معاون و جانشین استاندار کرمان در ستاد مدیریت کرونا مطرح کرد

اگر توصیه‌های بهداشتی رعایت نشود، جاده‌ها را هم می‌بندیم

تعطیلی اصناف تصمیم سختی بود | مجبور شدیم جان را بر نان ترجیح دهیم | مدارس حضوری سراسر استان تعطیل است | دورکاری کارمندان در ۶ شهرستان بحرانی الزامی است | دورکاری یک روز درمیان یا طوری باشد که کارمندان قصد سفر نکنند

به گزارش صدای زرند، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی، و جانشین استاندار کرمان در ستاد مدیریت کرونا؛ ضمن تشریح مجدد محدودیت‌های کرونایی در استان به‌دلیل شدت گرفتن بیماری و با بیان اینکه در پیک سوم، مجبور شدیم جان را بر نان مقدم بداریم، یادآور شد که اگر همه‌ی مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند نیاز به این اقدامات نبود.

بصیری افزود: برای ما تعطیل کردن صنوف کار سختی است ولی مجبور به این تصمیم شدیم.

در عین‌حال، وی تصریح کرد که اگر همچنان توصیه‌های بهداشتی رعایت نشود، این احتمال وجود دارد که جاده‌ها را نیز ببندند و محدودیت‌های رفت‌وآمد نیز مثل گذشته، بر‌گردد.

محمدصادق بصیری، در نشست خبری با موضوع کرونا که عصر پنجشنبه هشتم مهرماه به‌صورت مجازی و حضوری برگزار شد، گفت: شش شهرستان شامل زرند، کرمان، بافت، سیرجان، رفسنجان و بردسیر چون شرایط حاد و فوق قرمز دارند، تعطیلی اصناف در آن، شرایطی دارند و آن دسته از اصناف که جزو مشاغل فهرست اول هستند باز و بقیه همه بسته هستند.

وی توضیح داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای مایحتاج مردم باز هستند اما اگر یک مجتمع بزرگ هست که یک طبقه مبل و لوازم منزل می‌فروشد و طبقه‌ی دیگر فقط مایحتاج مردم؛ دو بخش دیگر بسته و فقط بخشی که ضروریات را عرضه می‌کند باز است. سوپرمارکت‌ها،  میوه و سبزی‌فروشی‌ها، قصابی و مرغ و ماهی فروشی‌ها، میادین میوه‌و تره‌بار، نانوایی‌ها و فروشگاه‌های لبنیاتی از جمله دیگر مشاغلی هستند که مجاز به فعالیتند.

بصیری افزود: در اطلاعیه‌ی قبلی گفته بودیم رستوران‌ها و فست‌فودها و جاهایی که غذا سرو می‌شود، تا ساعت چهار بعدازظهر فعالیت عادی داشته باشند و بعد به‌صورت بیرون‌بر فعالیت کنند. این، مربوط به همه‌ی نقاط استان به‌جز این شش شهرستان است.

وی با تاکید بر اینکه در این شش شهرستان رستوران‌ها و فست‌فودها و مراکز سرو غذا کلا تعطیل هستند مگر اینکه بیرون‌بر باشند، ادامه داد: جایگاه‌های سوخت، مراکز تعمیر خودرو و تعمیر لوازم منزل، مراکز بهداشتی و درمانی و امدادی که هلال‌احمر هم شامل آن است، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، مراکز پخش دارو و موادغذایی و مراکز درمانی و داروخانه‌ها باز و بقیه تا ۱۴ روز تعطیل هستند.

بصیری اظهار کرد: بقیه‌ی شهرستان‌ها که جزو این مناطق فوق حاد نیستند، تعریف متفاوتی دارند و اعلام شد که محدودیت‌ها به چه شکل است از جمله اینکه کلاس‌های درس در همه‌ی نهادها و مراکز آموزشی و خصوصی و دولتی حضوری برگزار نمی‌شود.

وی تصریح کرد: مدارس در سراسر استان کرمان، غیرحضوری است؛ همچنین، دانشگاه‌ها و حوزه علمیه و زبان‌سرا و دیگر آموزشکده‌ها هم. البته، کادر اداری با کادر آموزشی فرق دارد؛ در مدرسه، مدیر و معاون تعطیل نیستند و باید به محل کار بروند و یا براساس دورکاری اقدام شود. در دانشگاه هم قسمت کارمندی شرایط خاص خود را دارد.

معاون استاندار کرمان درباره‌ی دورکاری نیز گفت: دورکاری کارمندان در شش شهرستان فوق بحرانی، الزاما باید ۵۰ درصد اعمال شود. این الزام را سازمان امور اداری و استخدامی برای تهران ابلاغ کرده و ما در استان مصوبه‌ی شورای تامین را نیز برای آن گرفتیم که این را اجرا کنیم و و همین امروز ابلاغ می‌شود. اجرای این مصوبه بسیار مهم است و مجازات سنگینی برای کسانی که رعایت نکنند وضع شده است.

وی تاکید کرد که ادارات شش شهرستان حاد، ملزم به کاهش کارکنان تا سقف ۵۰ درصد هستند.

وی افزود: در دورکاری نیز اولویت باید به گروه‌های خاصی مثل افراد مسن و دارای بیمار‌ی‌های زمینه‌ای داده شود، نکته‌ی مهم دیگر اینکه صحبت تعطیلی نیست بلکه دورکاری است و به این معنا نیست که اداره نیایند و مسافرت بروند. مدیران باید طوری تنظیم کنند تا کارمندان دورکار، یک روز درمیان باشند تا انگیزه‌ای برای سفر نباشد ضمن اینکه ارباب‌رجوع اگر کار مهمی دارد طوری عمل شود که کارش بر زمین نماند.

وی اضافه کرد: دیشب مصوبه داشتیم، که کسانی دورکاری می‌روند اگر اداره دورکاری خاصی منظور نکرده باید در اختیار بازرسی قرار داده شود تا در جریان تیم‌های بازرسی از آن‌ها استفاده شود.

بصیری گفت: همچنین، دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن برنامه‌ریزی ترتیبی اتخاذ کنند تا در خدمات‌رسانی وقفه ایجاد نشود. قرار شد تا زمان اجرای مصوبه میز خدمت در ادارات فعال‌تر شود. به ارباب‌رجوع بدون ماسک خدمت ندهند و کسی هم که مراجعه کرده سوال کنند اگر ضروری نیست بگویند مثلا دو هفته‌ی دیگر بیاید و اگر ضروری است نوبت به او داده شود تا روزهای بعد بیاید که ازدحام ایجاد نشود.

معاون استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود، درباره‌ی حمایت‌های اقتصادی که از این مشاغل تعطیل، خواهد شد چه هستند؟ توضیح داد که در جلسه‌ای ویژه و مربوط به مسائل اقتصادی کرونا با بانک‌ها و معاونت محترم اقتصادی استانداری در این‌باره اطلاع‌رسانی شود تا معلوم شود که چه تسهیلاتی دیده شده است.

وی سپس اظهار کرد: ما مایل بودیم محدودیت‌ها اصلا نباشد، اگر مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کردند نیاز به این اقدامات نبود و برای ما سخت است مغازه‌داری که نان شبش به این کار وابسته است تعطیل شود ولی وقتی که رعایت نمی‌شود و با همه‌ی تاکیدات، بیخیالی را در مکان‌های مختلف می‌بینیم، مجبوریم جان را بر نان مقدم بداریم و خواستیم با این تعطیلی‌ها، با وضع موجود به‌عنوان یک جراحی برخورد شود و مردم حساسیت را بیش‌تر درک کنند و زمینه‌ی اجتماعات حذف شود.

وی با یادآوری اینکه در موج اول جاده‌ها را بستیم ولی الان ترددها برقرار است در حالی که خود مسافر عامل مهمی در شیوع بیماری است، تصریح کرد: اگر باز هم رعایت نشود محدودیت‌های جاده‌ای نیز ممکن است برگردد.

وی ادامه داد: حساسیت مردم به دلیل خستگی یا هر دلیل دیگری که باشد پایین آمده است در حالی‌که ما نیاز داریم همواره نسبت به حضور این ویروس در جریان زندگی‌مان آگاه باشیم و مراقبت‌های لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فردای کرمان