محله های قدیم زرند

در این مطلب که بر گرفته از کتاب از زراوند تا زرند به نویسندگی مهدی سهرابی زرندی است به محله های قدیم زرند اشاره می کنیم.

در این مطلب که بر گرفته از کتاب از زراوند تا زرند به نویسندگی مهدی سهرابی زرندی است به محله های قدیم زرند اشاره می کنیم.

به گزارش صدای زرند، از محله های قدیم زرند که سالمندان به خوبی آنها را به خاطر دارند، می توان به «محله ریگو» اشاره نمود.

محله مذکور محدود به سمت شرق خیابان زرندوئیه (شهید مطهری) تا چهارراه شمالی همین خیابان بوده است. نام گذاری محله ریگو به دلیل گسترش شن های روان و انباشته شدن در آن مکان بوده است. در این مکان علاقه مندان به ورزش از قبیل: کُشتی، دو میدانی، پرش از مانع، و خَم پلی جمع می شدند.

محله لوطیها: این محله در قسمت جنوب پاساژ پردیس در خیابان شهدای محراب واقع بود. از آنجایی که منزل عده ای از نوازندگان و مطربان در محله مذکور قرار داشت این محله در گویش محلی به «محله لوطیا» معروف گردید. در قسمت شرق آن محله میدان نسبتاََ وسیعی وجود داشت که به آن ((میدانی)) می گفتند که مکانی جهت بازی کودکان و نوجوانان بوده است.
کاروانسرای کولی ها: در قسمت شمال حسینیه سقاخانه امروزی، حوالی مغازه (قدیم) بزازی مرحوم آقا میرزا جعفری خندق وسیعی وجود داشت که دارای چند باب اطاق هم ردیف بود که به کاروانسرای کولیها معروف شده بود. محل دیگری در قسمت شرق صندوق قرض الحسنه ولی عصر و حدود شمال بانک مسکن خیابان ۱۷ شهریور نیز وجود داشت که محل اُطراق عده ای از کولیها به شمار می رفت در محل مذکور اتاق های زیادی ساخته شده بود که دور تا دور آن گودال، وجود داشت.
بالاده: در زمانهای بسیار قدیم زرند را به دو نام میشناختند ساکنان قسمت شرق و جنوب را تا حسنیه قلعه امروزی به «بالاده» معروف بودند و به کسی که از بالا ده به بعد از حسینیه قلعه گذرش می افتاد میگفتند: «بالادهی».
پایین ده: بعد از حسینیه قلعه حدود غرب و شمال غربی زرند به «پایین ده» معروف بود. شخصی که به محله پایین ده می رفت میگفتند: «پایین دهی» است. در قدیم به خاطر مسائل گوناگون به خصوص در ایام محرم و برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا ساکنان دو محله پایین دهی ها و بالادهی ها به جان هم می افتادند و بعضا از اسلحه آن زمان هم استفاده می کردند.
انتهای پیام/