یادداشت کوتاه - جواد زمانی:

کرونا در حال له کردن مشاغل آزاد / لزوم حمایت دولت

پرواضح است که مهمترین بازه‌ی زمانی که مشاغل آزاد و بازاریان روی درآمد آن حسابی ویژه باز می‌کنند ایام منتهی به عید نوروز است؛ اما عید نوروزی که این روزها رنگ کرونا و بوی ترس به خود گرفته است چندان باب دل مشاغل آزاد و بازاریان نیست.

پرواضح است که مهمترین بازه‌ی زمانی که مشاغل آزاد و بازاریان روی درآمد آن حسابی ویژه باز می‌کنند ایام منتهی به عید نوروز است؛ اما عید نوروزی که این روزها رنگ کرونا و بوی ترس به خود گرفته است چندان باب دل مشاغل آزاد و بازاریان نیست.

صدای زرند – جواد زمانی: طبق گفته منابع مختلف، وضعیت خاص ایجاد شده در کشور ناشی از شیوع بیماری کووید ۱۹ یا همان کرونای جدید، شاید تا چندین ماه طول بکشد، که تبعات این شرایط بر حوزه‌های مختلف کشور از جمله تولید، گردشگری و بسیاری از مشاغل آزاد زیاد خواهد بود.

فروشندگان و کسبه‌ای که با چشم امید، به بازار شب عید نگاه می‌کردند، و به سود حاصل از این ایام دل خوش کرده بودند، اکنون درددل‌های زیادی دارند که باید شنیده شود. یکی از آن‌ها در گفتگویی می‌گفت: «مسئولین، همه حقوق بگیر هستند و متاسفانه ما را درک نمی‌کنند و نمی‌دانند با این اوضاع و شیوع کرونا مشاغل آزاد در حال له شدن هستند.»

یکی دیگر از کسبه در پیامی که در آن از بسته شدن حساب، و برداشت بی‌موقع اقساط وام از حسابش اعتراض داشت، بیان داشت: «قرار بود در بازپرداخت وام‌ها با کارفرمایان همکاری شود. بخدا این اِنصاف نیست. وقتی به بانک می‌گویی چرا؟ می‌گویند این موضوع شامل وام‌های شما نمی‌شود و فقط مربوط به یکسری از وام‌ها با شرایط خاص است!»

وی می‌افزاید: «خوب ما هم کسب و کار راه انداخته‌ایم. ما هم کارفرما هستیم و در این شرایط چگونه باید حقوق افرادی که برایمان کار می‌کنند و کرایه مغازه‌هایمان را بدهیم؟»

در این بین اخطاریه‌های شرکت‌های توزیع برق نیز قوز بالای قوز است. با وجود تاکید وزیر نیرو و بیان اینکه «برای پرداخت حق انشعاب و قبوض آب و برق تا پایان اردیبهشت، نهایت مدارا را با مشترکان انجام می‌دهیم»، شرکت برق شهرستان زرند با ارسال نامه‌هایی و نیز تهدید به قطع برق، از مغازه‌داران درخواست پرداخت بدهی می‌کند که این موضوع نیز در شرایط کنونی اصلاً به نفع هیچ کس نیست.

هرچند گفته می‌شود برنامه‌هایی برای برآورد تاثیر شیوع کرونا بر این دست از مشاغل در دست بررسی است، اما برخی از کسبه معتقد هستند که به محض برگشت به شرایط عادی، مشکلات و فشارهای وارد شده بر ما رو به فراموشی می‌گذارد و کسی دیگر کاری برای ما انجام نخواهد داد، بنابراین می‌طلبد قبل از پایان این شرایط و در اوج این فشارها فکری به حال این بخش از جامعه شود.

در حال حاضر خانوارهای زیادی در کل کشور از مسیر مشاغل آزاد ارتزاق می‌کنند و کساد ایجاد شده در بازار کسب و کار در این روزها، جمعیت زیادی از کشور را دچار مشکلات مالی عدیده‌ای کرده است، بنابراین علاوه بر لزوم درک شرایط موجود توسط تمامی مردم به ویژه صاحب‌خانه‌ها و صاحب‌مغازه‌ها در دریافت اجازه‌ی ملک، حمایت‌های دولتی از مسیرهای مختلف نظیر تسهیلات کم بهره و تعویق سررسید وام‌ها، می‌تواند التیامی باشد بر درد این عزیزان.

 

 

انتهای پیام/