یادداشت - جواد زمانی بابگهری:

آیا تدبیر مسئولین با تعطیلی مدارس مشخص می‌شود!؟ / چرا مدارس زرند همچنان غیرمقاوم و غیراستاندارد است؟!

مردم و مسئولین خوب است بدانند که وقتی یک درجه به عدد بزرگی زلزله در مقیاس ریشتر اضافه می‌شود، انرژی آزاد شده توسط آن زلزله ۳۱.۶ برابر بیشتر خواهد بود. پس بی‌دلیل خود را با اعداد و ارقام کنونی فریب ندهیم و بدانیم که لرزه‌هایی با بزرگی بیش از ۶ ریشتر، که انرژی حدود ۱۰۰۰ برابر بیش از دو زلزله‌ی اخیر دارد، در شهرستان زرند اتفاقی ممکن می‌باشد؛ پس چه خوب است علاج واقعه را قبل از وقوع بکنیم.

زلزله‌های اخیر در شهرستان زرند ترس بزرگی در دل بسیاری از زرندی‌ها انداخته است. این موضوع سبب شده که مردم از مسئولین در بخش‌های مختلف درخواست‌هایی داشته باشیم و از آنان برای حل مشکلات چاره‌ای بجوییم.

صدای زرند؛ جواد زمانی بابگهریtadbir_sz54sd01: یکی از مهمترین خواسته‌های مردم در این روزها تعطیلی مدارس است. خواسته‌ای که در بیان ساده است و در عمل اما شاید غیرممکن. این موضوع سبب شده بسیاری از شهروندان زرندی عدم تعطیلی مدارس را یک بی‌تدبیری و خودخواهی از سوی مسئولین بدانیم.

اما با یک نگاه واقع‌بینانه آیا تعطیلی مدارس در شرایط کنونی کاری درست است؟! به نظر بسیاری از ما به راحتی می‌توانستند امروز را تعطیل کنند تا تب زلزله فروکش کند. اما خوب! فرض کنید امروز را تعطیل کردند. فردا چطور؟؟ پس فردا چطور؟ هفته آینده چه خواهد شد؟؟؟!

اگر در این موضوع دیدگاهی مدیریتی داشته باشیم، مطمئناً به مسئولین حق خواهیم داد که مدارس را تعطیل نکنند. حتی اگر عواقبی که تعطیلی مدارس در جو کنونی حاکم بر شهرستان می‌تواند داشته باشد را کنار بگذاریم، عقب افتادن درس دانش‌آموزها خود داستانی است مفصل که شاید مورد قبول هیچ سطحی از مدیریت نهاد آموزش و پرورش کشور نباشد.

پس خوب است بدانیم که مسئولین هم  فکر این مسائل را می‌کنند و مطمئن باشید آنها نیز نگران هستند. مطمئناً مسئولین در حال حاضر بیش از همه ما نگران این شرایط هستند. زیرا اگر ما مسئول یک خانه و یک خانواده هستیم آنان مسئولین هزاران خانه و خانواده هستند. اگر ما تنها غصه خود را داریم آنها در این شرایط غصه‌ی مردم یک شهرستان را دارند.

مطمئناً اگر تک تک شما هم امروز مسئول بودید، همین فکر را می‌کردید و همین تصمیم را می‌گرفتید. وقتی می‌دانید تعطیلی مدارس چه تصمیم بزرگی است و می تواند چه عواقب سنگینی داشته باشد دیگر راهی جزء همین تصمیم برایت باقی نمی‌گذاشت.

طبق نظر این قلم اگر ما نگران بچه خود هستیم، به راحتی می‌توانیم از رفتن آنان به مدرسه در این روزها صرف‌نظر کنیم و بگذاریم شرایط آرام شود؛ یا اگر معلم هستیم و نمی خواهیم در این شرایط به سر کار برویم یک مرخصی حتی اگر شده بدون حقوق بگیریم تا به خواسته‌ی خود برسیم نه اینکه بخواهیم با طلب خواست خود، شرایط حاکم بر جامعه را بدتر از حال کنیم.

اما حال روی انتقاد این یادداشت را به سوی مسئولین می چرخانیم و از آنان می‌پرسیم: چگونه است که بسیاری از مدارسِ غیراستاندارد در شهرستان زلزله‌خیزی چون زرند همچنان فعال هستند و بچه‌های این خطه باید در بدترین شرایط تحصیل کنند؟! آیا فکر نمی‌کنید این مشکل به کم‌کاری و کم‌توجه‌ای شما مربوط می‌شود؟! چگونه است که بعد از زلزله سال ۸۳ تمام مدارس شهرستان مقاوم‌سازی نشده است؟! هم اکنون مدارس بسیاری به ویژه در روستاها وجود دارد که اصلاً شرایط مناسبی برای حضور دانش‌آموزان و معلم در آن را ندارند! کسی برای این سوال پاسخی جزء کمبود بودجه یا امثالهم دارد؟ اما فکر می‌کنم این دلیل هم حرفی به گزاف باشد که ما نتوانسته‌ایم بودجه کافی برای مقاوم‌سازی تمامی مدارس در شهرستان را جذب کنیم. زیرا نگاهی به آمار زلزله در شهرستانی چون زرند، و با پیگیری این آمار می‌توانستیم مسئولین بالادستی را قانع کند که مدارس شهرستان زرند نیاز جدی و مُبرم به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد. مطمئناً اگر این تدبیر در کار مسئولین امر می‌بود، اکنون این همه سردرگمی در این شرایط به وجود نمی‌آمد.

سوال دیگر این است که حال در این شرایط حساس چرا تدبیری برای برگزاری کلاس‌ها در حیاط مدراس و در چادر نمی‌شود؟ مطمئناً این موضوع می‌تواند مُسکنی موقت و مناسب برای کاهش دردِ ترسِ دانش‌آموزان و والدین در شرایط کنونی باشد! شاید با دیدگاه کنونیِ مسئولین امر، دادن چادر به تمامی مردم کاری غیرممکن و نادرست باشد؛ اما توزیع چادر در مدارس به ویژه مدارس غیراستاندارد و غیرمقاوم برای داشتن فضایی امن و با آرامش در تحصیل، کاری غیرمدبرانه نمی‌تواند باشد.

پس خوب است مسئولین برای کاهش ترس در فضای جامعه این تدبیر را در تمامی مدارس به ویژه مدارس غیرمقاوم به زلزله داشته باشند و امید که خصلت فراموشی در زمینه زلزله هرگز در تفکر مسئولین شهرستان زرند رخنه نکند و بدانند که اگر یکی از دو زلزله شدید اخیر در این شهرستان بزرگی و زمانی به اندازه زلزله ۶.۴ ریشتری سال ۸۳ می‌داشت، چیزی از ساختمان‌های این شهر اکنون برجای نبود.

مردم و مسئولین خوب است بدانند که وقتی یک درجه به عدد بزرگی زلزله در مقیاس ریشتر اضافه می‌شود، انرژی آزاد شده توسط آن زلزله ۳۱.۶ برابر بیشتر خواهد شد. پس بی‌دلیل خود را با اعداد و ارقام کنونی فریب ندهیم و بدانیم که لرزه‌هایی با بزرگی بیش از ۶ ریشتر، که انرژی حدود ۱۰۰۰ برابر بیش از دو زلزله‌ی اخیر دارند، در شهرستان زلزله‌خیز زرند اتفاقی ممکن می‌باشد؛ پس چه خوب است علاج واقعه را قبل از وقوع بکنیم.

انتهای پیام/