تحلیلی بر عبرت‌آموزترین بخش زلزله اخیر زرند/

حسن ضیاءالدینی: بحران مدیریت یا عقب‌گرد مدیریتی

می‌گویند: دکتر نوبخت معاون رییس جمهور گفته است تعطیل شود این در حالیست که تعطیلی بیمارستان ۹ آبان بود و نوبخت ۱۳ آبان به زرند آمدند! با آمدن بازرسان وزارت بهداشت و روشن شدن قضایا عده‌ای توپ تعطیل بیمارستان را در زمین فرماندار و نماینده انداخته‌اند که هیچکدام این ادعا را نپذیرفته‌اند؛ کم مانده یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود!

به گزارش صدای زرند، حسن ضیاءالدینی از تحلیل‌گران مسائل پیرامون شهرستان زرند در کانال تلگرامی خود در یک تحلیل، نقدی داشته است به مسائل پیرامون مدیریت بیمارستان سینا زرند در طی زلزله‌های اخیر شهرستان زرند. این تحلیل در سه بند به رشته تحریر در آمده است که در ادامه آورده می‌شود.

 

sinahospital

 

۱- در سال ۸۳، زلزله‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر در زرند اتفاق افتاد. سینا، سینا ماند، ولی در زلزله اخیر در مقیاس ۴.۸ ریشتر برای قدیمی‌ترین بیمارستان زرند حوادث عبرت‌آموزی حادث شد!

 

برای شهری که به گفته مسئولان، شهروندان آن باید با زلزله کنار بیایند و در نتیجه مراکز پزشکی آن باید برای این گونه حوادث آمادگی کامل داشته باشند و این مراکز گسترش و کارآمد شوند. اما متاسفانه در یک عقب‌گرد مدیریتی، بیمارستان سینا تعطیل شد!

 

جالب اینکه ساختمان جدید اورژانس سینا و زباله سوز -که تازه دستگاهش با توافق‌نامه خریداری  شده بود-، ساختمان آی‌سی‌یو توسط خیرین شهرستان با ظرفیت پنج تخت ساخته شده است، آماده افتتاح بودند.

 

ساختمان سی‌سی‌یو و رادیولوژی نیز سازه‌ی سوله داشته و مشکل ایمنی ندارد. ساختمان بخش داخلی دارای فونداسیون بوده و دو اتاق انتهای بخش بعد از زلزله ۸۳ تازه ساز هستند، ساختمان بخش جراحی هم آسیبی ندیده است، اتاق عمل‌ هم  ایراد ایمنی ندارد. تنها بخش اداری در طبقه فوقانی آزمایشگاه قابل استفاده نمی‌باشد. آسیب داروخانه مربوط به نشست زمین مجاور می‌باشد که قابل جابجایی به کانکس است.

 

۲- همیشه در بحران‌ها تعداد پرسنل درمان و تعداد تخت بیمارستانی افزایش می‌یابد.

 

آیا منطقی است ۵ تخت سی‌سی‌یو، ۴ تخت آی‌سی‌یو، ۷۰ تخت درمانی، ۳ اتاق عمل فعال و زایشگاه بیمارستان که طبق قوانین وزارت بهداشت، مرکز ارجاع بیماران کوهبنان و  راور نیز می‌باشد، تعطیل شود؟ طبق شنیده‌ها بیمارستان امام علی (ع) نیز دچار آسیب‌هایی در بخش اورژانس، اطفال و… در زلزله اخیر شده است، پس اگر بنا باشد با وجود چند ترک، بیمارستانی تعطیل شود باید بیمارستان امام علی (ع) نیز شامل همین قانون نانوشته باشد!!

 

آیا کم کردن امکانات و نیروهای درمانی در شهر بحرانی  مثل زرند که تنها بیمارستان آن در حال حاضر با بیش از ظرفیت استاندارد در حال پذیرش بیمار است منطقی است؟

 

آیا اغراق در خرابی بیمارستان جهت گرفتن بودجه برای ساخت ساختمان جدید بیمارستان و به تعطیلی کشاندن بیمارستان اصلی شهر خدمت است؟

 

دکتر حق‌دوست رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با کدام سند و مدرک زمینه تعطیلی بیمارستان سینا را در جلسه بحران استان با حضور استاندار فراهم می‌کند، مردم زرند توقع دارند دکتر کاویانی رییس بیمارستان سینا توضیح دهند با کدام سند حق‌دوست را راضی کرده که بحث تعطیلی سینا را در حضور رزم‌حسینی بیان کند؟ رییس غیربومی سینا چند ساعت کار کارشناسی برای اتخاذ این تصمیم مهم که با جان مردم سرکار دارد، انجام داده است؟ اگر چه خبرها از باز شدن مجدد این بیمارستان شنیده می‌شود، ولی این سئوال مطرح است جان شهروندان زرند آیا قابل مماشات است؟!

 

پنج تخت آی‌سی‌یو امام علی (ع) بعد از تعطیلی سینا به ۶ تخت، ۸ تخت سی‌سی‌یو این بیمارستان به ۱۰ تخت افزایش یافت، آیا افزایش کمی نه کیفی تخت‌های بیمارستان تامین اجتماعی پاسخگوی شهروندان زرند است؟

 

نزدیک ۴۰۰ پرسنل شاغل در بیمارستان سینا که فعلاً بیکار شده‌اند، چگونه باید امرار معاش کنند؟

 

۳- به گفته یکی از کارشناسان، بیمارستان جدید، حداقل تا دو سال دیگر قابل بهره‌برداری نیست و بیش از ۸۰ نفر نیروی طرحی نیاز دارد، لوله فاضلاب آن چدنی است که باید تعویض شود؛ چون استاندارد نیست. بخش سی‌تی‌اسکن نداره که باید ایجاد شود، بلوک زایمانیش باید تغییر کند، بخش دیالیز در آن طراحی نشده، سردخانه جسدش روبروی آشپزخانه در یک راهرو می‌باشد که قرار است این تغییرات لحاظ شود.

 

وی ادامه می‌دهد: همین تغییرات، کلی زمان می‌برد تازه پیشرفت فیزیکی کل ساختمان ۶۶ درصد بوده است. فعلا با وخیم شدن وضعیت درمان شهروندان زرند هر دم از این باغ بری می‌رسد.

 

می‌گویند: دکتر نوبخت معاون رییس جمهور گفته است تعطیل شود این در حالیست که تعطیلی بیمارستان ۹ آبان بود و نوبخت ۱۳ آبان به زرند آمدند! با آمدن بازرسان وزارت بهداشت و روشن شدن قضایا عده‌ای توپ تعطیل بیمارستان را در زمین فرماندار و نماینده انداخته‌اند که هیچکدام این ادعا را نپذیرفته‌اند؛ کم مانده یک کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود!

 

دور از انتظار نیست که دکتر حق‌دوست و ریئس بیمارستان سینا در این زمینه مستندات خود را ارائه دهند با کدام دلیل منطقی سینا را تعطیل و اورژانس را به بخش سی‌سی‌یو منتقل کرده‌اند!

 

…اما فرماندار و نماینده شهر باید بدانند که مدیر بومی که خانواده‌اش در همین شهر زندگی می‌کند بهتر می‌تواند درد شهروند زرندی را درک کند. مدیرانی که نه خود و نه خانواده‌شان در این شهر ساکن نیستند، متعاقباً نه وحشت زلزله‌ها اخیر را لمس کرده‌اند و نه درمان زلزله‌دیده‌ها برایشان مفهوم مانایی دارد

 

انتهای پیام/ حسن ضیاءالدینی