خانه حاج‌قاسم چگونه «بیت‌الزهرا (س)» شد؟

مردم کرمان می‌گفتند برای روضه برویم خانه حاج‌قاسم، اما حاج‌قاسم می‌گفت، چرا خانه من، اینجا خانه حضرت زهرا (س) است و در نهایت این خانه را به نام بیت‌الزهرا (س) نامگذاری کرد.

مردم کرمان می‌گفتند برای روضه برویم خانه حاج‌قاسم، اما حاج‌قاسم می‌گفت، چرا خانه من، اینجا خانه حضرت زهرا (س) است و در نهایت این خانه را به نام بیت‌الزهرا (س) نامگذاری کرد.

به گزارش صدای زرند، ایام فاطمیه از راه رسیده است و این دومین سالی‌ست که بیت‌الزهرا (س) کرمان دیگر سردار حاج قاسم سلیمانی را ندارد تا به عزاداران فاطمی خوش‌آمد بگوید.

دو سال است که دیگر حاج قاسم به بیت‌الزهرا (س) نمی‌آید تا در کنار قبر شهید گمنام بنشیند و در تنهایی و دور از چشم دیگران زیارت عاشورای امام حسین (ع) را زمزمه کند.

خانه حاج‌قاسم چگونه بیت‌‌الزهرا (س) شد؟

​زمانی که حاج قاسم به تهران رفت، خانه خود را وقف حضرت زهرا (س) کرد و بنای بیت‌الزهرا (س) را در کرمان گذاشت.

اما بیت‌الزهرا (س) چگونه بیت‌‌الزهرا (س) شد؟ حاج مهدی صدفی از دوستان سردار حاج قاسم سلیمانی در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: شهید سردار حاج قاسم سلیمانی علاقه زیادی به حضرت زهرا (س) داشت و در دوران دفاع مقدس به رزمندگان می‌گفت، هر زمان خواستید از اروند و یا آب‌راه‌ها و موانع عبور کنید و یا از پس مشکلات برآیید خدا را به پهلوی حضرت زهرا (س) قسم دهید.

وی بیان کرد: در شب عملیات والفجر ۸ رود اروند با توجه به تغییر آب و هوایی متلاطم شد و حاج قاسم در کنار همه تمهیدات و اقدامات برای مقدمات عملیات اما هنگام غروب آفتاب در کنار اروندرود زانو زد و به حضرت زهرا (س) متوسل شد و از خدا خواست تا به حق حضرت فاطمه (س) بچه‌ها از اروند عبور کنند و خط دشمن را بشکنند و دشمن را متلاشی کنند.

صدفی ادامه داد: حاج قاسم بعد از دوران دفاع مقدس مراسم روضه‌خوانی را در منزل شخصی خود آغاز کرد و جمعه‌عصرها برنامه ذکر و توسل به اهل بیت (س) برای خانواده‌اش داشتند و چند سال بعد هر سال در ایام فاطمیه دوم روضه‌خوانی به صورت عمومی با جمعیتی محدود را برگزار می‌کرد که تا اواسط دهه ۷۰ ادامه داشت.

وی عنوان کرد: زمانی که سردار سلیمانی خانه بزرگتری را خریداری کرد، روضه‌خوانی ایام فاطمیه در این خانه هم جنبه عمومی‌تر پیدا کرد و جمع زیادی در این مراسم شرکت می‌کردند.

صدفی ابراز داشت: زمانی که حاج قاسم به تهران رفت، خانه خود را وقف حضرت زهرا (س) کرد و بنای بیت‌الزهرا (س) را در کرمان گذاشت.

وی درباره نامگذاری بیت‌الزهرا یادآور شد: مردم کرمان می‌گفتند برای روضه برویم خانه حاج قاسم، اما حاج قاسم می‌گفت، چرا خانه من، اینجا خانه حضرت زهرا (س) است و در نهایت این خانه را به نام بیت‌الزهرا (س) نامگذاری کرد.

حاج قاسم یک هیئتی به‌تمام معنا بود

حاج قاسم آن روز گفت، دلم می‌خواهد، بازسازی بیت‌الزهرا (س) که تمام شد، این مکان تبدیل به مرکز نشر معارف قرآنی و الهی شود و یک مرکز فرهنگی و فرهنگ قرآنی باشد.

صدفی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی علاقه خاصی به بیت الزهرا (س) داشت، تصریح کرد: حاج قاسم یک هیئتی به‌تمام معنا بود و نسبت به تمام ویژگی‌ها و اقداماتی که باید برای یک هیئت انجام شود، کاملا توجیه بود.

وی اضافه کرد: شهید سلیمانی برای بیت الزهرا (س) برنامه‌های خاصی را تدارک دیده بود و یکسری برنامه‌ها را به مناسبت‌های مختلف برای این مکان پیش‌بینی کرده بود.

این دوست قدیمی شهید سلیمانی یادآور شد: حاج‌قاسم هشت ماه قبل از شهادتش با من تماس گرفت و گفت، روز جمعه ساعت ۱۰ و نیم به بیت‌الزهرا (س) ییایید، با شما کار دارم، زمانی که به آنجا رفتم، سردار سلیمانی را دیدم که بر روی پله اول منبر نشسته بود، گفت، به شما گفتم بیایی اینجا تا از خودم بشنوی چه خواسته‌هایی درباره بیت‌الزهرا (س) دارم.

صدفی ابراز داشت: حاج قاسم آن روز گفت، دلم می‌خواهد، بازسازی بیت‌الزهرا (س) که تمام شد، این مکان تبدیل به مرکز نشر معارف قرآنی و الهی شود و یک مرکز فرهنگی و فرهنگ قرآنی باشد.

حاج قاسم برای شرکت‌کنندگان در مراسم بیت‌الزهرا (س) خط‌کش نمی‌گذاشت

وی ادامه داد: سردار سلیمانی در توصیه‌هایی که داشت این نکته را می‌گفت که بیت‌الزهرا (س) نباید در مقابل سایر اماکن مذهبی و مقدس کرمان قرار گیرد بلکه باید در کنارشان فعالیت کند و فعال باشد.

صدفی تصریح کرد: سردار سلیمانی تاکید داشت، مداح و سخنرانی که به بیت‌الزهرا (س) می‌آیند، افرادی باشند که عاشق و محب امام، ولایت و رهبری و به تمام معنا نیروهای ولایی و انقلابی باشند.

وی خاطرنشان کرد: حاج قاسم برای شرکت‌کنندگان در مراسم بیت‌الزهرا (س) هیچ‌وقت خط کش نمی‌گذاشت و از هر جناح و گروهی می‌آمدند و از مجلس استفاده می‌کردند.

صدفی از مردمداری به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز سردار شهید سلیمانی نام برد و افزود: حاج قاسم به برنامه‌های جانبی در بیت‌الزهرا (س) توجه داشت به‌طوری که حتی درباره کیفیت و نوع چای نذری برای پذیرایی از مردم هم نظر داشت.

شهید سلیمانی زمانی که برای برگزاری مراسم بیت‌الزهرا (س) در ایام فاطمیه به کرمان می‌آمد از صبح زود تا زمان برگزاری مجلس پای درددل مردم از هر قشر و سلیقه‌ای می‌نشست و با تمام وجود به حرف مردم گوش می‌داد

وی اظهار کرد: احترام به مردم برای حاج قاسم در اولویت قرار داشت و اگر بچه‌های حفاظت به‌دلیل مسائل امنیتی اقداماتی را انجام می‌دادند، وقتی سردار می‌آمد، نارحت می‌شد و می‌گفت شما نباید برای مردم اسباب اذیتی فراهم کنید.

صدفی در ادامه سخنان خود به بیان خاطره‌ای از برخورد حاج قاسم با یکی از مهمانان بیت‌الزهرا (س) پرداخت و افزود: یک بار که در بیت‌الزهرا (س) مراسم بود، بنده خدایی آمد و از برخورد بچه‌های بازرسی به حاج قاسم شکایت کرد، سردار بسیار ناراحت شد و به من گفت، بروید و ببینید چه کسی با ایشان برخورد کرده است.

وی بیان داشت: موضوع را بررسی کردم و متوجه شدم، برخورد ناشایست نبوده است و این بنده خدا فقط برای اینکه کیفش را بازرسی کرده بودند، ناراحت شده بود، اما حاج قاسم از این شخص بسیار عذرخواهی کرد و او را کنار خودش نشاند و برایش سفارش چای داد و تا زمانی که رضایتش را نگرفت، اجازه نداد از کنارش برود.

این یادگار دوران دفاع مقدس اضافه کرد: حاج قاسم در ایام فاطمیه که مجلس‌داری در بیت‌الزهرا (س) داشت، به مغازه‌داران و همسایه‌های اطراف بیت‌الزهرا (س) مراجعه می‌کرد و از آنها به علت ایاب و ذهاب زیادی که صورت می‌گرفت، عذرخواهی می‌کرد و حلالیت می‌طلبید.

صدفی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی زمانی که برای برگزاری مراسم بیت‌الزهرا (س) در ایام فاطمیه به کرمان می‌آمد از صبح زود تا زمان برگزاری مجلس پای درددل مردم از هر قشر و سلیقه‌ای می‌نشست و با تمام وجود به حرف مردم گوش می‌داد و حتی در زمان مراسم هم مردم نامه‌هایی را به او می‌دادند، اما حاج قاسم به‌هیچ عنوان خسته نمی‌شد و حتی وقتی به تهران می‌رفت از آنجا هم مشکلات و گرفتاری‌های مردم را پیگیری می‌کرد.

خانه حاج قاسم خانه حاج قاسم 2 خانه حاج قاسم 3

انتهای پیام/

منبع: فارس