخص شد آمار ما با آن ها کاملا منطبق بود.

وی توضیح داد: موضوع اصلی ما کمبود ناوگان است. از سال ۹۸ و با شیوع کرونا بسیاری از ناوگان ما به بخش های دیگر رفتند. اتوبوس ها و رانندگان با صنایع و معادن و کارخانه ها کار می کنند و حاضر نشده اند به بخش مسافر برگردند. این مشکل هم مربوط به کل کشور است اما در استان ما محسوس تر است چون معادن در حال توسعه هستند و نیاز روز افزون به جابه جایی نیروها دارند.

وی اضافه کرد: حتی وضعیت به گونه ای است که در حال حاضر بسیاری از نیروهای راهداری ما در برخی شهرستان ها حاضر نیستند برای راهداری کار کنند و به معادن و شرکت ها پیوسته اند. به عنوان مثال، برای سیرجان و شهربابک و بردسیر و زرند داریم نیرو می فرستیم.

وی ادامه داد: مشکل کمبود ناوگان را به ستاد اربعین اعلام کردیم و قرار شد از خارج از سیستم راهداری برای ما ناوگان تامین کنند. به وزارت خارجه هم اعلام و قرار شد از برخی کشورهای همسایه ناوگان تامین کنیم.

وی اظهار کرد: قرار شد اتوبوس های ترکیه ای به صورت اجاره ای وارد سیستم شوند. این طرح برای تهران تا مرز مهران اجرا می شود اما ما هم تقاضا داشتیم تا تعدادی از این اتوبوس ها به کرمان بیایند.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کرمان سپس با اشاره به تلاش هایی که برای مجوز ۵۰ اتوبوس ترکیه ای انجام شد، گفت: متاسفانه این اتوبوس ها تامین نشد.

وی اظهار کرد: الان مشکلات هنوز مشخص نشده است. برآورد این است که چهار، پنج روز قبل از اربعین به مشکل برمی خوریم.

عراقی زاده با انتقاد از اینکه معادن برای تامین ناوگان موردنیاز پای کار نیامدند، گفت: دو ماه است نامه نگاری می کنیم ولی همه می گویند ماشین نداریم.

وی افزود: راهداری گفته کامیون ها را مسقف کنید. ۱۰ کامیون به این شکل و ۱۰ ماشین سواری از استان کرمان به مرز مهران می رود تا اگر ناوگان کمبود شد از این امکان استفاده شود.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کرمان سپس بیان کرد: یکی از سیاست هایی که وزیر محترم دستور داده دنبال کنیم این است که خودروهای سواری را تشویق کنیم که مسافران را ببرند. اگر مردم با ماشین سواری بروند، در مرز، خدمات بهتری به این ماشین های سواری داده می شود. سال گذشته هر ماشین سواری یک ونیم نفر سرنشین داشت امسال اما باید به چهار نفر برسد.

عرضۀ همزمان بلیت رفت و برگشت هواپیما

وی در خصوص سفر با هواپیما نیز گفت: از سال گذشته بلیت تک نفره می فروشیم. امسال هم برنامه ریزی کردیم که مسافران حتما بلیت برگشت را همزمان با رفت بگیرند. با شرکت های حمل ونقل نیز برای این کار هماهنگ کردیم.

عراقی زاده با تاکید بر اینکه اگر بلیت رفت وبرگشت بتوانیم بفروشیم خیلی شرایط مطلوبی ایجاد خواهد شد، افزود: در ایام اربعین فرودگاه های استان چهار، پنج پرواز اضافه می کنند. تاکنون فقط برای نجف پرواز داشتیم اما مدیرکل فرودگاه های استان اخیرا اعلام کردند که پرواز برای بغداد نیز اضافه می شود.

وی ادامه داد: راه آهن هم یک رام قطار در نظر گرفته که از کرمان به قم و از قم به شلمچه می رود. قرار است یکم شهریورماه این قطار حرکت کند و نهم شهریورماه بر گردد. ظرفیت این قطار ۵۰۰ نفر است.

وی اضافه کرد: امسال قطاری هم بین شلمچه و اهواز گذاشتند که مسافران را جابه جا می کند.

سامانۀ ۱۴۱ فعال است

وی در ادامه گفت: توصیۀ ما این است که هر اتفاقی که در جاده ها برای مسافر رخ داد اعم از اینکه بلیت نداشت، نیاز به اورژانس داشت و … با سامانۀ ۱۴۱ تماس بگیرد.

وی اظهار کرد: به همکاران ۱۴۱ گفتیم مثل خادم امام حسین (ع) با کسانی که با این سامانه تماس می گیرند رفتار کنید و بعد از اینکه خدمات دادید، باز هم پیگیری کنید تا مطمئن باشید مشکل مسافر رفع شده است.

افزایش زائران پاکستانی

عراقی زاده همچنین بیان کرد: موضوعی که امسال بحرانی تر شده زائران پاکستانی است که از مرز ریمدان وارد کشور می شوند. سال گذشته از مرز میرجاوه مسافران و زائران وارد می شدند اما امسال مرز ریمدان کاملا راه اندازی شده و شهرداری کرمان مسئول رسیدگی به آن شده است. با این وضعیت امسال زائران و مسافران پاکستانی بیش تر خواهند شد و باید کنترل بیش تری داشته باشیم تا مشکلی پیش نیاید.

وی اضافه کرد: قرار شد پلیس راه به دلیل اینکه فرمان خودروهایشان سمت راست است آن ها را از مرز تا بخشی از مسیر اسکورت کند.

استقرار اکیپ های تعمیراتی در جاده

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کرمان گفت: یکی از کارهای خوب امسال این بود که همکاران راهداری را در ۴۵ اکیپ تعمیراتی تقسیم کردیم. این اکیپ ها در جاده های استان مستقر می شوند تا هر ماشینی خراب شد همان جا تعمیرات انجام شود.

وی سپس با بیان اینکه موضوع مهم بعدی تامین سوخت است، اظهار کرد: برای پاکستانی ها موکب ماهان به عنوان توقف گاه در نظر گرفته شده است و در اینجا می توانند سوختگیری کنند.

وی افزود: با شرکت نفت هماهنگ کردیم تا سوخت جایگاه های مجتمع های خدمات رفاهی را حتما تامین کنند تا خودروها مشکل سوخت نداشته باشند.

وی توضیح داد: چند روز پیش از مرز کرمان به سمت قطروئیه سیرجان بازدید داشتم و به نیریز شیراز و هرات یزد هم رفتم. مشاهدات ما نشان می داد که در مجتمع های خدمات رفاهی در استان کرمان مشکل سوخت داریم و صف های گازوئیل طولانی بود. اما در شیراز و یزد چنین وضعیتی نبود.

عراقی زاده بیان کرد: قرار شد شرکت نفت بیش تر سوخت به جایگاه های جاده ها بدهد. توافق دیگر با این شرکت این بود که اتوبوس های اربعین بدون نوبت سوختگیری کنند و اگر هم سوخت ندارند به نوعی کمک شوند تا معطل نشوند.

وی گفت: امسال همچنین با انجمن صنفی حمل ونقل بار هماهنگی کردیم تا خودروهایی که قصد دارند موکب ها را جابه جا کنند تحت نظارت یک نهاد باشند. در این شرایط، ساعت ورود و خروج این خودروها از مرز مشخص می شود تا برای تامین سوخت آن ها برنامه ریزی شود.

استمرار طرح اربعین تا ۲۰ شهریورماه

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کرمان همچنین یادآور شد: طرح اربعین از ۲۷ مردادماه شروع شده و تا ۲۰ شهریورماه ادامه دارد.

وی افزود: سال گذشته این طرح تا یکی، دو روز بعد از اربعین ادامه داشت ولی امسال این طرح تا پنج روز بعد از اربعین ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: بعد از آن، در روزهای پایان ماه صفر باید مسافران را به مشهد بفرستیم. بعد از آن سفرهای تعطیلات تابستانی را داریم. همۀ این شرایط ما را نگران کرده و اینکه از دو ماه پیش برنامه ریزی ها را شروع کردیم به این دلیل است.

عراقی زاده بیان کرد: فرصت دیگری که برای ما کرمانی هاست این است که بسیاری از زائران از اربعین به مشهد می روند و بعد برای زیارت مزار سردار سلیمانی به کرمان می آیند و باید برای همۀ این شرایط آمادگی لازم داشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید از این به بعد آماده باشیم و سال های بعد با برنامه ریزی بیش تر کار کنیم.

۹۵ درصد جابه جایی از طریق جاده

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان کرمان یادآور شد: در رتبه بندی که سازمان راهداری مدتی پیش برای وزیر ارائه داد، تهران و اصفهان و البرز استان هایی بودند که وضعیت بحرانی برای مرز مهران داشتند و برای مرز شلمچه و چذابه استان ما بحرانی تر بود.

وی افزود: هر ساله حدود ۳۰ درصد تردد زائران از طریق حمل ونقل عمومی و مابقی از طریق خودروهای شخصی و … صورت می گیرد. ۹۵ درصد تردد با حمل ونقل عمومی هم از طریق جاده و پنج درصد دیگر از طریق قطار و هواپیما انجام می شود.

پیش بینی اوضاع بحرانی

وی در پاسخ به سوالی که برای تامین بلیت مسافرانی که قصد تردد بین استانی در این ایام دارند چه برنامه ای دارید؟ گفت: تعطیلات آخر تابستان و جابه جایی دانشجویان و اربعین و سفر به مشهد را در شهریورماه داریم. همه را بررسی کردیم و برای همین شرایط است که می گویم امسال اوضاع بحرانی تر از سال های قبل است چرا که تاریخ سه، چهار سفر خیلی مهم مقارن شده است.

وی اظهار کرد: برای تامین بلیت سفرهای بین استانی هم مدام در حال برنامه ریزی هستیم. سیستم ها را قفل می کنیم و برای اربعین می فرستیم اما باز تقاضای بالایی برای سفر بین استانی ایجاد می شود و برای پاسخ به آن اقداماتی انجام می شود.

عراقی زاده بیان کرد: اگر زائران اربعین هرچه زودتر برنامه ریزی کنند و بلیت را بگیرند، بسیاری از مشکلات حل می شود.

انتهای پیام/