آدرنالین سیاسی/

آیا به بانوان زرند اعتماد می‌‌شود؟

هرچند بانوان زرندی در دوره‌های مختلف به صورت موردی و مقطعی در رده‌های مدیریتی شهرستان پست‌هایی داشته‌اند، اما با توجه به اینکه این قشر از جامعه نزدیک به ۵۰ درصد جامعه آماری شهرستان را شامل می‌شوند، به آن اندازه که بایسته و شایسته است در هیچ دوره‌ای مورد توجه نبوده‌اند.

هرچند بانوان زرندی در دوره‌های مختلف به صورت موردی و مقطعی در رده‌های مدیریتی شهرستان پست‌هایی داشته‌اند، اما با توجه به اینکه این قشر از جامعه نزدیک به ۵۰ درصد جامعه آماری شهرستان را شامل می‌شوند، به آن اندازه که بایسته و شایسته است در هیچ دوره‌ای مورد توجه نبوده‌اند.

صدای زرند – حسن‌ضیاءالدینی؛ با رفتن “احمد رشیدی زرندی” از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرند به احتمال قوی با توجه به سوابق و عملکرد روشنِ “عفت امیری”، این بانوی زرندی سکان این اداره را در دست خواهد گرفت. اما مسئله‌ای که برای فعالین جامعه زنان زرند مطرح می‌باشد این موضوع است که آیا مدیریت شهرستان با ادامه حیات مدیریتی یک زن بر این اداره موافقت خواهد کرد و یا اینکه “عفت امیری” مانند “مهدیه‌السادات امیری” که مدتی سرپرستی اداره ورزش و جوانان را برعهده داشت و بر اساس آمار و ارقام، مدیریت قابل قبولی بر این اداره به منصه‌ظهور رساند، قربانی «مدیریت مردسالار زرند» خواهد شد!؟

بعد از پیروزی شیخ “حسن روحانی” در انتخابات ریاست‌جمهوری، قدرت اجرایی زرند در قبضه اصلاح‌طلبان درآمده است، اما با تمام شعارهایی که اصلاح‌طلبان در زمینه دفاع از حقوق بانوان داده‌اند و ایام انتخابات کمیته بانوان در ستاد‌های خود تشکیل داده بودند، اما در میدان عمل این «شعار سیاسی» تاکنون به «شعور سیاسی» تبدیل نشده و کیک قدرت بین آقایان تقسیم شده است!

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، مدیریت شهرستان حداقل برای دادن مانور سیاسی و در عین حال بستن زبان منتقدان و ایجاد رضایت نسبی نیم‌دیگر جامعه، به ریاست خانم امیری رضایت دهند؛ چرا که جریان مخالف مدیریت اصلاح‌طلبان ثابت کرده‌اند در زمینه اعتماد به خانم‌ها رزومه‌ی برجسته‌تری دارند. برای نمونه دکتر “سمنبر میرزایی” با حمایت جریان انقلابی (از جریان‌های نزدیک به اصولگرایان) بر کرسی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تکیه زد است.

هرچند بعضی از شخصیت‌های ذی‌نفع با این توجیه که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره‌ای تاثیرگذار در شهرستان است، در صددند تا فرد مورد نظر خود را بر کرسی این اداره بنشانند تا به قول خودشان جریان چابک‌سازی این اداره، امتداد داشته باشد؛ اما در مقابلِ این اظهار نظر، بعضی کارشناسان حوزه هنر و فرهنگ اذعان دارند این اداره در برخی مواقع، فرهنگی عمل نکرده و با حاشیه‌های همراه بوده و در بعضی حوزه‌‌ها مانند عکاسی ضعیف عمل نموده و استعفای دسته جمعی هیئت مدیره انجمن عکاسی را مثال بارز آن می‌دانند و معتقدند، مدیر سابق این اداره حتی نتوانسته‌ منویات مدیران شاخص شهر را عملیاتی کند؛ برای اثبات گفته‌ی خود نیز به توصیه‌های دکتر “حسین امیری” گریزی‌ می‌زنند که در جلسه‌ای با هنرمندان خواسته بود با زبان گویای هنر به جنگ با آسیب‌های اجتماعی بروند و تصریح نموده بود: «بی شک با سعه‌صدر و همدلی می‌توان با زبان هنر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کوشید». نماینده زرند مطالبه‌گری و پیگیری مجدانه درخواست‌ها را از طرف هنرمندان ضروری دانسته بود.

بر اساس شواهد و قرائن به نظر می‌رسد این اداره در این مدت ۵ ساله در کنار اجرای طرح رقابتی انتخاب پایتخت کتاب ایران، جشنواره موسیقی، جشنواره شعر مهتاب کویر و گرامیداشت یاد و خاطره فرهیختگان حوزه آفرینش‌های ادبی، برگزاری تالار گفتگو با حضور استاندار و جمعی از فرهیختگان، برگزاری سمینار زرند شناسی و… اما آن طور که باید و شاید نتوانسته است جریان مطالبه‌گری را در جامعه هنرمندان رشد و زبان هنر را در جهت ایجاد فُوندانسیون مدینه فاضله با حداقل آسیب‌های اجتماعی، سوق دهد.

برای تفهیم بیشتر موضوع به چند آسیب اجتماعی اشاره می‌کنیم؛ در یکی از رسانه‌های نزدیک به احمد رشیدی زرندی مدیر سابق اداره ارشاد زرند آمده است: “آزار خیابانی آرامش و آسایش را از زنان زرندی سلب کرده است” و این موضوع طوری با فرهنگ و عرف ما گره خورده که نه تنها قانون در کاهش میزان این معضل ناتوان مانده، بلکه شاهد تکثر روزانه‌ای آن نیز هستیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان کرمان از آمار نگران کننده افزایش سهم تلفات رانندگی ۱۱ درصدی شهرستان زرند نسبت به کل استان در سال جاری خبر داد و افزود: «متاسفانه در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته، افزایش ۱۵۰ درصدی کشته‌های حوادث رانندگی درون شهری در زرند را داشته‌ایم».

بر اساس گفته رئیس دادگستری زرند «طلاق در زرند نسبت به سال۹۷ رشد ۴ درصدی داشته است». حالا در کنار این موضوع باید رشد کودکان طلاق را هم مدنظر داشته باشید که خود حدیث مفصل از این مجمل است.

آسیب‌های فوق نشان می‌دهد این اداره در کنار دیگر مراکز فرهنگی، به اندازه قد و قواره خودش هم از زبان هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی شهرستان بهره نگرفته است و از آنجا که خانم امیری سال‌های مدیدی در این اداره مشغول کار بوده و مدتی نیز به عنوان سرپرست، مدیریت این اداره را بر عهده داشته است، پر بیراه نیست که ادعا کنیم بهترین گزینه برای ریاست این اداره فرهنگ‌‌محور می‌باشد؛ مضافاً بانوان زرندی توقع دارند جریان اصلاح‌طلب نیز مانند جریان اصولگرا با این گونه انتصابات عملاً به آنها ثابت کند که به آنها اعتماد دارند و زنان تنها «سیاهی لشکر شطرنج سیاسیون در فصل انتخابات‌» نیستند!

لازم به ذکر است که طبق سرشماری مرکز آمار در سال ۱۳۹۵، بانوان زرندی ۶۸۴۵۱ نفر از جمعیت ۱۳۸۱۳۳ نفری شهرستان زرند را شامل می‌شوند اما سهم آن‌ها در پست‌های مدیریتی شهرستان بسیار جزئی و محدود است.

انتهای پیام/