مصاحبه با مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان/

حسرت یک آخ را به دل تحریم گذاشتیم

صدای زرند – این مصاحبه از این جهت مهم است که فولاد زرند در شرایط تحریم به بهره برداری رسید.از شخص مدیر عامل تا پایین‌ترین رده‌های مدیریتی این شرکت، تحریم و آمریکا را برای نتوانستن بهانه نکردند.

آنچه می خوانید گفتگو خانم نجمه کامیابی با ماشاءالله سهراب‌نژاد مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان است که برای انتشار در نشریه داخلی فولاد(زیسکو) انجام شده است.

صدای زرند – این مصاحبه از این جهت مهم است که فولاد زرند در شرایط تحریم به بهره برداری رسید.از شخص مدیر عامل تا پایین‌ترین رده‌های مدیریتی این شرکت، تحریم و آمریکا را برای نتوانستن بهانه نکردند.

از احساس تان در این لحظه بگوئید؟

لحظه خیلی بزرگ و ارزشمندی نه تنها برای من بلکه برای تمام همکارانم در فولاد زرند ایرانیان است. همه ما انتظار زیادی کشیدیم تا به این مرحله رسیدیم. حس شادمانی ویژه ای است. ۴۵سال در صنعت فولاد سابقه دارم و همیشه از به سرانجام رسیدن کاری که خیری برای مردم کشورم داشته خوشحال شده ام ولی این کار در کنار همشهریانم حس خوب تری برایم دارد.خیلی انتظار این لحظات را می کشیدم. خیلی با خودم این لحظه را تصویر می کردم و فکر می کردم  لحظه ای که شمش تولید شود چه احساسی خواهم داشت. در این سال ها حداقل نظاره گر تلاش همکارانم بودم و دیدم که در این سال ها از پا نایستادند، و حسرت یک آخ را به دل تحریم گذاشتند. با همت و تلاش، همدلی و همراهی و با  رهبری خوبی که داشتیم به نتیجه هم رسیدیم.

از سال ۹۴،۹۳،۹۲و…تا الان۱۴۰۰؛ این سال ها چطور گذشت؟

حدود خرداد ماه سال ۹۲ بود که با آمدن اولین نقشه ها کار اجرایی را شروع کردیم و امروز خوشحالم که بعد از فراز و نشیب های بسیار زیاد برای به نتیجه رسیدن این پروژه عظیم، شاهد به سرانجام رسیدن تلاش‌هایمان هستیم.

این پروژه در صنعت فولاد کشور در بخش خصوصی بعد از انقلاب بزرگترین پروژه است. پروژه ای  با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن به روش کوره بلند . پروژه ای که از کارخانجات بسیاری در دل هم تشکیل شده است، کارخانه هایی چون متریال هندلینگ، اگلومراسیون، کوره بلند، فولادسازی، ریخته گری ، کارگاه اکسیژن و ده ها کارگاه جنبی دیگر در کنار هم مجموعه ای را به نام مجتمع فولاد سازی فولاد زرند ایرانیان را تشکیل داده اند. این مجتمع به دنبال سایر پروژه ها، آخرین و بزرگ ترین حلقه تولید فولاد است. برای رسیدن به این نتیجه خیلی زحمت کشیده شده ، همه همکاران در کارخانه با تلاش فراوان، کمک کردند تا این پروژه به سرانجام برسد.

مشکلات هم کم نبود…

بله. مشکلات بسیاری داشتیم، تحریم بود، کرونا آمد، کمبود داشتیم ولی خداوند با ما بود و از مدیریت بسیار خوب دکتر پورمند برخوردار بودیم. آقای دکتر همیشه به ما قوت قلب دادند؛ همراهی مان کردند و در توانمندسازی مجموعه همیشه کوشا بودند. همیشه گفته ام که راس مدیریت هلدینگ میدکو شخص توانمندی است و همکاران ما در مجموعه زیسکو هم قدر این توانمندی را می‌دانند و کارها را آن طور که شایسته نام میدکو است پیش می برند.

از تولید چدن تا فولاد بگویید!

 کارخانه فولاد وقتی معنی پیدا می کند که وارد فاز تولید چدن و فولاد شود؛ البته کار تولید فولاد کار سختی است، فراز و نشیب دارد اما مردان آهنینی هم داریم که حریف این سختی ها شده اند و می شوند و می توانند با صلابت این مسیر را طی کنند.

تولید ما در بخش های دیگر شروع شده بود اما اخیرا با تولید چدن وارد فاز جدی تولید شدیم. ما ۲۲اردیبهشت چدن را تولید کردیم و امروز در یکی دیگر از روزهای تاریخی، موفق به تولید شمش فولاد شدیم.

با این سابقه بسیار که در صنعت فولاد دارید، این صنعت را چطور تعریف می کنید؟

کار فولاد کار تبدیل به احسن است . از معدن شروع می شود. ناخالصی ها را حذف می کند. ابتدا سنگ را به گندله و کنسانتره تبدیل می کند. ذغال سنگ را به کک تبدیل می کند و سپس همه این ها به چدن و فولاد تبدیل می‌شود و این یعنی تبدیل کرن مواد اولیه به محصول بسیار با ارزش فولاد.

یکی از ویژگی های زیسکو…

یکی از ویژگی های زیسکو این است که جوانان در راه اندازی این پروژه نقش داشتند.

در پروژه های مشابه در سال های گذشته، بیشتر از کارشناسان روسی استفاده شد ولی در این پروژه ما از کارشناسان، مهندسان و مدیران باتجربه ای که مویی در این صنعت سفید کرده بودن کمک گرفتیم و با تلفیق تجربه این عزیزان و انگیزه و شور جوانان خودمان توانستیم به موفقیت برسیم. از این کارخانه به اندازه ده کارخانه معمولی تجهیزات داشته که در این سال ها همه این دستگاه ها توسط خودمان نصب شده و امروز به تولید شمش فولاد رسیده.    البته خداوند هم همیشه کمک مان کرده. همیشه دست مان به درگاه خداوند بوده و هیچ وقت هم بی جواب نماندیم.

نصیحت پدرانه به فرزندان تان در این مجموعه…

کار فولاد سخت است ، پیچیدگی هم دارد اما آن طور نیست که نتوانند بر این پیچیدگی ها قایق ایند. هرسختی آسان می شود اگر نترسند و از آموزش ها و تجربه های اساتید استفاده کنند و دست و دلشان با کار باشد که همراهی دست و دل معجزه می کند .‌ جوانان زرندی در این پروژه هم مثل خیلی از پروژه های دیگر، از وجود این اساتید استفاده کنند تا خودشان استاد شوند.

مساله بعدی هم حفظ امانت است. این تجهیزات امانت مردم هستند دست تک تک ما، میدکو بیش از یک و نیم میلیون نفر سهامدار دارد_  البته هیچ کدام از ما مدیران حق نداریم سهامدار باشیم_  ما و تک تک همکارانم باید با تمام وجود از این امانت به خوبی مراقبت کنیم.

سخن آخر….

از همه همکارانم. مدیران ارشد میدکو و زیسکو، کلیه کارکنان فولاد زرند، از تمام مسئولان در کل شهرستان و استان که به ما کمک کردند، تشکر و قدردانی کرده و برای سلامتی همه دعا می کنم.

انتهای پیام/