نهالکاری بیش از دو هزار هکتارکانون‌های بحرانی فرسایش بادی در استان کرمان

مسئول اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان از اختصاص ۱۴ میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه ملی به پروژه نهالکاری شمال استان کرمان خبر داد.

مسئول اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان از اختصاص ۱۴ میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه ملی به پروژه نهالکاری شمال استان کرمان خبر داد.

به گزارش صدای زرند، “مجید نظری” مسئول اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه امسال برای مقابله با پدیده گرد و غبار، پروژه نهالکاری با اعتباری معادل ۱۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود، گفت: ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در ۹ شهرستان راور، رفسنجان، زرند، شهربابک، کرمان، فهرج، ریگان، نرماشیر و بم نهالکاری می‌شود.

او افزود: با توجه به بحرانی بودن پدیده گرد و غبار در شهرستان‌های شرقی استان، بیشترین سهم نهالکاری در ۴ شهرستان فهرج، ریگان، نرماشیر و بم در سطح یک هزار و ۲۵۰ هکتار اجرا می‌شود.

نظری با بیان اینکه مهم‌ترین گونه‌های مورد استفاده در این پروژه، گونه تاغ، ترات، اسکنبیل، کهور و اشنان است، افزود: با توجه به محدودیت منابع آب و شرایط سخت اکولوژیکی موجود در مناطق اجرایی، سعی شده تا حد امکان از گونه‌های مقاوم به خشکی استفاده و هم چنین اصل تنوع کشت در مناطقی که امکان پذیر است، رعایت شود.

او بیان داشت: اجرای این پروژه، علاوه بر ایجاد ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار پوشش گیاهی، سالانه از فرسایش حدود سی هزار تن خاک نیز جلوگیری می‌کند.

مسئول اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه در حال حاضر مکان یابی و ارزیابی‌های کارشناسی برای این پروژه صورت گرفته و مناقصه برای انتخاب پیمانکاران برگزار شده است، افزود: پیش بینی می‌شود در صورت مشخص شدن پیمانکاران، اقدامات اجرایی از اواخر آذر در عرصه‌های مورد عملیات، آغاز شود.

او با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، مبلغی معادل ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مقابله با پدیده گرد و غبار به بخش منابع طبیعی شمال استان کرمان، اختصاص یافته است، بیان داشت: در قالب این اعتبارات ۸ عنوان پروژه، شامل: نهالکاری، مدیریت روان آب ها، آبیاری، احداث بادشکن‌های زنده و غیرزنده، مدیریت چرا، قرق و تله رسوب گیر تعریف شده است که پروژه نهالکاری، بیشترین سهم این اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان *** انتشار دهنده : میثم رضازاده