دبیر خانه کشاور زرند:

باغداران محصول پسته خود را کم کم روانه بازار کنند

مهندس مظفر محمدی گفت: به هر حال کسی که یکجا محصول خود را وارد بازار می‌کند مطمئناً پول خود را یکجا دریافت نخواهد کرد و در قبال چک‌هایی در تاریخ‌های متفاوت، به پول خود خواهد رسید پس بهتر است که کشاورز در همان ابتدا محصول خود را کم کم عرضه نموده و اقدام بفروش کند تا حجم بالایی از محصول وارد بازار نشود و عرضه و تقاضا در حالت توازن قرار گیرد.

می توان گفت که محصول پسته محور تأمین کننده اقتصاد شهرستان زرند است و سالیان طولانی است که این محصول توسعه و پیشرفت اقتصادی شهر بوده و بسیاری از امکانات آموزشی، بهداشتی و مذهبی ما نیز از طریق کمک‌های مردمی به واسطه درآمدزایی این محصول ایجاد شده است.

 

mozafarMohammadiبه گزارش صدای زرند، اما در سال‌های اخیر خشکسالی‌های متعدد و کمبود کیفیت آب یکی از مسائلی بوده است که به کاهش تولید پسته در سال‌های اخیر منجر شده است.

 

کم کم در این روزهای به زمان فصل برداشت پسته نزدیک می‌شویم برداشت این محصول از اواخر شهریور ماه آغاز و تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت و بازار خرید و فروش آن رونق خواهد گرفت. در همین رابطه دبیرخانه کشاورز در گفتگویی به موضوع خرید و فروش این محصول پرداخت و گفت: خرید مستقیم پسته از کشاورزان و باغداران باعث رونق اقتصادی شهر و رونق کشاورزی خواهد شد.

 

مهندس مظفر محمدی افزود: خرید مستقیم باعث حذف دلالان و عرضه مستقیم کالا شده و سود محصول مستقیماً به کشاورز می‌رسد و این امر موجب می‌گردد کشاورز نیز از فروش محصول خود رضایت داشته و با انگیزه بیشتری به تولید محصول با کیفیت بپردازد.

 

وی با بیان اینکه یکی از اهداف باید فراهم سازی لازم برای عرضه محصول کشاورز با قیمت مناسب باشد تا هم کشاورز متضرر نشود و هم بازار ثبات داشته باشد، تصریح کرد: اگر کشاورز با واحدهای فرآوری تعامل نماید، به ‌موقع به سود خود می‌رسد درحالی‌که بعضی مواقع با نزول قیمت محصولی که پنج‌تا شش برابر بیشتر برای کشاورز هزینه داشته است را به دست دلال می‌دهد.

 

دبیر خانه کشاورز یکی دیگر از مشکلات را روی آوردن به تازه فروشی این محصول دانست و گفت: کشاورزان خرده مالکی برای دستیابی زودتر به نقدینگی اقدام به تازه فروشی این محصول می‌نمایند که هر چند که تعداد آنها انداک است اما این امر نیز باعث عدم دستیابی به جایگاه شایسته در بازار شده است.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد کشاورزان یا به عبارتی جیب باغداران و کشاورزان یکی از نکات بسیار مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد، افزود: کشاورزی که در طول یک سال کار مراقبت از باغ پسته خود را انجام داده است تا محصول خوب و قابل توجهی را برداشت نماید باید در مراحل پایان برداشت و زمان فروش محصول نیز نکاتی را مدنظر خود قرار دهد تا سود حاصل از تلاش و زحمت را دریافت نماید نه اینکه این سود به جیب افراد دیگری واریز شود.

 

مهندس محمدی تصریح کرد: تصور اشتباهی است که باغدار پس از جمع آوری و فرآوری محصول سریعاً تمام محصول خود را روانه بازار کند.

 

وی با بیان اینکه کشاورزان و باغداران باید با هم، همسو و هم جهت وارد شوند تا برخی از مشکلات پسته شهرستان حل شود، گفت: معمولاً با توجه به این اوضاع اقتصادی که خانواده‌ها دارند متاسفانه باغداران پس از برداشت و خشک نمودن محصول، سریعاً اقدام به فروش تمام محصول خود می‌کنند.

 

دبیر خانه کشاورز به مضرات این کار اشاره کرد و افزود: باغداران با عرضه تمام محصول پسته خود به بازار کاهش قیمت این محصول را رقم خواهند زد.

 

وی با بیان اینکه این مکانیسم بازار و قدرت عرضه و تقاضا و میزان خرید در بازار است که قیمت پسته را تعیین می کند، یادآور شد: باغداران محصولات خود را به اندازه‌ای که به نقدینگی آن نیاز دارند وارد بازار نمایند تا ثبات قیمت بازار حفظ شود.

 

مهندس محمدی با بیان اینکه عجله و شتابزدگی در فروش یکجای محصول مشکلاتی را برای خریدار و فروشنده ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: به هر حال کسی که یکجا محصول خود را وارد بازار می‌کند مطمئناً پول خود را یکجا دریافت نخواهد کرد و در قبال چک‌هایی در تاریخ‌های متفاوت، به پول خود خواهد رسید پس بهتر است که کشاورز در همان ابتدا محصول خود را کم کم عرضه نموده و اقدام بفروش کند تا حجم بالایی از محصول وارد بازار نشود و عرضه و تقاضا در حالت توازن قرار گیرد.

 

وی در پایان همچنین از کشاورزان خواست تا پسته را به موقع و بر اساس میزان دستگاه‌های فرآوری برداشت کنند.

 

انتهای پیام/آینده ما