اجرای تعزیه شام غریبان در گودال سرخ خانوک + فیلم

آوازه برگزاری شام غریبان خانوک به خارج از شهرستان زرند و حتی استان رسیده است و مردم از سراسر استان کرمان و استان های دیگر خود را به خانوک می رسانند تا در مراسم شام غریبان این شهر شرکت کنند.

محبوبه سعیدی: بر اساس یک رسم قدیمی در شهر خانوک زرند مراسم شام غریبان بسیار باشکوه برگزار می شود.

مراسم شام غریبان با قدمت ۲۰۰ ساله در خانوک

مراسم شام غریبان در این شهر به نزدیک ۲۰۰ سال قبل بر می گردد و در سال های خیلی دورتر مردم در شب شام غریبان به همراه هیأت عزاداری به یاد اسرای دشت کربلا شمع به دست از تکیه حضرت ابالفضل علیه السلام به سمت تکیه امام حسین علیه السلام حرکت می کردند.

اما از دهه هشتاد به این طرف برگزاری این نوع شام غریبان جای خود را به اجرای تعزیه روز عاشورا و به اسارت رفتن اهل بیت امام حسین(ع) داده است.

از حدود ۶ سال پیش یک محوطه به مساحت یک هکتار به نام گودال سرخ در خانوک برای مراسم شام غریبان به همت هیأت محبان خانوک و با همکاری شهرداری و شوراهای اسلامی قبل و حال حاضر خانوک تهیه شده و مراسم در این مکان برگزار می شود.

آوازه برگزاری شام غریبان خانوک به خارج از شهرستان زرند و حتی استان رسیده است و مردم از سراسر استان کرمان و استان های دیگر خود را به خانوک می رسانند تا در مراسم تاسوعا، عاشورا و شام غریبان این شهر شرکت کنند.

اجرای تعزیه در گودال سرخ

خیل عظیم جمعیت به یاد امام حسین(ع) و غربت حضرت زینب(س) به سوگواری می پردازند. مراسم شام غریبان در خانوک به این صورت است که بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء هیئات، دسته های سینه زنی و مردم از تکیه حضرت ابوالفضل(ع) مراسم اعزاداری را شروع و بعد از طی مسافت و گذشتن از تکیه امام حسین(ع) و گلزار شهدا به گودال سرخ محل برگزاری تعزیه شام غریبان می رسند.

شروع مراسم تعزیه با تلاوت قرآن

ابتدا این مراسم با آیاتی از کلام الله مجید و خواندن دعای سلامتی امام زمان عجل الله شروع می شود. یکی از تعزیه های اجرا شده در مراسم شام غریبان که بسیار جگر سوز است، تعزیه حضرت عباس(ع) است.

پس از اجراهای مختلف از صحنه های کربلا، نوبت به قسمت آتش کشیدن خیمه ها و اسارت اهل بیت امام حسین(ع) می رسد که حال و هوای سوزناکی را ایجاد می کند.

حضور مردم در مراسم های عزاداری امسال بیش از همیشه بود و نشان می دهد عشق به حسین(ع) و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت روز به روز در مردم بیشتر می شود.

انتهای پیام/