مرگ دسته جمعی پرندگان مهاجر در زرند

تصاویری از مرگ دسته‌جمعی تعدادی پرنده‌ی آبزی به نام باکلان کوچک (قره غاز)، در محل کارخانه فولاد زرند ایرانیان، موجب ناراحتی تعدادی از حامیان محیط زیست این شهرستان شده است؛ دلیل دقیق مرگ این پرندگان هنوز مشخص نیست.

تصاویری از مرگ دسته‌جمعی تعدادی پرنده‌ی آبزی به نام باکلان کوچک (قره غاز)، در محل کارخانه فولاد زرند ایرانیان، موجب ناراحتی تعدادی از حامیان محیط زیست این شهرستان شده است؛ دلیل دقیق مرگ این پرندگان هنوز مشخص نیست.

 

MargeBakelanha SZsdsd01

 

به گزارش صدای زرند، یکی از شاهدین عینی که این تصاویر را برای ما ارسال کرده‌ است، تعداد پرندگان که در این اتفاق تلف شدند را ۱۲ عدد اعلام کرده‌ و گفت: ۴ عدد پرنده دیگر که در محل زنده بودند، با تماس با اداره محیط زیست به این اداره تحویل داده شدند.

 

برخی گزارش‌های تایید نشده هم دلیل تلف شدن این پرندگان را به نامناسب بودن آب و هوا و وقوع صاعقه مرتبط می‌دانند و احتمال می‌دهند که این پرندگان در زمان بارندگی‌های چند روز اخیر به دلیل شرایط جوی روی دودکش در حال ساخت کارخانه فولاد زرند ایرانیان نشسته‌اند و وقوع صاعقه موجب مرگ آن‌ها شده است.

 

در این رابطه وقوع صاعقه چند روز پیش نیز موجب مرگ ۴ راس گاو در روستای شبعجره زرند شده بود اما این فرضیه در مورد مرگ این پرندگان کمتر محتمل است.

 

محمدرضا قندی محیط بان اداره محیط زیست زرند در گفتگو با صدای زرند ضمن تایید این خبر دلیل این حادثه را نامعلوم دانست و گفت: این پرندگان نوعی پرنده دریایی مهاجر هستند که معمولاً از قسمت‌های شمالی در حال کوچ به مناطق گرمسیری می‌باشند.

 

وی با بیان اینکه زمان اصلی کوچ این پرندگان شب می‌باشند و این پرندگان مسیر حرکت خود را بر اساس محل ستارگان پیدا می‌کنند، گفت: احتمال دارد این پرندگان در حال کوچ در طی شب در محل کارخانه فولاد به ارتفاع پایین‌تر آمده‌اند و به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی با دودکش کارخانه فولاد برخورد کرده اند و به صورت دسته جمعی تلف شدند.

 

MargeBakelanha SZsdsd02

 

قندی اظهارداشت: اطلاع دقیقی از تعداد پرندگانی که تلف شده‌اند ندارم، ولی برای بررسی دلیل این اتفاق، پرندگان تلف شده به اداره دامپزشکی تحویل داده شده است و تعدادی از آن‌ها هم که زنده بودند برای تیمار به باغ پرندگان واقع در بوستان شهدای زرند تحویل داده شده‌اند که بعد از آن و در صورت مناسب بودن شرایط، رهاسازی می‌شوند.

 

GhareGaz SZ56sd01بر اساس تصاویر موجود به نظر می‌رسد پرندگان تلف شده «باکلان کوچک» می‌باشند. این پرندگان آبزی از راستۀ مرغ‌سقاسانان هستند با رنگ سیاه صیقلی و گردنی بلند که انگشتان پاهایشان با پرده‌ای به هم متصل شده است.

از گونه‌های بومی این پرنده در ایران می‌توان به باکلان گلوسیاه و باکلان کوچک اشاره کرد. برخی از گونه‌های این پرندگان منقرض شده‌اند و در سال های اخیر، جمعیت این پرنده کاهش چشمگیری داشته و به همین سبب، در سطح جهانی، پرنده‌ای «در خطر انقراض» محسوب شده است.

 

 

 

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: جواد زمانی