مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان:

کشاورزی اساس طرحهای اشتغالزایی در رفسنجان است/طرح احیاگران آبادی در رفسنجان باعث تحول و تغییر اقتصاد روستاها شده است

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: طرحهای اشتغالزایی در رفسنجان بیشتر بر روی دامپروری و کشاورزی متمرکز است زیرا توجیه اقتصادی داشته و می تواند به اشتغال در روستاها کمک بسزایی کند.

به گزارش صدای زرند، “حسین رضایی” مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: طرح احیاگران آبادی در رفسنجان باعث تحول و تغییر اقتصاد در برخی از روستاههای تحت اجرای این طرح شده است.

 

keshavarzi rafsanjan

 

وی افزود: طرحهای اشتغالزایی در رفسنجان بیشتر بر روی دامپروری و کشاورزی متمرکز است زیرا توجیه اقتصادی داشته و می تواند به اشتغال در روستاها کمک بسزایی کند.

 

وی با بیان اینکه دبیرخانه ستاد احیاگران آبادی ماههای متوالی است که بر روی طرحهایی که توجیه اقتصادی در روستاههای رفسنجان داشته باشند، مطالعات و تحقیقات خود را آغاز کرده است، یادآور شد: در رفسنجان تحلیل و برآورد توجیه اقتصادی بیشتر بر روی میزان مصرف آب گذاشته شد تا محصول، کمترین مصرف آب را داشته باشد. زیرا در رفسنجان از محصولات درختی، تنها پسته است که با کم آبی سازگار است.

 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: در این طرح مطالعاتی چندین محصول زراعی دیگر مورد بررسی قرار گرفت که زعفران، زرشک و گل محمدی بهترین گزینه برای کشت در مناطق کوهستانی رفسنجان هستند که در سال گذشته محصول زعفران در منطقه راویز و خنامان بیشترین برداشت را داشته است.

 

رضایی بیان کرد: در این طرح مطالعاتی زرشک با شش هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب، گل محمدی با پنج هزار متر مکعب آب، زعفران با چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب در هر هکتار بهترین گزینه های زراعی برای کشت در مناطق کوهستانی رفسنجان هستند.

 

وی ادامه داد: این محصولات ارزآوری خوبی دارند، هر کیلو زرشک خشک تا پنج دلار، هر کیلو زعفران هزار و ۵۰۰ دلار و یک کیلو گل محمدی خشک ۱۴ دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسد.

 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان در پایان به کشت سیر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه در مناطق کوهستانی رفسنجان سیر کشت می شود که باید کشاورزان سطح زیر کشت این محصول را هم افزایش دهند زیرا از هر هکتار می توان هشت تن سیر خشک برداشت کرد که۵۵۰۰ متر مکعب آب نیاز است که بالای ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد.

 

انتهای پیام/مهر