به مناسبت روز خبرنگار/

درباره مرحوم حسن سهرابی یکی از پیشگامان مطبوعات زرند

به مناسبت روز خبرنگار و به منظور آگاهی نسل کنونی به خصوص فعالان رسانه‌های مکتوب و خبرنگاران رسانه‌های مجازی شهرستان زرند به معرفی نمایندگان و خبرنگاران حوزه مطبوعات قبل از انقلاب که به منظور توسعه و پیشرفت زرند، آن هم با نبودن امکانات امروزی مشکلات و نیازمندی‌های اهالی زرند را با تلاش فراوان در نشریات زمان خود و حیطه خبرنگاری منعکس  نمودند، به طور مختصر می‌پردازیم.

به مناسبت روز خبرنگار و به منظور آگاهی نسل کنونی به خصوص فعالان رسانه‌های مکتوب و خبرنگاران رسانه‌های مجازی شهرستان زرند به معرفی نمایندگان و خبرنگاران حوزه مطبوعات قبل از انقلاب که به منظور توسعه و پیشرفت زرند، آن هم با نبودن امکانات امروزی مشکلات و نیازمندی‌های اهالی زرند را با تلاش فراوان در نشریات زمان خود و حیطه خبرنگاری منعکس  نمودند، به طور مختصر می‌پردازیم.

01 HassanSohrabi SZ520021زنده‌یاد مرحوم حسن سهرابی زرندی، آن مرحوم که پیشکسوت مطبوعات و نویسندگی، شهرستان زرند می‌باشد در سال ۱۲۸۷ در زرند متولد گردید. پس از طی نمودن دوران مکتب‌خانه و ابتدایی به لحاظ همکاری در جهت امور نویسندگی با پدرش مرحوم کرمعلی سهرابی که نایب‌الحکومه زرند بود، به عنوان منشی به رتق و فتق دعاوی اهالی و امر نویسندگی رو آورد.

از سال ۱۳۲۳ هـ.ش، به تاسیس اولین انجمن تبلیغات اسلامی در زرند پرداخت. آن مرحوم که بنیانگذار انجمن مربوطه بود، پس از تشکیل انجمن مذکور و نظر به داشتن معلومات و علاقه زیاد به مطالعه، با رای مخفی اعضاء انجمن به عنوان رییس انجمن انتخاب گردید و در این راستاء به منظور ارتقاء سطح فرهنگ جامعه وقت زرند با پذیرفتن نمایندگی و خبرنگاری نشریات مذهبی وقت از جمله، نور دانش، پرچم اسلام، بیان الحق، آیین برادری، نورالعلم، آیین اسلام، و نیز ۵ سال بعد (۱۳۲۸ )، دایر نمودن اولین مرکز نمایندگی نشریات و کتاب فروشی زرند در خیابان امام کنونی که در سال مذکور خاکی و بی‌نام و نشان بود، جنب مغازه مرحوم حاج احمد ظهیری، فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز نمود.

تا آن جا که در ادامه مسیر مطبوعات، در سال ۱۳۳۸ با پذیرفتن نمایندگی و خبرنگاری روزنامه اطلاعات به انعکاس مشکلات مردم زرند در روزنامه مذکور پرداخت. از سال ۱۳۴۵ با بررسی و انتخاب افراد روشنفکر، قابل وثوق و دلسوز وقت شهر زرند با تشکیل هییت مشورتی روزنامه اطلاعات و به عنوان دبیر هییت مشورتی با دعوت از مسئولین وقت از جمله بخشدار، شهردار، رییس بهداری و… در جلسات هییت مشورتی با هماهنگی مسئولین و تعامل و همکاری آن‌ها به انعکاس مشکلات و خواسته‌های اهالی پرداخت.

02 HassanSohrabi SZ520021

اطلاعیه زنده‌یاد مرحوم حسن سهرابی زرندی (پدر مطبوعات و پیشکسوت نویسندگان زرند) در زمینه تاسیس اولین مرکز فروش نشریات و کتاب و اولین قرائت خانه زرند در مجله آیین اسلام – ۱۹ اسفند ۱۳۲۸ هـ.ش (سند مذکور توسط جناب دکتر کردی «دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی و استادیار دانشگاه آزاد زرند»، از اینترنت گرفته شده است)

از سال ۱۳۴۶ به بعد علاوه بر نشریات مذکور، بر اساس تقاضای اهالی به خصوص جوانان، نمایندگی و خبرنگاری نشریات دیگری از جمله، مجله صبح امروز، مجله فکاهی توفیق، تهران مصور، دانشمند و… پذیرفت. به طوری که اکثر نشریات چاپ تهران به زرند می‌رسید.

مرحوم سهرابی در سال ۱۳۵۴به دنبال موضوع برق و دفاع از اهالی زرندوییه و چاپ خبر «بخشدار زرند تیرهای تلفن را افتتاح کرد» به دستور ساواک و بخشدار وقت پس از سی و اندی سال فعالیت مطبوعاتی از ادامه حرفه مذکور، کنارگیری نمود و در نهایت پس از عمری خدمت و مبارزه با ستمگران در سال ۱۳۶۷ در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع و به دیدار حق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی.

03 HassanSohrabi SZ520021

زنده‌یاد مرحوم حسن سهرابی زرندی پدر مطبوعات زرند در دفتر نمایندگی روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۴۷ – در بازار سهرابی زرند

 

04 HassanSohrabi SZ520021

دفتر نمایندگی و خبرنگاری روزنامه اطلاعات و تابلو مجله فکاهی توفیق بین سال‌های ۱۳۴۸ – ۱۳۴۵ در بازار سهرابی زرند

 

05 HassanSohrabi SZ520021

اولین کارت خبرنگاری مرحوم حسن سهرابی زرند – اردیبهشت ۱۳۴۲ هـ . ش

06 HassanSohrabi SZ520021

کارت خبرنگاری مرحوم حسن سهرابی زرندی به زبان انگلیسی و با امضاء مرحوم سناتور عباس مسعودی موسس و مدیر موسسه اطلاعات و نایب‌رییس مجلس سنا

07 HassanSohrabi SZ520021

کارت خبرنگاری مجله جوانان مهدی سهرابی زرندی در سال ۱۳۴۸

08 HassanSohrabi SZ520021

کارت خبرنگار امور اجتماعی مهدی سهرابی زرندی در سال ۱۳۵۲

 

09 HassanSohrabi SZ520021

اعضای هییت مشورتی روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۴۸ ش (به ترتیب شماره ۱- مهدی یزدانی کارمند اسناد رسمی، ۲- مرحوم محمود آقا فدایی کارمند شهرداری، ۳- مرحوم علی آقا سهرابی کارمند شیر و خورشید، ۴- سیدمحمد کاظم عمرانی رییس ذبیرستان پهلوی، ۵- مرحوم حسن سهرابی زرندی نماینده اطلاعات و دبیر هییت مشورتی، ۶- مرحوم سیدابوالقاسم (دکتر)، منصوری کارمند بهداری، ۷- مرحوم دکتر سیدعلی مرتضوی رییس بهداری، ۸- مرحوم محمدباقر خان سیف‌الدینی کارمند اداره ثبت و املاک و ۹- مرحوم وهاب کریمی ( معتمد))

 

10 HassanSohrabi SZ520021

انعکاس مشکلات اهالی زرند در یکی از جلسات هییت مشورتی روزنامه اطلاعات در سال (۱۳۴۸ هـ . ش)

11 HassanSohrabi SZ520021

تابلو دو طرفه روزنامه اطلاعات که قبل از انقلاب در ابتدای بازار سهرابی در خیابان چمران امروزی نصب گردیده بود

 

انتهای پیام/

 

«اقتباس از: کتاب گنجینه اززراوند تا زرند – تالیف مرحوم حسن سهرابی زرندی – در مرحله تدوین نهایی» مجموعه مذکور ان‌شالله تا مهر سال جاری چاپ و منتشر خواهد شد