معاون استاندار کرمان خبر داد:

وجود ۱۸ سامانه گسلی فعال در کرمان/ تدوین سند جامع زلزله استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان از تدوین سند جامع مقابله با زلزله در استان کرمان خبر داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان از تدوین سند جامع مقابله با زلزله در استان کرمان خبر داد.

به گزارش صدای زرند، “سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی” ظهر امروز در نشست خبری به منظور تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده راور و کوهبنان اظهار داشت: استان کرمان همه ساله شاهد حوادث طبیعی متعددی از جمله زلزله، سیل، آتش‌سوزی، ریزگرد و … است و از مجموع ۴۸ حادثه طبیعی شناخته شده در دنیا به طور معمول ۳۰ مورد را در استان کرمان داریم.

وی با بیان اینکه استان کرمان بیشتر درگیر با مسئله زلزله است، عنوان کرد: عملکرد ما موجب می‌شود که زلزله برای ما خطرناک باشد یا خیر و در همین راستا ساخت و سازهای بعد از زلزله ۸۳ زرند موجب کاهش خسارات و تلفات در زلزله‌های بالای ۶ ریشتر راور و کوهبنان شد.

موسوی ابراز داشت: استان کرمان به واسطه پهناوری و قرارگیری روی لایه اوراسیا تحت فشار از لایه عربی هر ساله تحت تنش‌های زیادی قرار دارد و در مجموع سالانه ۲.۲ سانتی مرت فشردگی لایه را داریم.

وی به فعالیت ۱۸ سامانه گسلی در استان کرمان اشاره داشت و گفت: این مسئله هر ساله ما را درگیر می‌کند که می‌توان به زلزله‌های گلباف، سیرچ، شهداد، بم، زرند و هجدک و کوهنبان اشاره داشت.

جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان به زلزله سال گذشته منطقه هجدک شهرستان راور پرداخت و گفت: در جریان زلزله آذر ماه هجدک ۴۴۷ تخته چادر، ۵۴۱ تخته موکت و مقدار زیادی نایلون را در مراحل ابتدایی کار در منطقه تقسیم کردیم و یک هزار و ۳۴۱ تخته پتو نیز برای اسکان ۲ هزار و ۲۰۰ نفر تامین شد.

موسوی ادامه داد: ۵۲۵ روز نیرو کار در قالب ۱۰۵ تیم امدادی در منطقه هجدک راور کار انجام شد و بعد از زلزله مصوبات را با فاصله زمانی چهار روز از دولت گرفتیم و ساخت و ساز منازل تخریب شده با فاصله کمی از زمان وقوع زلزله آغاز شد.

معاون عمرانی استاندار کرمان خاطرنشان کرد: براساس زمانبندی که قول داده شده بود، توانستیم در شهرستان‌های راور و کوهبنان واحدهای مسکونی تیپ یک را که تخریب کامل داشتند به مردم تحویل دهیم.

وی تصریح کرد: در برآورد اولیه ۴ هزار و ۶۱۲ واحد خسارت دیده شامل ۳ هزار واحد شهری و یک هزار و ۶۱۲ واحد روستایی در راور و کرمان داشتیم که شهرستان راور ۶۰۰ واحد روستایی و یک هزار و ۵۰۰ شهری را شامل می‌شد.

موسوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۶۷۲ واحد در شهرستان راور با بانک انعقاد قرارداد شده که از این تعداد یک هزار و ۲۲ واحد شهری و ۶۵۰ واحد روستایی است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۳۲۵ واحد در شهرستان راور ساخت و ساز انجام شده که ۷۲۷ واحد شهری و ۵۹۸ واحد روستایی است، افزود: اولویت کاری را با منطقه روستایی قرار دادیم، زیرا در مناطق شهری تخریب ۱۰۰ درصد را نداشتیم و ۴۵۸ واحد کامل به اتمام رسیده است.

جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: کل مبلغ تسهیلاتی که در شهرستان راور پیش‌بینی شده ۹۱ میلیارد تومان و ۲۱ میلیارد تومان نیز بلاعوض بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایشی قیمتی که در کالاها داشتیم، تسهیلات را افزایش داده و مبلغی نیز اعتبارات بلاعوض جدید گرفتیم که شامل ۱۰ میلیون تومان برای واحدهای شهری و ۵ میلیون تومان واحدهای روستایی بود.

موسوی گفت: در مجموع اعتبارات تسهیلات و بلاعوض هر واحد شهری ۷۳ و هر واحد روستایی ۵۷ میلیون تومان داشته است که اساس کار هم در این واحدها ۸۰ مترمربع است.

معاون عمرانی استاندار کرمان به زلزله شهرستان کوهبنان نیز اشاره داشت و خاطرنشان کرد: در جریان زلزله کوهبنان ۴ هزار ۷۴۰ تخته چادر، مقدار زیادی نایلون و ۲۱۴ تخته پتور بین مردم توزیع و بعد از اسکان موقت در چادر، ۶۰۰ دستگاه کانکس را از طریق دولت و خیران تامین کردیم.

وی افزود: برآورد اولیه خسارت در شهرستان کوهبنان یک هزار و ۴۰۰ واحد شامل یک هزار واحد شهری و۴۰۰ واحد روستایی بود.

موسوی ادامه داد: در شهرستان کوهبنان تاکنون برای ۲ هزار و ۱۵۸ واحد با بانک انعقاد قرارداد شده و این تفاوت به دلیل جابه‌جایی و ساخت واحدهای جدید است.

وی ابراز داشت: در کوهبنان یک هزار و ۲۸۸ واحد به اتمام رسیده که ۹۸۰ واحد شهری و ۳۰۷ واحد روستایی است و مبلغ تسهیلات کوهبنان۱۲۱.۵ میلیارد تومان و بلاعوض ۲۷.۹ میلیارد تومان است.

موسوی همچنین از انجام اقدامات زیربنایی در شهرستان‌های راور و کوهبنان از جمله تامین اعتبار لایروبی قنوات، جمع‌آوری کار تاسیسات آب، گاز و برق منازل و نصب مجدد، سوخت رایگان و… خبر داد.

وی گفت: در زلزله کوهبنان ۱۴ مدرسه خسارت دیده بود که اعتبار برای نوسازی مدارس گذاشته شده، برنامه نوسازی منازل مسکونی در جنوب استان را داریم و سهمیه شناور در اختیار کل استان است و محدودیت سقف وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان همچنین به سالروز زلزله بم اشاره داشت و گفت: بعد از ۱۵ سال چهره شهر بم از لحاظ ساخت و ساز مناسب است، اما متاسفانه بم را زود از دستور کار ساخت و ساز خارج کردند و هنوز معابر و خدمات زیربنایی این شهر دچار مشکل است.

موسوی به برنامه‌های سالروز زلزله بم اشاره داشت و گفت: در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی پیش‌بینی شده در بم با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افتتاح رادیوترانک به صورت رسمی را داشته باشیم که حدود ۹۰ درصد استان را پوشش داده است.

وی به کلنگ‌زنی عملیات احداث ۱۰ ایستگاه جدید لرزه‌نگاری در استان کرمان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه کرمان استان لرزه‌خیزی است، تفاهمنامه‌ای بین استانداری و مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران منعقد شد که ۱۰ ایستگاه لرزه‌نگاری جدید در استان اضافه شده و سه ایستگاه موقت را هم دائمی می‌کنیم که در این صورت ۱۸ مرکز لرزه‌نگاری را در کل استان خواهیم داشت.

جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان از مقاوم‌سازی و وضعیت مناسب حدود ۶۰ درصد ساختمان‌های استان کرمان در برابر بحران‌هایی همچون زلزله خبر داد و گفت: مجموعه مدیریت بحران اعتقاد دارد که حرکت به سمت ساختمان‌های جدید و مقاوم بهتر از این است که در زمان حادثه، مقاوم‌سازی و پیش‌بینی اعتبار داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در شهر کرمان ساختمان‌های مشکل‌دار زیادی داریم، ابراز داشت: به طور کلی با توجه به امکانات آمادگی خوبی در استان در مقابل زلزله نداریم، اما نسبت به گذشته آمادگی خیلی بهتر شده و نمونه آن را در زلزله‌های سال گذشته دیدیم.

موسوی همچنین از تدوین سند جامع زلزله، سند جامع مقابله با ریزگرد و سند مقابله با سیل در استان خبر داد.

انتهای پیام/

منبع : فارس *** انتشار دهنده : میثم رضازاده