یادداشت - جواد زمانی:

چرا شورای شهر زرند برخی ها را نمی بیند؟

انتخاب شهردار همچنان بحث داغ شهر زرند است؛ بعد از انصراف نخعی از کاندیداتوری برای شهردار شدن در زرند و روز گذشته نیز بعد از عدم احراز شرایط توسط پورغلامحسینی، شورای شهر زرند مجدد به نقطه صفرِ انتخاب رسیده است؛ اما در این میان سوالی که برایم مطرح است، این است که «چرا شورای شهر زرند برای انتخاب شهردار، برخی افراد را نمی بیند؟»

انتخاب شهردار همچنان بحث داغ شهر زرند است؛ بعد از انصراف نخعی از کاندیداتوری برای شهردار شدن در زرند و روز گذشته نیز بعد از عدم احراز شرایط توسط پورغلامحسینی، شورای شهر زرند مجدد به نقطه صفرِ انتخاب رسیده است؛ اما در این میان سوالی که برایم مطرح است، این است که «چرا شورای شهر زرند برای انتخاب شهردار، برخی افراد را نمی بیند؟»

صدای زرند – جواد زمانی: یکی از مهمترین وطایف شوراها اسلامی، انتخاب شهردار است؛ موضوعی که با گذشت حدود ۵۰ روز از شروع به کار شورای شهر زرند هنوز در نقطه صفر قرار دارد و شورا باید به دنبال فردی جدید باشد، هرچند عجله همواره کار شیطان است، ولی به نظر کم کم دارد دیر می شود!

به نظر شما شهردار زرند باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟! یکسری ویژگی های پایه ای را آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهرداران، مصوب دی ماه ۱۳۹۷، تعیین کرده است که جدای از مشخصات عمومی فرد، مهمترین ویژگی ها در این آیین نامه داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و داشتن مدرک تحصیلی مرتبط برای تصدی این سمت است؛ موضوعی که در ارتباط با انتخاب علیرضا پورغلامحسینی توسط شورای شهر زرند رعایت نشد؛ در این ارتباط دکتر امید محمدی کارشناس و مولف آثار حقوقی در حوزه امور شهرداری‌ها و ادارات دولتی معتقد است تخلف شورای شهر در انتخاب شهردار فاقد شرایط مصرح در آیین‌نامه تصدی مدیریت شهرداری‌ها، برای اعضا تبعات حقوقی به همراه خواهد داشت و قابل پیگرد قانونی است.

اما از این موارد قانونی که بگذریم مهمترین ویژگی یک شهردار خوب، «دلسوز بودن» است، ویژگی که بومی بودن فرد می تواند آن را تقویت کند و در بیان ساده می توان گفت فرد بومی، اول اینکه مشکلات شهر را بیشتر می بیند و هنگامی که برای حل آن ها اقدام می کند، گویی می خواهد مشکل خودش را حل کند و در این کار تلاش بیشتری دارد، اما نظارت بر فرد بومی به دلیل احتمال تبعض در ارائه خدمات شهری به نقاط خاص، باید بیشتر مدنظر اعضای شورای شهر قرار گیرد. هرچند بومی بودن در گام اول انتخاب شهردار توسط اعضای شورای شهر زرند در اولویت اصلی بود، اما متاسفانه در انتخاب پورغلامحسینی انگار به بوته فراموشی سپرده شد.

در اولویت بعدی می توان تخصص و تجربه فرد را مدنظر داشت، یعنی من معتقدم فردی که دلسوز است می تواند برای جامعه مفید باشد، اما فردی که فقط تخصص و تجربه دارد ولی دلسوز نیست، می تواند مسیر را به بیراهه هدایت کند، هرچند تخصص و تجربه از لحاظ ارزش و اولویت شاید در یک سطح با دلسوزی قرار گیرند، اما دلسوزی از نگاه این قلم ستون کار است!

حال برمی گیردم به سوال اولم. «چرا شورای شهر زرند برای انتخاب شهردار، برخی افراد را نمی بیند؟»؛ نکند شورایی که ادعای فراجناحی بودن دارد، درگیر مسائل جناحی شده است که اینگونه به وادی انتخاب افرادی کشانده شد که گویی با اعتماد واهی به معرف ها، پرونده فرد را هم درست و حسابی بررسی نکرده اند و او را به عنوان گزینه اصلح خود انتخاب و معرفی نمودند! هم اکنون در زرند ما، در خود شهرداری زرند دو گزینه ی قابل تامل وجود دارد که به نظر می رسد اصلاً به چشم اعضای شورای شهر زرند نیامده اند و از آن ها هیچ برنامه ای خواسته نشده است. قطعاً اگر اعضای شورای شهر زرند به دنبال تخصص و تجربه بودند محمد منصوری سرپرست کنونی شهرداری این ویژگی ها را داشت؛ حتی اگر به دنبال تخصص همراه با نیروی جوانی بودند احسان نوذری معاون عمرانی شهرداری این ویژگی ها را داشت. یا حتی خارج از شهرداری اما در خود زرند نیز گزینه های دیگری چون یدالله عرب نژاد شهردار سابق زرند، یاسر محسنی شهردار سابق کوهبنان، احمد ایزدی شهردار یزدانشهر و معاون سابق شهرداری زرند و یا حتی حاج موسی محمدی هم بودند، اما چرا این افراد به چشم شورای شهر زرند نیامدند؟ گاهی اوقات حتی فکر می کنم خدایی ناکرده برنامه خواستن اعضای شورای شهر از برخی از افراد بومی نظیر احمد محمدی، مهدی مهنام و مهدی ترابی هم محض خالی نبودن عریضه انجام شده بود.

در پایان امیدوارم اعضای شورای شهر این بار و در انتخاب گزینه جدید، با آرامش کامل و با بررسی دقیق پرونده افراد، قدمی بردارند که مبارک ترین قدم آن ها در آبادانی «شهر عقب مانده ی زرند»، باشد [منظورم عقب مانده از نظر آبادانی است].

 

انتهای پیام/