سنگ قبر ۴۰۰ ساله در زرند

یک تخته سنگ قبر دارای قدمت که متعلق به یک بانوی زرندی بوده است، در جنوب این شهر از زیر خاک بیرون آورده شد.

یک تخته سنگ قبر دارای قدمت که متعلق به یک بانوی زرندی بوده است، در جنوب این شهر از زیر خاک بیرون آورده شد.

“مهدی سهرابی زرندی” (محقق و نویسنده موضوعات تاریخی زرند)، در ارتباط شیوه پیدا شدن و بدست آمدن سنگ چهار قرن پیش زرند به خبرنگار صدای زرند گفت: چند ماه گذشته دو جوان زرندی که علاقه مند به تاریخ این شهر هستند، با مراجعه به اینجانب از پیدا شدن یک سنگ قبر قدیمی خبر دادند.

وی افزود: آن دو جوان به منظور کمک به تاریخ زرند و نیز تعیین قدمت تاریخی و نیز روشن شدن هویت صاحب سنگ و چاپ عکس سنگ قدیمی مذکور به عنوان سند هویتی و تاریخی و نیز هنر خطاطی قدیم در کتاب تاریخ زرند، سنگ دو تکه ای را ارایه نمودند.

سهرابی اظهارداشت: به دنبال تحقیق بیشتر، مشخص شد که سنگ قبر قدمت دار این شهر، در جریان زلزله اسفند ۱۳۸۳، و در پی عملیات حفاری از طریق بیل مکانیکی در انتهای خیابان شهید خلیلی و حوالی مدرسه (کنونی)، از زیر خاک بیرون آمده و به علت اصابت بیل مکانیکی قسمت بالای آن سنگ، شکسته و سنگ دو نیمه شده است.

پیشکسوت نویسندگی زرند ادامه داد: پس از چسباندن و تعمیر قسمت فوقانی سنگ با چسب سفید چوب و دقت در نوع سنگ که به نظر می رسد از سنگ های کوهستانی و شبیه سنگ های تیشه ای امروزی می باشد.

وی گفت: بررسی انجام شده در نوشتجات که به صورت کنده کاری و هنرمندانه با خط بسیار زیبا بر روی سنگ و نیز نوشتجاتی در ضخامت ۲ سانتی متری دو طرف سنگ، بر روی صفحه اصلی سنگ که به شکل مثلث می باشد و ارتفاع آن از راس تا انتها ۷۳ سانتی متر است که ۴۷ سانتی متر نوشتجات آن (تا آن جا که قابل خواندن بود)، این گونه بر روی سنگ کنده کاری آمده است: «هوالله الباقی. وفات علیا جناب مرحومه مغفوره اسوه المجدات و المطهرات مسمات، بیجه خانم آغای بنت مرحمت شان …(ناخوانا)، آقای …. (ناخوانا)، فی تاریخ سنه اثنی و عشر بعد الف» و در ضخامت سمت راست سنگ نوشته شده: «نبشته چنین بر سنگ سیاه… (ناخوانا)».

نویسنده زرندی افزود: با توجه به تاریخ روی سنگ قبر، قدمت سنگ مذکور مربوط به سال ۱۰۱۲ هجری قمری یعنی ۴۲۸ سال قبل دوران سلطنت شاه عباس صفوی (مقارن با حکومت گنجعلی خان حاکم مقتدر کرمان)، می باشد.

وی افزود: نظر به این که در قدیم تنها راه شمال به جنوب زرند و رفتن به روستاهای جنوب ( تاج آباد، بهاء آباد و…)، و حتی رفتن به کرمان از خیابان خلیلی امروز و از کنار یخدان تخریب شده که به یخدان (نو)، معروف بود، احتمال وجود قبرستان قدیمی در انتهای خیابان مذکور، بعید نیست؛ البته دفن بانوی صاحب سنگ نیز در چهار قرن پیش در باغ و یا خانه مسکونی آن مرحومه نیز دور از ذهن نمی باشد.

سهرابی بیان داشت: نظر به این که در حال حاضر شهر زرند فاقد موزه می باشد، سنگ مذکور به میراث فرهنگی این شهر تحویل داده می شود و اداره مذکور می تواند سنگ قدمت دار زرند را تا تاسیس موزه در شهر زرند، به رسم امانت به موزه سنگ کرمان در مسجد صاحب الزمان بسپارد.

انتهای پیام/

انتشار دهنده : میثم رضازاده