پورابراهیمی:

نذر کردیم اتفاقی برای پسته استان کرمان نیفتد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به صادرات استان کرمان، گفت: حدود ۷۰ درصد صادرات استان کرمان پسته و مغز پسته است، ۱۵ درصد محصولات مسی است و بقیه مربوط به سایر موارد است و اگر بخواهیم برای صادرات برنامه داشته باشیم باید با این ترکیب کار کنیم.

به گزارش صدای زرند، محمدرضا پورابراهیمی افزود: صادرات پسته و مغز پسته، منوط به تولید این محصول است که تولید آن به شرایط جوی بستگی دارد و طی دو، سه سال گذشته به دلیل مشکلات، تولید نبوده و صادراتی هم نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: سال های گذشته تا ۲ میلیارد دلار صادرات پسته از استان کرمان داشتیم و امسال نذر کردیم اتفاقی برای پسته استان کرمان نیفتد تا کشاورزان جان بگیرند. اگر صادرات مغز پسته و پسته ۷۰ درصد است، پس ما استانی وابسته به بخش کشاورزی هستیم.

وی با اشاره به صادرات محصولات معدنی و صنعتی استان، ادامه داد: در حال حاضر تغییرات نرخ ارز در اقتصاد ایران اگر چه آثار تورمی برجای گذاشته و به شدت معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است اما این تغییرات نرخ ارز، سبب جهش صادراتی می شود.

پورابراهیمی با اشاره به مشکلات صنعت زغال سنگ استان، خاطرنشان کرد: با وجود این مشکلات، سال گذشته ۶۵۰ میلیون دلار کک و زغال سنگ وارد کشور شده و این در حالی است که کرمان دارای ذخایر غنی زغال سنگ است و تا ۲۰۰ سال دیگر فرصت برداشت از این معادن را دارد، اما با این وجود کک سازی زرند با ۲۰ درصد ظرفیت کار می کند.

وی با بیان این که واردات زغال خیانت به استان کرمان است، یادآور شد: نرخ زغال وارداتی سه ونیم تا چهار برابر قیمت زغال داخلی است، انحصار خرید زغال سنگ توسط ذوب آهن اصفهان جفا به مردم کرمان است و لذا باید سندیکای صادراتی بخش زغال فراهم شود و فروش به داخل را کنار بگذاریم و زمینۀ صادرات زغال سنگ فراهم شود.

پورابراهیمی هفتم اردیبهشت ماه در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع تولید صادارت محور، بیان کرد: یکی از حلقه های مهم تولید صادرات است.

وی با بیان این که در حوزۀ صادرات باید دو محور استانی و ملی را به صورت مجزا در دستور کار قرار بدهیم، ادامه داد: در حال حاضر بیشترین دغدغه ای که در حوزۀ صادرات در کشور وجود دارد، مسائل ملی است و مسائل استانی وزن کمتری به خود اختصاص داده است اگرچه در جایگاه خود مهم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: چالش اساسی که امروز در حوزۀ صادرات محصولات ما وجود دارد، به نحوۀ تسویۀ تعهدات ارزی و بازگشت منابع ارزی خارج از کشور مربوط می شود که اصلی ترین موضوع در نحوۀ بازگشت ارز به نرخ تثبیت تعهدات ارزی برمی گردد.

وی گفت: اگر دولت فعلی اشتباهات سال های گذشته را بخواهد تکرار کند، موضوع صادرات غیرنفتی در کشور پا نخواهد گرفت و خروج ارز از کشور به روش های غیرمتعارف استمرار خواهد یافت.

پورابراهیمی افزود: مطالبۀ جدی ارکان نظام در استان کرمان از مجموعۀ بالادستی، نحوۀ تسویۀ تعهدات ارزی صادرکنندگان و مهم تر از همه نرخ تثبیت ارز است.

وی با اشاره به وجود نگاه های مختلف سیاست های ارزی در دولت گفت: برخی از این سیاست ها واقعا محکوم به شکست است.

نماینده کرمان و راور در مجلس ادامه داد: امسال در لایحۀ بودجه، موضوع تثبیت تعهدات ارزی بخش کشاورزی و گردشگری را آوردیم اما در مجمع تشخیص مصلحت نظام، حذف شد که این خطای نابخشودنی بود و بعضی از کسانی که در فضای تصمیم گیری ادعای مسائل اقتصادی را در مجمع دارند، این تصمیم مهم مجلس که رشد صادرات بخش کشاورزی را به دنبال داشت را حذف کردند.

وی همچنین تاکید کرد: حوزۀ دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی باید اصلی ترین حوزۀ صادرات استان باشد که این ظرفیت مغفول مانده است.

انتهای پیام/