با همت معماران سنتی زرند/

پیگیری میراث فرهنگی زرند در بازسازی “یخدان کهنه”

بنا به اطلاعات رسیده اخیرا تعدادی از معماران سنتی و قدیمی زرند مرقومه ای به اداره میراث فرهنگی این شهرستان ارسال و طی آن اعلام آمادگی کردند که با مشارکت میراث فرهنگی و شهرداری نسبت به بازسازی یخدان کهنه زرند که گفته شده دومین یخدان بزرگ ایران است، اقدام کنند.

بنا به اطلاعات رسیده اخیرا تعدادی از معماران سنتی و قدیمی زرند مرقومه ای به اداره میراث فرهنگی این شهرستان ارسال و طی آن اعلام آمادگی کردند که با مشارکت میراث فرهنگی و شهرداری نسبت به بازسازی یخدان کهنه زرند که گفته شده دومین یخدان بزرگ ایران است، اقدام کنند.

به گزارش صدای زرند به همین بهانه طی تماسی این موضوع را از محمد اسلامی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند سوال کردیم که وی با تایید این خبر در این باره گفت: قبل از هر چیز بواسطه وجود شهروندانی میراث دوست برخود بالیدم و بلافاصله منطقه مورد اشاره را از طریق برخی دوستان مورد سوال قرار دادم که همگی بر وجود این یخدان باشکوه صحه گذاشتند.

اسلامی گفت: دوستان با اعلام اینکه این یخدان موقوفه بوده و جنبه عمومی داشته جای سوال است که چرا اولاً این اثر تاریخی تخریب و در ثانی چرا واگذار شده است که قطعاً از طریق مراجع ذیصلاح جهت بازگردان این مکان با توجه به اعلام معماران که هنوز زیرساخت های این اثر سالم است را به جدیت پیگیری خواهیم کرد.

محمد اسلامی افزود: با توجه به حرکت های خوبی که در حوزه گردشگری با حضور مردم و بخش خصوصی در حال انجام است و از طرفی وجود شهردار زرند که قول همه نوع همکاری برای بازسازی آثار تاریخی را داده اند در کمتر از چند ساعت ما متوجه شدیم که چندین حمام قدیمی و تاریخی نیز در گوشه گوشه شهر زرند وجود داشته که در مقاطعی بدلایلی که اهم آن ناآگاهی مدیران شهری وقت زرند بوده تخریب و سپس یا واگذار و یا رها شده اند که باید این موارد را پیگیری و پس از تکمیل آن از طرق قانونی خواهان بازگرداندن آن به میراث داران واقعی که شهروندان زرندی می باشند خواهیم شد.

رئیس میراث فرهنگی زرند به افق گردشگری زرند اشاره کرد و گفت: هیچ مرزی برای رسیدن به اهداف عالیه گردشگری زرند برای خود ترسیم نکرده ایم و هیچ محدودیتی هم برای حمایت از سرمایه گزاران و فعالان حوزه گردشگری متصور نیستیم.

وی افزود: ما در افق ۱۴۰۰ باید به قطب گردشگری و یک قدرت نوظهور گردشگری در جنوبشرق کشور تبدیل شویم و اکنون که مردم بدینگونه خواهان احیای مواریث تاریخی خود هستند از این فرصت نهایت بهره برداری را خواهیم کرد.

اسلامی در پاسخ به این سوال که چه ابزار قانونی برای پس گیری این اماکن تاریخی دارید، گفت: آنچه مسلم است این است که حمامها و یخدانها و ابنیه های تاریخی دیگر در شمول آثار تاریخی کشور باید باشد و منافع آن باید به تمام مردم برسد، بنابراین پس از مشاوره با کارشناسان قانونی لیستی از این آثار را به دستگاههای مرتبط خصوصا شورای حفظ حقوق بیت المال گزارش خواهیم داد و قول میدهیم که تا حصول نتیجه این مورد را پیگیری خواهیم کرد.

وی به فقر آثار تاریخی شهرستان اشاره کرد و افزود: نمیخواهیم با دست روی دست گذاشتن فرصت طلایی امروزمان را از دست بدهیم و باید زرند را به دوران باشکوه تاریخی اش بازگردانیم و در این راه چشم امید به الطاف خداوند و مشارکت و همراهی مردم و حمایت دستگاههای اجرایی و قضایی دوخته ایم از اینرو از تمام شهروندان زرندی که اطلاعی از وجود این اماکن تاریخی دارند خواهشمندم که هر چه سریعتر آن را با حوزه حفاظت اداره میراث زرند یا با شماره تماس ۳۳۴۲۰۹۹۰ در میان و یا هر گونه عکس یا مستندی که دارند را به شماره ۰۹۰۱۶۷۹۷۴۰۶ از طرق مختلف در فضای مجازی ارسال نمایند.

 

انتهای پیام/