برگی از تاریخ زرند/

سِبقه تاریخی تغییر نام زرند

برگی از اسناد قبل از انقلاب که اخیراً به دستم رسیده است نشان می‌دهد که تقاضای تغییر نام زرند سبقه‌ی تاریخی دارد و این موضوع حدود 50 سال قبل توسط شورای اداری بخش زرند مورد رسیدگی قرار گرفته است.

برگی از اسناد قبل از انقلاب که اخیراً به دستم رسیده است نشان می‌دهد که تقاضای تغییر نام زرند سبقه‌ی تاریخی دارد و این موضوع حدود ۵۰ سال قبل توسط شورای اداری بخش زرند مورد رسیدگی قرار گرفته است.

صدای زرند – مهدی سهرابی زرندی: یک سند تاریخی مربوط به زرند که توسط یکی از همشهریان فرهیخته و بزرگوار امروز از طریق فضای مجازی بدستم رسیده است، مربوط به صورتجلسه شورای اداری بخش زرند در سال ۱۳۵۴ (۴۸ سال قبل)، است. این شورا به پیشنهاد رییس آموزش و پرورش (وقت)، موضوع تغییر نام زرند را با ذکر دلیل، مطرح و  شورای مذکور، پس  بررسی و شور، در نهایت از استاندار وقت تقاضای تغییر نام زرند را خواستار گردیده است.

موارد مکتوب در صورتجلسه شورای اداری که در سه صفحه تایپ شده است، اسامی ۱۶ نفر از روسای ادارات دولتی (شهریور ۵۴)، آمده است. عمده مطالب صورتجلسه که ظاهراً ۶ الی ۷ نفر از جمله رییس وقت ساواک و بخشدار وقت زرند آن را امضاء نموده‌اند، مربوط به تقاضای شورای مذکور، در جهت تبعید زنده‌یاد پدرم مرحوم حسن سهرابی زرندی (پدر مطبوعات زرند)، و خود اینجانب (مهدی سهرابی زرندی)، با عناوین نماینده و خبرنگاران روزنامه اطلاعات است که بعدها در جلد دوم گنجینه «از زراوند تا زرند» که درحال نگارش است، به آن خواهم پرداخت.

اما چون اخیراً بحث تغییر نام زرند در رسانه مردمی صدای زرند، آورده شد، بند دوم صورتجلسه شورای اداری بخش زرند در ۴۸ سال قبل، که به پیشنهاد رییس آموزش و پرورش زرند موضوع تغییر نام زرند بوده است و بدین گونه مکتوب شده است را بدین شرح می‌آورم:

«۲ – نامه شماره ۲۳۸۳ – مورخه ۱۶ / ۴ / ۵۴ رییس آموزش و پرورش منطقه زرند در مورد پیشنهاد تغییر نام یا افزودن واژه‌ای به کلمه زرند در شورا برای این بخش قرائت تا از نظر تشابه اسمی زرند کرمان با زرند ساوه مشکلاتی را که اغلب برای ادارات از نظر وصول نامه‌ها به ویژه آموزش و پرورش در ارسال مدارک تحصیلی دانش‌آموزان که اشتباهاً نامه‌های زرند کرمان به زرند ساوه و بالعکس به علت قید نمودن کلمه زرند بدون ذکر ساوه و یا کرمان واصل می‌گردد، برطرف گردد. در این مورد شورا پیشنهاد می‌نماید. حال که امر شهرستان شدن زرند مورد توجه می‌باشد، در صورت قطعیت تصمیم از سوی مسولان محترم، امکان تحقق این پیشنهاد بررسی و در صورت موافقت این پیشنهاد، به تغییر نام زرند به واژه‌ای دیگر در زمینه همین تلفظ یا اضافه واژه‌ای که بهر صورت رافع تشابه اسمی زرند کرمان با ساوه باشد (از نظر نگارش مطلق کلمه زرند)، اخذ تصمیم فرمایند.» ).

Zarand SZ 0232

برشی از صورتجلسه صورتجلسه شورای اداری بخش زرند مورخه ۱۵ / ۶ / ۱۳۵۴ (سند ثبت شده شماره: ۳۰۴۹ / ۳۹۲ / ۲۹۹)

بنابراین باید گفت بحث تغییر نام زرند مربوط به دیروز و امروز نیست. بلکه حدود نیم قرن گذشته مسئولین این شهر هم ضرورت تغییر نام زرند را اعلام نموده‌اند. بنابراین ما به نمایندگی از بخشی از اهالی زرند از مسئولین محترم شهرستان بخصوص شورای اداری شهرستان که ریاست آن به عهده‌ی جناب آقای حسینی‌نژاد فرماندار محترم است، موضوع امکان تغییر نام زرند به زراوند را براساس دلایل و مستنداتی که قبلاً عرض نمودم، در جلسات مذکور مورد  بحث و بررسی قرار دهند.

لازم به ذکر است، اینجانب پیش از این هم پیشنهاد مربوطه را کتباً در سال ۱۳۹۲ به چهارمین دوره شورای اسلامی شهر زرند (مدیریت حاج سیدرضا هاشمی‌زاده)، اعلام نمودم که در مجموع موافقت تمام اعضای شورای شهر به تغییر نام زرند به زراوند بود. مرحوم حاج علی نخعی نیز که قبل از جناب هاشمی‌زاده ریاست شورای اسلامی شهر را عهده‌دار بود، از جمله موافقین تغییر نام زرند به زراوند بود.

 

آیا شما خواننده گرامی موافق به تغییر نام زرند به زراوند هستید؟! لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید. نظرات شما در ذیل این پست منتشر می‌شود اما شماره تماس یا ارسال پیامک هم ۰۹۱۳۳۹۶۵۴۸۳ می‌باشد.

 

انتهای پیام/

 

 

زراوند یا زرند؟