آیا کرمان باید منتظر زلزله ای مخرب تر از بم باشد؟

مسئول راه اندازی مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره میزان خطرناک بودن وقوع دو زلزله بالای چهار ریشتر در خانوک زرند که در طی چند روز گذشته رخ داد، اظهار کرد:زلزله قابل پیش بینی نیست و در زلزله بم که 5 دی ماه 1382 رخ داد، چند پیش لرزه بالای چهار ریشتر داشتیم و معلوم بود که گسل فعال شده است و دو زلزله خانوک شبیه آن نیست و ممکن است زلزله های دیگری نیز در این منطقه به وقوع بپیوندد ولی نمی توان زمان قطعی آنها را پیش بینی کرد.

مسئول راه اندازی مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره میزان خطرناک بودن وقوع دو زلزله بالای چهار ریشتر در خانوک زرند که در طی چند روز گذشته رخ داد، اظهار کرد:زلزله قابل پیش بینی نیست و در زلزله بم که ۵ دی ماه ۱۳۸۲ رخ داد، چند پیش لرزه بالای چهار ریشتر داشتیم و معلوم بود که گسل فعال شده است و دو زلزله خانوک شبیه آن نیست و ممکن است زلزله های دیگری نیز در این منطقه به وقوع بپیوندد ولی نمی توان زمان قطعی آنها را پیش بینی کرد.

به گزارش صدای زرند، دکتر سید جلیل الدین فاطمی گفت: برخی زلزله های قوی اصلا پیش لرزه ندارند و باید مدنظر داشت که پیش لرزه فقط یکی از پیش نشانگرهای زلزله است.

مسئول راه اندازی مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان بر لزوم راه اندازی یک دانشکده قوی که در زمینه زلزله های استان پژوهش کند، تاکید کرد و افزود: معمولا برای پیش بینی زلزله از پیش نشانگرهای متعددی استفاده می کنند که یکی از آنها گاز رادون است؛ همچنین تشکیل ابر زلزله، تغییرات دمایی و … از دیگر پیش نشانگرها هستند.

این استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان بهترین راه حل برای مقابله با زلزله، را در احداث ساختمان های مقاوم دانست و اظهار کرد: رخداد دو زلزله چهار ریشتر پشت سر هم، دلیل بر احتمال وقوع زلزله عظیم نیست.

در دنیا ۴۰ بلای طبیعی شناسایی شده است که ۲۴ مورد آن در استان کرمان رخ داده و یا امکان رخ داد آن وجود دارد که مهمترین آنها از بعد روانی، «زلزله» است، زیرا در مدت بسیار کوتاه، خسارات بسیار گسترده ای را بر جامعه تحمیل می‌کند.

انتهای پیام/