ورود جدی دستگاه قضایی برای شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز جاده‌ای در استان کرمان

سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان همراه جمعی از مدیران کل استان کرمان و مسئولان قضایی و اداری شهرستان بم از نقاط حادثه خیر محور‌های ترانزیتی شهرستان بم از جمله تقاطع پرتصادف محور دهبکری به بم بازدید کردند.

به گزارش صدای زرند، ظهر امروز در راستای پیشگیری ازوقوع جرم و کاهش تصادفات، سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان همراه جمعی از مدیران کل استان کرمان و مسئولان قضایی و اداری شهرستان بم از نقاط حادثه خیر محور‌های ترانزیتی شهرستان بم از جمله تقاطع پرتصادف محور دهبکری به بم بازدید کردند.

قویدل در پایان این بازدید از ورود جدی دستگاه قضایی برای شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز جاده‌ای در استان کرمان خبر داد و گفت: مقرر شد دادستان عمومی وانقلاب شهرستان بم به عنوان مدعی العوم به موضوع نقاط حادثه خیز محور‌های مواصلاتی این شهرستان ورود کند و چنانچه کوتاهی و قصوری از سوی مسئولان ذی ربط صورت گرفته باشد این افراد شناسایی و برخورد قضایی لازم صورت پذیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهار کرد: در این بازدید مقرر شد مشکلات و علل عدم اجرای پروژه و رفع نقاط حادثه خیز از سوی مسئولان مربوطه در شهرستان بم از جمله فرماندار و مسئولان قضایی و راهداری به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان اعلام شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن از طریق شورای پیشگیری و استانداری پیگیری و موانع برطرف شود.

کاهش ۱۶ درصدی تلفات تصادفات در پنج ماهه ابتدایی امسال
وی با بیان اینکه راه اندازی دادگاه‌های ویژه تصادفات در دادگستری استان کرمان در دست پیگیری است، گفت: یکی از کارگروه‌های ویژه شورای پیشگیری از وقوع جرم و استان کرمان کارگروه کاهش و پیشگیری از تصادفات است که به صورت ویژه و کاربردی به منظور انسجام و همگرایی مسئولان ذیربط شناسایی و خلاء‌ها و نواقص و نقاط حادثه خیز ترسیم، برنامه و نقشه راه هدفمند با زمانبندی مشخص و تعیین سهم هر یک از اعضا و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شده است.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های فرهنگی و عمومی و شهرداری‌ها برابر قانون اساسی و قوانین موضوعه و قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه کشور تکالیف و وظایفی به منظور ایجاد زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم که از حقوق اساسی شهروندان و ملت به شمار می‌رود تکلیف دارند.

قویدل خاطرنشان کرد: اکثر جرایم، آسیب‌ها و مشکلات که در سطح جامعه با آن مواجه هستیم معلول یکسری علت‌ها و عواملی هستند که قطعاً نقش دستگاه‌ها و مسئولان در وقوع این آسیب‌ها و جرائم را نمی‌توان نادیده گرفت که بعضاً به بی‌توجهی و غفلت و عدم دلسوزی و عدم اجرای تکالیف و اختیارات قانونی بر می‌گردد.

وی افزود: قانون پیشگیری از وقوع جرم تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌ها را مکلف به همکاری با دستگاه‌های قضایی در امر پیشگیری کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان تصریح کرد: به منظور پیشگیری از وقوع جرم، شورای پیشگیری در استان کرمان و شهرستان‌ها با حضور مدیران استانی و شهرستانی تشکیل و راهکار‌های پیشگیرانه را اتخاذ می‌کنند.

قویدل در ادامه گفت: معاونت پیشگیری از وقوع جرم نیز در این راستا یکی از اصول راهبردی خود را تبیین وظایف و اختیارات مدیران و بررسی نقش عملکرد آنان در وقوع جرایم و آسیب‌ها در دستور کار قرار داده و چنانچه جرمی واقع شود سهم هر یک از ادارات مربوطه مشخص و ترک فعل‌ها به دادستان‌های سراسر استان کرمان اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: مردم نیز در این موضوع سهیم بوده و باید با مشارکت و احساس مسئولیت اجتماعی در کاهش آسیب‌ها و پیشگیری از وقوع جرم نقش خود را ایفا کنند و مطالبه گری قانونی از مسئولان و سایر آحاد جامعه را داشته باشند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان نیز گفت: ۱۳۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه آسفالت در استان کرمان وجود دارد.

سید علی سید علیخانی افزود: ۱۲۵ نقطه مستعد تصادف در استان کرمان شناسایی شده که هشت نقطه از آن‌ها نقاط حادثه خیز و پرتصادف هستند و محور دهبکری به بم یکی از این نقاط به شمار می‌رود که با احداث یک تقاطع غیرهمسطح مشکل آن برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طی شش ماه ابتدای سال جاری ۵۷ درصد تلفات جاده‌ای در استان کرمان در بهترین محور‌ها و اتوبان‌های استان کرمان رخ داده است و محور هفت باغ علوی جز سومین مسیر دارای بیشترین حوادث رانندگی در سال جاری بوده است؛ لذا می‌طلبد شهروندان توجه ویژه‌ای به مسائل راهنمایی و رانندگی داشته باشند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان یادآور شد: در حال حاضر ۱۴۹ دوربین کنترل سرعت در سطح استان کرمان نصب شده است.

حجت الاسلام قاسم دانشی، امام جمعه شهرستان بم نیز گفت: در راستای رفع نقاط حادثه خیز باید بر اساس اولویت بندی اقدام شود و اعتبارات این حوزه نیز به صورت متوازن توزیع شود.

انتهای پیام/

منبع: میزان انلاین