پیام دکتر فرحبخش رییس دادگستری و یعقوبی دادستان زرند در خصوص فلسفه حجاب و تبعات کیفری کشف حجاب

رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پیامی را در خصوص فلسفه حجاب و تبعات کیفری کشف حجاب صادر نمودند.

به گزارش صدای زرند، متن این پیام به شرح ذیل می‌باشد:

شاید برای جوانان عزیز و ارزشمند و آینده سازان شهرستان زرند سوال شده باشد، فلسفه حجاب چیست؟

بی شک خدایی که این جهان را با نظم و دقت تمام آفریده است، دلیلی برای بیان احکام مربوط به حجاب در کتاب مقدس خود قرآن دارد. اما قبل از پاسخ به این سوال باید بدانید، منظور از حجاب کامل، پوششی است که حد حجاب شرعی را شامل شود. چارچوبی که اسلام برای حجاب زنان در نظر گرفته، پوشاندن تمام بدن به جز دست ها تا مچ و گردی صورت است که هر خانمی می تواند با انواع مختلف پوشش مانند مانتو، چادر و غیره متناسب ترین آن را برای خود انتخاب کند.

سخن اول: فسلفه حجاب

علل متعددی برای لزوم حفظ حجاب مطرح است، از آنجا که بیان همه آن در این مجال نمی گنجد، تنها به بیان چند مورد اکتفا می گردد.

۱ .حجاب مایه امنیت زن

واضح است که زنانی که در جامعه خودآرایی و طنازی می کنند بیشتر از زنان محجبه در معرض برخوردهای زشت مردان هوسران هستند. وقتی زن با حفظ پوشش کامل وارد اجتماع شود، مرد هوسباز دیگر حتی تصور اذیت و آزار او را به خودش راه نمی دهد و پایش را از حریم شخصی زندگی او عقب می کشد. اما زنی که در جامعه هیچ محدودیتی برای خود در مقابل نگاه مردان نامحرم قائل نمی شود به مرد هوسباز اجازه می دهد که جرات تحقیر او را به خود بدهد.

۲. حجاب باعث افزایش مطلوبیت و ارزش زن

در مجموع هر آنچه که دست یافتن به آن سخت تر باشد خواستنی تر و ارزشمندتر است و هر چیزی که راحت تر در دسترس باشد، بی ارزش و کم اهمیت تر است. دلیل ارزشمندی خاک طلا نسبت به خاک دیگر، کمیابی آن است. اگر طلا هم مانند یک تکه سنگ همه جا پیدا می شد، دیگر اینقدر ارزش داشت؟

دسترسی بدون دردسر و راحت به زن هم باعث بی ارزشی او می شود و برعکس هرچقدر وصال برای مرد سخت تر باشد ارزشش بیشتر خواهد بود. یکی از کارکردهای حجاب همین است. قرار دادن حائلی بین زن و مرد باعث سخت تر شدن دسترسی مرد به زن و در نتیجه خواستنی تر شدن زن می شود. مفهوم عشق به معنای واقعی نیز در سایه همین منطق شکل می گیرد. اساسا مردان بیشتر به زنی عشق می ورزند که عفت و وقار بیشتری داشته باشد و خود را به راحتی در اختیار او قرار ندهد. یکی از دلایل کمرنگ شدن و در حاشیه رفتن عشق در غرب و اخیرا در برخی شهرهای بزرگ کشورمان همین است.

۳.حجاب زمینه ساز برخورداری یکسان از آرامش و شادی برای زنان

از جمله ویژگی های روانی زن نیاز او به مورد توجه و تمجید قرار گرفتن است. برخی از خانم ها به لحاظ ظاهری بهره کمتری از زیبایی دارند که خود آنها نقش در آن نداشته اند. اگر در جامعه نگاه به زن از منظر جسمانی باشد زن هایی که زیبایی ظاهری کمتری دارند، مورد بی توجهی قرار می گیرند و طبیعتا خانم هایی که زیباتر جلوه می نمایند توجه بیشتری را به سمت خود جلب می کنند. خانم هایی که به دلیل نداشتن زیبایی مورد بی توجهی قرار می گیرند دچار نوعی آزردگی و افسردگی روحی و روانی می شوند و زنانی که در رقابت استفاده از لباس و زیورآلات و آرایش های گران قیمت، توان اقتصادی لازم را ندارند هم با چنین مشکلی مواجه اند.

۴. حجاب عامل استحکام خانواده

حجاب از دو راه باعث استحکام خانواده است. اولین تاثیرحجاب در استحکام روابط خانوادگی در مرحله انتخاب همسر است. حجاب باعث می شود که در حین انتخاب، زیبایی های ظاهری زن در چشم مرد به تنهایی جلوه نکند و مبنای انتخاب، از زیبایی صرفا ظاهری به ملاک های دیگری تغییر کند. ارزشمندی زیبایی زن باعث می شود که مرد در حین انتخاب به مسائل دیگر چندان توجهی نشان ندهد و برای تصاحب زیبایی او عجله کرده و حساب شده عمل نکند. انتخابی که تنها از روی احساس باشد و صرفا زیبایی زن را ملاک قرار دهد از عمق زیادی برخوردار نیست. چون زیبایی های زن هرچقدر برای مرد جذاب باشد با گذشت زمان تکراری و عادی می شود و اگر با یک اتفاق، زن زیبایی خود را از دست دهد و یا مرد، زنی زیباتر از همسر خودش پیدا کند، به طرف او کشیده می شود. حجاب مانع از این انتخاب سطحی و بچگانه می شود و باعث می شود مرد ملاک های دیگری را در زن جستجو کند و آنها را مبنای تشکیل زندگی قرار دهد.در چنین انتخابی است که مبنای زن و شوهری و محبت بین آنها بر پیوندهای استواری بنا می شود و از بین رفتن زیبایی زن چندان خللی در این ارتباط ایجاد نمی کند.

مردی که در بیرون از خانه دائما در معرض جلوه های زنانی جز همسر خود است و با تحریکاتی گوناگون مواجه می شود، کم کم از همسر خود دلسرد می شود. در نتیجه، محیط خانواده انسجام خود را ازدست می دهد و سست می شود. پس حجاب به سود خود زن هم هست. تازه زنی که بیرون خانه خودنمایی می کند، چه بسا شوهر داشته باشد.

۵. حجاب شرط تعالی معنوی

در جامعه ای که حجاب وجود ندارد نه روح زن و نه روح مرد استعداد و شایستگی تجربه های معنوی و عرفانی را نخواهد داشت. اگر بخواهیم همه به کمالات معنوی و عرفانی برسند باید از این آلودگی ها محفوظ باشیم. در تمام ادیان الهی بر پوشیده بودن زن، خصوصا در حالت عبادت تاکید شده است. در نقاشی های معابد و کلیساهای تمام دنیا، زنان قدیس همه مذاهب حجابی کامل دارند، لباس راهبه های مسیحی یکی از نمونه های حجاب تمام عیاراست. این نشان می دهد که از نظر تمام ادیان، تعالی معنوی زن مستلزم حجاب و پوشیدگی اوست. زن با پوشاندن سر و پیکر خود در حجاب، دل و جان خودش را از حجاب های باطنی رها می کند.

سخن دوم: سیاست کیفری مقابله با بی حجابی و آثار حقوقی و محدودیت های قانونی کشف حجاب

به موجب تبصره ماده ۶۳۸ از قانون مجازات اسلامی، زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر انظار عمومی ظاهر می شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا جریمه نقدی تا ده میلیون ریال محکوم خواهند شد.
وفق اصول چهارم و هشتم از قانون اساسی مقررات کشور ما مبتنی بر شریعت اسلام است و امر به معروف و نهی از منکر تکلیف همگانی است و ماده ۴ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، همگان را مکلف بدان نموده است و مرحله عملی را از وظایف دولت دانسته است، در نتیجه نیروی فراجا مکلف به اخطار به اشخاصی است که مرتکب کشف حجاب می گردند و در صورت تکرار رفتار مجرمانه، جهت حفظ نظم و عفت عمومی، مراتب به مراجع قضایی اعلام خواهد شد.

از آنجا که درون وسیله نقلیه شخصی در حال حرکت، حریم خصوصی تلقی نمی گردد و کشف حجاب در آن نیز جرم است، به استناد ماده ۲۱۵ از قانون مجازات اسلامی و مواد ۱۴۴ و ۱۴۷ از قانون آیین دادرسی کیفری وسیله نقلیه که حین ارتکاب جرم مورد استفاده قرارگرفته است، توقیف خواهد گشت.

انتهای پیام/