در نوروز امسال؛

ارگ بم شب ها هم پذیرای گردشگران است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیۀ افتتاح نورپردازی ارگ بم، گفت: درب بزرگترین بنای خشتی جهان برای اولین بار در شب به روی گردشگران گشوده شد.

به گزارش صدای زرند، فریدون فعالی افزود: این نوید را به تمام هموطنان می دهیم که ارگ تاریخی بم احیا شد و موقعیت برای استقرار بازدیدکنندگان در شب مهیاست.

وی بیان کرد: اعتبار نورپردازی در فاز اول این بنای تاریخی بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود.

فعالی با اشاره به بهره برداری از ۹ پروژه همزمان در ارگ بم با هزینۀ ۲۰ میلیارد تومانی، گفت: این مجموعه احیاء و بازارچه صنایع دستی در بخشی از ارگ راه اندازی شد.

وی اضافه کرد: مطالعات نورپردازی تمامی بخش های ارگ تاریخی بم انجام شده و با تامین اعتبار، فاز دوم این طرح آغاز می شود.

وی با دعوت از گردشگران برای دیدن ارگ بم، گفت: برج جنوبشرقی اصطبل ارگ تاریخی بم، موسوم به برج “بیدار باش” در زلزله بم بیش از ۸۰ درصد تخریب شده بود که مرمت و بازسازی این برج در خردادماه سال ۱۴۰۰ در دستور کار پایگاه میراث جهانی بم قرار گرفت.

وی افزود: تزئینات این برج زیبا که بی نظیرترین برج ارگ تاریخی بم است، به صورت دقیق از روی تصاویر، عکس ها و مستندات موجود توسط کارشناسان پایگاه و به سرپرستی خانم دکتر ملیحه نوروزی (عضو هیئت راهبردی پایگاه میراث جهانی بم) برداشت و اجرا شد و این برج، عملِ دست استاد کار سنتی ارگ بم آقای اسدآبادی است که امشب از این اثر فاخر معماری ایران رونمایی شد.

انتهای پیام/