پور رنجبر، رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان زرند‌:

سرمای کم سابقه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان خسارت بر کشاورزان زرند برجای گذاشت

جلسه شورای اداری شهرستان های زرند و کوهبنان با حضور دکتر قالیباف رئیس مجلس، سرکار خانم شریعتی و پورابراهیمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دکتر فداکار استاندار و اعضای شورای اداری شهرستان های زرند و کوهبنان برگزار شد.

به گزارش صدای زرند، در این نشست، علی پوررنجبر با طرح مشکلات بخش کشاورزی شهرستان از آقای دکتر قالیباف و خانم شریعتی و استاندار خواستار رسیدگی جهت رفع مشکلات ۱۵/۰۰۰ نفر بهره بردار کشاورزی شد.

رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان در شهرستان با اشاره به سرمای بی سابقه که طی سه نوبت در فروردین ماه سال جاری باعث ورشکستگی کشاورزان شمال استان کرمان شده افزود:

سرمای شدید بیش از ۳ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی خصوصا پسته این محصول استراتژیک وارد نموده است؛ که این امر زندگی ۱۵ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی که افرادی آبرومند و اکثراً جزء خیرین شهرستان بوده اند را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس مجمع بسیج شهرستان با اشاره به پیگیری ها و بازدید مسئولان بعد از سرمازدگی گفت: همان روزها نیز رئیس جهاد کشاورزی استان در مصاحبه‌ای تلویزیونی از تصویب مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصدی برای هر هکتار باغ پسته پرداخت و نیز امهال وام‌های کشاورزی خبرداد که متاسفانه تاکنون با گذشت ۱۱ ماه از این مصوبه هیچ تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت نگردیده و وام‌ها نیز امهال نگردیده اند، و با توجه به این که بزرگترین چالش بخش کشاورزی‌ در این مقطع از فصل کشاورزی(فصل بهار و تابستان) رسیدگی و تغذیه باغات پسته و مبارزه با آفات و مشکلات دیگر است تا بتوانند در سال جدید با محصول خود بخشی از خسارات گذشته را قابل تحمل نمایند لذا به شدت نیازمند رسیدگی از سوی مسئولان با انجام مصوبات و تعهدات مربوط به سرمازدگی هستند و چنانچه تاخیر بیفتد قطعا به مشکلات بیشتری برخورد خواهند کرد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان در ادامه با توجه به هزینه های سرسام‌ آور بخش کشاورزی در بحث برداشت آب از اعماق زمین از برق منطقه‌ای شمال استان کرمان نیز درخواست کرد به مدت دوسال از دریافت هزینه مازاد الگوی مصرف به نرخ آزاد از کشاورزان صرف نظر نمایند.

وی همچنین با توجه به اینکه مبلغی که شرکت بیمه تحت عنوان غرامت به کشاورزان پرداخت می نماید خیلی کمتر از میزان خسارت وارده می باشد گفت: لازم است برای تخصیص اعتبار و اصلاح تعرفه و تعهد غرامت محصولات کشاورزی، تمهیدات لازم از سوی مجلس محترم شورای اسلامی صورت گیرد.

پوررنجبر با اشاره به شعار سال مقام معظم رهبری درباره توجه به مقوله ی دانش بنیانی هم گفت: ما از شرکت‌های دانش بنیان جهت مقابله با سرمازدگی و کاهش خسارات احتمالی ناشی از سرمازدگی خواستار راهکار‌های عملی هستیم.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی زرند با تاکید بر رعایت برنامه ششم توسعه مبنی بر تمام معادن باید گردش مالی تمام معادن و صنایع در شهرهای محل فعالیت از رئیس مجلس خواست در این مورد نیز دستورات مقتضی را صادر نمایند که در این صورت با افزایش نقدینگی و چرخش منابع پولی در شهرستان،از طریق بانک‌های مستقر در شهرستان زرند شاهد تنوع و تکثر خدمات بانک‌ها به مردم شریف زرند می‌شود.

همچنین بر اساس بند پنج برنامه ششم توسعه باید تمام کارخانه ها ، معادن و صنایع که در شهرستان فعالیت دارند علاوه بر عوارض آلایندگی، یک درصد از فروش خود را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند تا سپس در شهرستان محل فعالیت بنگاه‌های صنعتی معدنی هزینه شود که این امر نیز کمکی به رشد و توسعه ی زرند خواهد شد.

انتهای پیام/