آنچه در سال ۹۹ بر کرمان گذشت

واپسین لحظه ها و روزهای سال همیشه برای من اینگونه است که قدری مکث کرده و انگار دلم می خواهد زمان کمی دیرتر بگذرد، قدر ثانیه ها و لحظه ها را بهتر می دانم و تمام سعی ام بر این می شود تا از واپسین ها بیشترین استفاده را ببرم؛ بیشتر قدر بدانم، بیشتر لذت ببرم، بیشتر سپاسگزاری کنم، بیشتر بیاندیشم و بیشتر های بیشتر …

واپسین لحظه ها و روزهای سال همیشه برای من اینگونه است که قدری مکث کرده و انگار دلم می خواهد زمان کمی دیرتر بگذرد، قدر ثانیه ها و لحظه ها را بهتر می دانم و تمام سعی ام بر این می شود تا از واپسین ها بیشترین استفاده را ببرم؛ بیشتر قدر بدانم، بیشتر لذت ببرم، بیشتر سپاسگزاری کنم، بیشتر بیاندیشم و بیشتر های بیشتر …

با اندکی درنگ

بنگر به تار و پود سالی که گذشت

مرهمی از جنس مهر

بر کهنه زخم های ناپیدا گذار

یاد کن از سرزمین مردمانی بی ریا

با تکیه بر میراث شان

راه را هموار کن

“علیرضا نعمت صابری”

در این لحظات آخر نگاهی می اندازم به روزهای پشت سرم، یقینا در اوقات سپری شده هم برای من و هم برای شما چیزهای زیادی برای آموختن پیدا می شود؛ مانند سالی که گذشت، سالی که شاید در آن، مهم ترین پدیده از منظر جهانیان همه گیری ویروس کرونا بوده که قطعاً چنین است و همین بیماری آموزه های بسیاری برای تک تک ما داشته است، درس هایی که نمی توان همه آن ها را عبرت دانست.

در ادامه نگاهی انداخته ام به مهم ترین رویدادهای سال ۹۹ در استان کرمان، وقایعی که چه تلخ و چه شیرین به عنوان برگ هایی از تاریخ ماندگار خواهند شد هرچند در سال جاری کفه اتفاقات خوب سبک تر است.

سال ۹۹ با سیل (سوم فروردین ماه) در جنوب استان کرمان آغاز شد و خسارت های بسیاری به مردم به ویژه در شهرستان رودبار وارد کرد.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان “بارندگی‌های سوم و چهارم فروردین‌ماه امسال چهار شهرستان جنوبی را تحت تاثیر قرار داد و در برخی نقاط استان از جمله در شهرستان کهنوج میزان بارندگی‌ها به ۱۴۰ ‌میلیمتر رسید که همین امر مناطق جنوبی استان را دچار مشکلات عدیده‌ای کرد”.

در سیل فروردین ماه ۱۴۰ روستا امدادرسانی، ۱۵۵ راه روستایی بازگشایی و ۲۱۰ شبکه خط انتقال برق و ۱۶۰ شبکه آب که براثر جاری شدن سیلاب قطع شده بودند، وصل شدند.

در پی جاری شدن سیل سوم فروردین ماه در جنوب استان کرمان علاوه بر خسارت به بخش کشاورزی، منازل و لوازم زندگی مردم، بیش از ۱۵۰۰ دام تلف شد.

افتتاح اَبَرپروژه انتقال آب خلیج فارس به سیرجان

در مهرماه امسال قطعه نخست خط انتقال و بخشی از شیرین سازی آب اَبَرپروژه انتقال آب خلیج فارس به گل گهر سیرجان با دستور رییس در سیرجان افتتاح شد.

بخشی از شیرین سازی و قطعه نخست خط انتقال آب از خلیج فارس تا منطقه سیرجان به طول ۳۰۵ کیلومتر با مشارکت دولت و بخش خصوصی با حضور مسئولان عالی ملی و استانی افتتاح و با بهره برداری از فاز نخست، قطعه اول خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران (از بندرعباس تا سیرجان) محقق شد.

یکی از موانع، در چشم انداز توسعه استان کرمان آب است که با انتقال آب از خلیج فارس و اجرای فازهای بعدی این پروژه و عملیاتی کردن طرح های دیگر، جریان تولید، اشتغال و توسعه اقتصادی دیار کریمان تسهیل می شود.

افتتاح طرح های یاد شده از هرمزگان تا سیرجان و ادامه پروژه انتقال آب تا رفسنجان و یزد خط بطلانی بر کابوس کم آبی استان های کویری کشور در حوزه آب آشامیدنی و آب موردنیاز صنعت تلقی می شود.

همچنین قطعه دوم این پروژه و آبرسانی به مس سرچشمه در هفته گذشته با دستور ریاست جمهوری افتتاح شد.

استعفای استاندار کرمان

صبح چهارشنبه ۲۱ آبان ماه امسال خبر استعفای دکترمحمدجواد فدایی استاندار سابق کرمان در رسانه ها پیچید و در جلسه هیئت دولت در همان روز با تصویب هیئت وزیران، دکترعلی زینی وند به عنوان استاندار کرمان منصوب شد.

مدیر روابط عمومی استانداری کرمان درباره دلیل این استعفا گفت: دکتر فدایی گفته اند که بعدا دلایل این استعفا را مطرح خواهند کرد.

درگذشت نماینده سابق ولی فقیه در استان کرمان

اول آذرماه امسال نماینده سابق ولی فقیه در استان کرمان دار فانی را وداع گفت.

در پی رحلت آیت الله سیدیحیی جعفری که بیش از سه دهه امامت جمعه کرمان را به عهده داشت، دو روز عزای عمومی در کرمان اعلام شد.

آیت‌الله سید یحیی جعفری زادهٔ ۱۳۱۰، روستای گور در کوهبنان کرمان، امام جمعهٔ سابق شهر کرمان و نماینده رهبری در استان کرمان بود که از سال ۱۳۵۹، توسط حضرت امام خمینی(ره)، به این سمت منصوب شده‌ بود و تا سال ۹۶ به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فعالیت داشت.

روزهای پایانی آبان ماه امسال براثر سرمازدگی، بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان جنوب استان کرمان خسارت وارد شد و بیشترین میزان خسارت مربوط به مزارع سیب ‌زمینی و پیاز بود.

مراسم نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی

برگزاری مراسم نخستین سالگرد شهادت سپهبدحاج قاسم سلیمانی در کرمان یکی دیگر از رویدادهای مهم امسال بود که در قالب برنامه های هفته مقاومت با حضور شخصیت های لشکری و کشوری و خانواده شهید در قالب برنامه های فرهنگی، هنری، اجتماعی و … برگزار شد.

سوم بهمن ماه سال جاری طوفان شن خسارت بسیار زیادی به بخش کشاورزی استان کرمان به ویژه محصولات زراعی و جالیزی وارد کرد. بخش اعظم این خسارت ها در منطقه جازموریان و شهرستان رودبار اتفاق افتاد.

براثر این طوفان راه های روستایی مسدود و ارتباط محورهای اصلی “فهرج – زاهدان”، “ریگان – ایرانشهر”، “نرماشیر – بم”، “زهکلوت – دلگان” و”زهکلوت – رودبار جنوب” قطع و در شهرستان رودبار جنوب نیز قطع برق ۲۶ روستا و انسداد راه ۳۰ روستا اتفاق افتاد.

افتتاح موزه طلا و جواهرات کرمان

یکی از اتفاقات خوشایند در استان در سال جاری، افتتاح موزه طلا و جواهرات کرمان با حضور وزیر میراث فرهنگی بود که در این موزه، علاوه بر نمایش آثاری چشم‌نواز از هنرمندان طلاساز و نقره‌ساز قدیمی کرمان، برای آشنایی بیش‌تر با صنعت سیم و زر استان، مجسمه‌هایی نیز در فضای داخلی آن نصب شده که مراحل ساخت طلا و نقره‌ از ۲۰۰ سال قبل را نشان می‌دهد.

مبارزه با کرونا

در یک سال اخیر مبارزه با کرونا توسط کادر درمان و همراهی مردم ادامه یافت هرچند در این مدت هموطنان زیادی را از دست دادیم و بسیاری از مردم استان کرمان نیز در غم از دست دادن عزیزانشان به دلیل ابتلا به کرونا به سوگ نشستند و استان کرمان دو پیک بیماری را در تابستان (تیرماه) و پاییز(آبان و آذر) تجربه کرد.

از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا، موارد بستری مثبت در استان کرمان ۱۶ هزار و ۹۰۷ نفر بوده و متاسفانه ۲۵۵۳ نفر از مبتلایان به کرونا در استان جان خود را از دست داده اند.

متاسفانه در سال جاری به دلیل شیوع کرونا تعداد زیادی از هم استانی های ما شغل خود را از دست دادند و خسارت های بسیاری به بخش های مختلف اقتصاد استان وارد شد و به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ” ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر از نیروی کار استان کرمان در بهار امسال از بازار کار خارج شد که اکثرا خانم ها بودند؛ در پاییز وضعیت نسبت به بهار بهتر شده و خارج شوندگان از بازار کار ۲۶ هزار و ۹۲۸ نفر بود”.

افزایش قیمت کالاهای مختلف و کمیاب شدن برخی اقلام اساسی موردنیاز مردم در مقاطعی از سال از مواردی است که باید به آن اشاره کرد؛ هرچند رسانه ها مفصل به این موضوعات پرداختند اما تا چه حد نیاز و خواسته مردم تامین شده، قضاوت با دیگران است.

در سالی که گذشت، علی رغم همه سختی ها، خوشی و تلخی، جلوه های همدلی و کمک اقشار مختلف به نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا، شادی را به دل ها سرازی می کرد که مردم با وجود همه تنگناها، همنوعاشان را فراموش نکردند.

انتهای پیام/

منبع : ایسنا