تحلیل یک استاد زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله:

سکانس‌های لرزه‌ای در ایتالیا و زرند کرمان

رخداد زمین‌لرزه‌های پی در پی به صورت سکانس‌های لرزه‌ای در ماه‌های اخیر در ایتالیا و در هفته‌های اخیر در شهر زرند کرمان توجه ساکنان این نواحی را به توالی و احتمال رخداد زمین لرزه‌های بعدی جلب کرده است.

رخداد زمین‌لرزه‌های پی در پی به صورت سکانس‌های لرزه‌ای در ماه‌های اخیر در ایتالیا و در هفته‌های اخیر در شهر زرند کرمان توجه ساکنان این نواحی را به توالی و احتمال رخداد زمین لرزه‌های بعدی جلب کرده است.

mehdizare_sz65s32d01

صدای زرند؛ مهدی زارع: در کشور ایتالیا در ناحیه‌ای به طول حدود ۱۵۰ کیلومتر بین شهر لاکویلا و پروجیا در ۱۴۰ کیلومتری شرق شهر رم در طی ۱۹ سال گذشته ۵ زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۶ رخ داده است که چهار تای آنها به فروردین ۸۸ تاکنون و سه تای آنها از ۳ شهریور تا ۹ آبان ۱۳۹۵ مربوط است. زمین‌لرزه ۲۶ سپتامبر۱۹۹۷ با بزرگای ۶.۱ در پروجیا، زمین لرزه ۶ آوریل ۲۰۰۹ در لاکویلا (همان زمین لرزه‌ای که با جنجال مربوط به پیش‌بینی زلزله تا مدت‌ها بعد از رخدادش هم خبر ساز بود)، زمین‌لرزه ۲۴ اوت ۲۰۱۶ (۳-۶-۹۵) در آماتریچه با بزرگای ۶.۲، زمین‌لرزه ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ (۵-۸-۹۵) ویزو با بزرگای ۶.۱ و زمین‌لرزه ۳۰ اکتبر ۲۰۱۶ (۹-۸-۹۵) با بزرگای ۶.۷ در نورچیا به ترتیب ۵ زمین‌لرزه‌ای بوده‌اند که در طی ۱۹ سال گذشته در مجموع حدود ۸۰۰ نفر کشته و بیش از ۵۰۰۰ نفر مجروح در ایتالیا برجای گذاشته‌اند.

زمین‌لرزه روز ۹ آبان با بزرگای ۶.۷ در نورچیا بزرگترین زمین‌لرزه در این کشور از ۲۹ نوامبر ۱۹۸۰ است که در آن هنگام زلزله ایرپینا با بزرگای ۶.۹، موجب حدود ۲۵۰۰ کشته شد. در طی هفته‌های اخیر، لرزه خیزی در نزدیکی شهر زرند کرمان موجب توجه به وضعیت منطقه شده است. در میان بیش از ۱۰۰ زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۲ که در محدوده شهر زرند از ۲۹ مهر تا ۱۰ آبان ۹۵ رخ داده‌اند می‌توان به دو زمین‌لرزه با بزرگای ۴.۸ به ترتیب در تاریخ ۲۹-۷-۹۵ و ۷-۸-۹۵ توجه بیشتری کرد.

منطقه زرند با رخداد زمین‌لرزه‌های ۲۹ آذر ۱۳۵۶ گیسک (باب تنگل) با بزرگای ۵.۹ با ۶۶۵ کشته و زلزله ۴ اسفند ۱۳۸۳ داهوییه با بزرگای ۶.۵ و ۶۴۰ کشته هر دو در نزدیکی شهر زرند شناخته می‌شوند. زمین‌لرزه گیسک ۱۳۵۶ بر اثر گسیختگی در گسل کوهبنان و زلزله ۱۳۸۳ داهوییه در اثر گسیختگی در گسل داهوییه رخ داده‌اند.

در هر دو این زمین‌لرزه‌ها خسارتهایی به شهر زرند نیز وارد شد. به نظر می‌رسد که سکانس لرزه‌ای جدید در نزدیکی خود شهر زرند در اثر گسیختگی در گسلی در دشت زرند رخ داده باشد. با توجه به رخداد متوالی زمین‌لرزه‌های قبلی و توان لرزه زایی گسل‌های منطقه می‌توان لرزه زایی بیشینه با بزرگای بین ۶ تا ۷ برای همین منطقه برآورد کرد. توجه کنیم که دو تا از زلزله‌های اخیر دشت زرند نیز با بزرگای ۴.۵ تا ۵ بوده است.

بدیهی است که با توجه به سابقه لرزه خیزی منطقه (زلزله‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۸۳ در منطقه زرند) کسب آمادگی و حفظ آن برای سناریو‌های مشابه کاری منطقی و معقول به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/ منبع: سایت خبری تحلیلی زیست بوم

مهدی زارع – مدیر گروه زلزله‌شناسی مهندسی، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله