مبارزه جدی با کانون های فرسایش بادی در زرند

بنا به اعلام اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زرند شش هزار هکتار از کانون های فرسایش بادی در شهرستان زرند احیا شده و در سال جاری نیز ۳۰۰ هکتار دیگر با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد ریال احیا خواهند شد.

بنا به اعلام اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زرند شش هزار هکتار از کانون های فرسایش بادی در شهرستان زرند احیا شده و در سال جاری نیز ۳۰۰ هکتار دیگر با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد ریال احیا خواهند شد.

به گزارش صدای زرند، “علی میرزایی” رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان زرند با اعلام این خبر افزود: از مجموع ۲۵ هزار هکتار کانون های بحرانی فرسایش بادی در این شهرستان بیش از ۶ هزار هکتار آن با اجرای طرح های بیابان زدایی در سالهای گذشته احیا شده است.

وی اظهارداشت: تاغزارهای دست کاشت منطقه جلال آباد و یزدان آباد در تثبیت شن های روان و جلوگیری از هجوم ریزگردها و ماسه های بادی از سمت شرق زرند به جاده های مواصلاتی و همچنین اراضی کشاورزی و مسکونی روستاهای جلال آباد، علی آباد و نعیم آباد نقش مهمی دارند.

میرزایی افزود: یکی از کانون های اصلی فرسایش بادی و تولید ریزگردها در منطقه فتح آباد، شریف آباد و چاه غلامعلی با مساحتی حدود ۲ هزار هکتار می باشد که از سال ۹۳ تاکنون میزان ۹۰۰ هکتار آن نهال کاری شده است و در سال گذشته توسط شرکت فولاد زرند ایرانیان عملیات بیابان زدایی و تثبیت شن های روان آن در سطح ۴۰۰ هکتار انجام شده است و در سال جاری نیز عملیات بیابان زدایی و تثبیت شن های روان در سطع ۳۰۰ هکتار با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با مشارکت کارخانه فولاد زرند ایرانیان انجام خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زرند حفاظت از پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب آن را مهمتر از اجرای طرح های بیابان زدایی دانست و گفت: چرای غیرمجاز دام و توسعه بی رویه اراضی کشاورزی از مهمترین دلایل تشدید فرسایش و پدیده بیابان زایی می باشند.

وی توسعه عملیات احیایی و بیابان زدایی را در گرو مشارکت مردم و حمایت جدی مسئولین در قالب طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز دانست و گفت: در سال های اخیر اقدامات موثری در جلوگیری از ورود دام غیرمجاز و همچنین برخورد با متصرفین اراضی ملی و دولتی با همکاری موثر دستگاه قضایی انجام گرفته است.

انتهای پیام/

انتشار دهنده : میثم رضازاده