آدرنالین سیاسی/

قدرت «لابی‌گری برای مردم» برجسته‌ترین ویژگی نماینده ‌آینده زرند و کوهبنان

با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، و در تحلیل ویژگی های نماینده آینده مردم زرند و کوهبنان در این مجلس، با در نظر گرفتن شرایط کنونی و آینده‌ی روشنی که مسئولین برای زرند متصور می‌شوند، شاید بتوان داشتن «قدرت لابی گری برای مردم» را مهمترین ویژگی برای انتخاب فرد اصلح به عنوان نماینده این حوزه دانست.

با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، و در تحلیل ویژگی های نماینده آینده مردم زرند و کوهبنان در این مجلس، با در نظر گرفتن شرایط کنونی و آینده‌ی روشنی که مسئولین برای زرند متصور می‌شوند، شاید بتوان داشتن «قدرت لابی گری برای مردم» را مهمترین ویژگی برای انتخاب فرد اصلح به عنوان نماینده این حوزه دانست.

صدای زرند؛ حسن‌ضیاءالدینی: در فرهنگ فارسی معین، واژه لابی چنین تعریف و معنی شده است: «گروه یا جریانی که تلاش می‌کنند بر هیئت حاکمه یا بر کسانی در جهت منافع یا آرمان خود اثر بگذارد». هر چند احتمالاً برای افرادی که با الفبای سیاست و مدیریت آشنایی کمی دارند، لابی‌گری امری نکوهیده و زشت به شمار می‌رود!

“محمدرضا باهنر” نایب رئیس مجالس چهارم، پنجم و هفتم و کسی که هفت دور نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران و کرمان بوده است، در گفتگویی با روزنامه ایران می‌گوید: “در حالی که لابی به معنای امر به معروف و نهی از منکر یا گفت‌وگو برای توسعه دادن فکر و مواضع خود آن هم در جایی مثل مجلس “لازمه کار است”؛ تمام صحبت‌ها، نطق‌ها و گفت‌وگوها در مجلس برای همین است؛ کسی که به‌عنوان مخالف صحبت می‌کند یا کسی که به‌عنوان موافق پشت تریبون قرار می‌گیرد؛ کسانی که فراکسیون تشکیل می‌دهند.”

“نتیجه لابی در مجلس کاملاً ملموس است و حس می‌شود. اگر بخواهم ساده‌تر عرض کنم، باید بگویم در مجلس از منظر آیین‌نامه و قانون اساسی هر نماینده یک رأی بیشتر ندارد. رأی‌ها را هم وزن نمی‌کنند، می‌شمارند. اصلاً هم مهم نیست که کسی یک میلیون رأی آورده و نماینده مجلس شده است و کسی با ۱۰ هزار رأی نماینده شده است؛ رئیس مجلس هم مثل نماینده معمولی یک رأی بیشتر ندارد. در مجلس، هنر این است که حوزه نفوذ رأی پیدا کرد (ایرنا/۲۳مرداد۹۸).”

اگر به شما مخاطب این تحلیل بگویند: «کارخانه‌ای در زرند کار می‌کند و ضرر و زیان زیست محیطی و… آن برای شهروندان زرندی بوده ولی حق آلایندگیش به حساب شهرداری شهری واریز می‌شده که کوتاه‌ترین مسیر مواصلاتیش تا زرند بیش از ۶۰۰ کیلومتر است، چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟ آیا به قول معروف “سرتان سوت نمی‌کشد؟»

“مهدی برهانی‌نژاد” آخرین رئیس شورای اسلامی دوره چهارم شهر زرند در یکی از نشست‌های خبری خود بیان داشت: «مدیران صنایع پیش از این می‌گفتند که کارخانه‌ها به تولید نرسیده‌اند و عوارض نمی‌دادند، اما حالا می‌گویند که تراز مالی منفی دارد» و یکی از کارخانه‌های باسابقه زرند را مثال زدند و ادامه‌داد: «این کارخانه تا وقتی که حق آلایندگی را به اصفهان و تهران پرداخت می‌کرد تراز مالیش مثبت بود ولی وقتی با تلاش مسئولان شهرستان، وزارتخانه مربوطه مجاب شد این عوارض به زرند پرداخت شود، گفتند: تراز مالی این کارخانه منفی است و آن کارخانه را از لیست کارخانجات آلاینده بیرون آوردند».

این مثال عینی، قدرت لابی‌گری نماینده آن شهرها را نشان می‌دهد که چگونه توانسته‌اند با لابی‌ “ممر درآمدی” حوزه انتخابی خود را افزایش دهند.

اگر لابی در مجلس صورت نگیرد حق قانونی یک منطقه، در گیر و دار بروکراسی‌های اداری یا گم می‌شود یا دیر پرداخت می‌شود؛ به عنوان مثال شهردار سیرجان در گفتگویی با نشریه پاسارگاد گفته است: «در بحث ارزش افزوده‌ قبل از سال (۱۳۹۶)، نماینده به طور مستقیم ورود و کمک کردند تا ۱۴ میلیارد تومان در روزهای پایانی سال جذب بودجه داشته باشیم و توانستیم تمام حقوق‌ و عیدی‌ها را بپردازیم. شاید اگر ایشان نبودند این پول اردیبهشت‌ماه ۹۷ وصول می‌شد».

با آنالیز همین تحلیل کوتاه بهتر می‌توان درک کرد آبادانی و رفاه شهروندان تنها در رویدن بتن و فولاد نیست! بلکه گرفتن حق و حقوق مسلم یک منطقه قطعاً در گرو داشتن قدرت چانه‌‌زنی بالا، یارگیری و همراه بودن با بعضی جریانات سیاسی تاثیرگذار در مجلس است.

 

انتهای پیام/