پیش درآمدی بر مصاحبه عضو شورای شهر زرند با صدای زرند:

زندگی فقیرانه پرسنل شهرداری

صحبت‌های عضو شورای اسلامی زرند قبل از اینکه یک مصاحبه معمولی باشد داستان غمبار سوء مدیریت آگاهانه را در زرند، آینه وار در برابرمان مجسم می‌کند.

صحبت‌های عضو شورای اسلامی زرند قبل از اینکه یک مصاحبه معمولی باشد داستان غمبار سوء مدیریت آگاهانه را در زرند، آینه وار در برابرمان مجسم می‌کند.

صدای زرند – حسن‌ضیاءالدینی؛ جالب‌ترین قسمت این گفتگوی بیان این نکته از طرف دانشجوی دوره دکترای “جامعه شناسی فرهنگ” بود که گفتند: «میهمان شورای شهر بافق بودم از یکی از مسئولین شهرداری سوال کردم چند نیرو در حوزه شهرداری مشغول انجام وظیفه است جواب داد: ۷۵  نفر». پر بی راه نیست اگر ادعا کنیم مقایسه این آمار با آمار پرسنل مشغول در شهرداری زرند -بنا بر برخی منابع ۵۳۰ نفر- اوج رانت و پارتی بازی را به نفع بعضی افراد و گروه‌های خاص سیاسی، آشکار می‌کند.

زرند با توجه به هوای معتدل و نیمه کویری، علی‌القاعده باید جذاب‌تر از شهر کویری بافق باشد، ولی با توجه به مدیریت منطقی و خردمندانه شهر مرکزی ایران، از نگاه صاحب نظران، آینده زرند باید فوندانسیونش با الگو برداری از این شهر، در مسیر توسعه تعریف شود.

با وجود نیروی مازاد در شهرداری، عملاً دست مدیران در افزایش حقوق و دستمزد، اضافه کاری تشویقی، کارت هدیه و… کاملا بسته است. بزرگ شدن غیرمنطقی سفره خالی شهرداری موجب شده است تا پرسنل این اداره در جرگه فقیرترین اقشار شهرستان باشند!

در آخرین مطلب تحلیلی که از این قلم در صدای زرند کار شد، درخواست کردم که مسئولان لااقل برای تنویر افکار عمومی هم که شده در این زمینه وارد فاز شفاف سازی شوند، اما به گفته “فرهاد اسدی” تا به حال کسی یا فردی به این مقوله ورود نکرده است. مسئله ای که مورد سئوال این عضو شورای شهر هم هست!

البته نباید توپ تمام چالش‌های شهر را در زمین مسئولان انتصابی و انتخابی انداخت. عدم چالاکی در رفع مشکلات شهر را باید در نبود “روحیه مطالبه گری” شهروند زرندی نیز جستجو کرد؛ نبود این روحیه پرسشگرانه هم بیشتر مواقع به ناآگاه بودن به مشکلات شهرستان و ناآگاه بودن از حق خود برمی‌گردد.

در این چند سال اخیر که رسانه‌ها پیشرفت زیادی کرده اند و جزء لاینفک جوامع شده‌اند، رسانه ها به جای اینکه با پوشش دادن مشکلات و کژی ها، افکار عمومی را نسبت به آنها حساس کنند، اما انگار لااقل برای شهرداری حکم بولتن تبلیغاتی و خبری بوده‌اند؛ البته شهرداری زرند تبلیغات پُر و پیمانی داشت و هر رسانه‌ای که می‌خواست بدون دغدغه هزینه‌هایش را پوشش دهد، می‌بایست همه جوره با شهرداری کنار می آمد تا از آگهی‌های شهرداری بهرمنده شود!!

از دیگر نکات مصاحبه، شجاعت و صراحت لهجه این عضو شورای پنجم است؛ آنجا که وقتی در پیوست جواب یکی از سئوالاتم، پرسیدم: از گفته شما برداشت می کنم که آسفات ۲۰۰ هزار متر از معابر زرند آفرین ندارد! جواب دادند: نه، به هیچ وجه و افزود در این چند سال عمداً یا سهواً شهرداری از انجام این وظیفه اولیه غافل بوده که در حال حاضر بزرگترین مطالبه شهروندان شده است و ابراز امیدواری کرد با آسفالت شدن معابر خاکی و فرسوده، مطالبه مردم در فاز فرهنگ و رفع چالش‌های اجتماعی تعریف شود.

نکته جالب دیگری که فرهاد اسدی در حاشیه گفتگوی خود خاطر نشان کرد که جای تامل دارد این موضوع است که رویکرد مسئولان زرند در انکار مشکلات و هنجارها است. اسدی می‌گوید: در اولین و آخرین جلسه شورای عمومی که من را دعوت کردند اکثر اعضا به گونه‌ای سخن می‌گفتند که همه چیز در زرند گل و بلبل است اما من بر خلاف فضای حاکم بر جلسه شروع به آمار دادن در زمینه مشکلات و چالش‌های شهرستان کردم و خواستم تا در این زمینه‌ها چاره اندیشی شود. اما نتیجه این سخنان در دعوت نشدن در جلسات بعدی روشن شد!

آخرین نکته که بر جذابیت این مصاحبه افزوده پاسخ دیپلماتیک به این پرسش بود که “چرا به رغم میل “مهدی برهانی نژاد” برای شهرداری با ایشان مخالفت کردید”. در این مصاحبه در مورد نقش مجمع‌ پویندگان در انتخابات و عملکرد شورای پنجم و چالش اصلاح‌طلبان در انتخالات مجلس یازدهم و… نیز گفتگو شد.

این مصاحبه تا چند روز دیگر روی خروجی‌‌های پایگاه خبری صدای زرند قرار خواهد گرفت. امیدواریم که توانسته باشیم به قدر وسع و استعداد خود زوایای پیدا و پنهان دیگری از مدیریت شهرستان زرند را برای شما مخاطب فرهیخته به تصویر کشیده باشیم.

 

انتهای پیام/