سرگردانی خریداران باغ سیبی در زرند! / به زودی مشکل حل خواهد شد!

سال ۸۶ تعدادی از شهروندان زرند اقدام به خرید زمین هایی تحت عنوان باغ سیبی کردند اما بعد از گذشت ۹ سال به دلیل اختلاف بین دستگاه های مختلف، بلاتکلیف و اسیر وعده ها مانده اند.

صدای زرند: صدای مردی از پشت گوشی تلفن به گوش می‌رسد، کارگر بازنشسته معدن است که از شهر زرند با خبرگزاری مهر تماس گرفته و خود را یکی از ۳۸۰ نفری معرفی می‌کند که با مشکل تملک زمین‌هایی معروف به باغ سیبی این شهر مواجه شده است.

 

BagheSibi_SZ656sd

مردی میان سال است که خود را احمد معرفی می‌کند و خواستار پیگیری رسانه‌ها و مسئولان برای حل مشکل باغ سیبی زرند است.

 

طبق گفته این مرد حدود ۹ سال قبل شرکت زغالسنگ استان کرمان قطعه زمینی را که از قدیم به «باغ سیبی» نام دارد را به تعدادی از متقاضیان می‌فروشد اما از همان روزهای ابتدایی که برای ساخت و ساز در این قطعه زمین اقدام می‌کند متوجه می‌شود بین دستگاه‌های مختلف در خصوص مالکیت این زمین اختلاف وجود دارد.

 

از آن زمان تاکنون احمد و خانواده‌اش اجاره‌نشین شده‌اند و پیگیری‌های مکرر و وعده‌های مسئولان برای حل این مشکل بی نتیجه مانده است.

 

مرد می‌گوید که سال ۸۶ سرمایه و زندگی‌ام را روی هم گذاشتم تا توانستم پول این قطعه زمین را پرداخت کنم تا که شاید بتوانم سرپناهی برای خانواده‌ام بسازم اما بعد از اینکه از ساخت و ساز ممانعت شد مابقی پول را برای رهن یک خانه پرداخت کردم و حالا بعد از ۹ سال آن مقدار پول دیگر ارزش خود را از دست داده است.

 

«زمین های ما پشت پل در جوار شهرک امام و مدت‌هاست رها شده است، این جمله را احمد می گوید و از مسئولان می‌خواهد از وعده دادن دست بردارند و تکلیف مردم را مشخص کنند. ما در این مدت بارها به دستگاه‌های مختلف مراجعه کرده‌ایم و هر بار گفته‌اند درست می شود اما اتفاقی نیفتاده است.

 

۳۸۰ خانوار زرندی در انتظار حل اختلاف بین راه و شهرسازی و زغالسنگ

 

احمد ادامه می دهد که ۳۸۰ خانوار منتظر تعیین تکلیف زمین‌هایی هستند که با امید و آرزو و قرض و وام خریده‌اند.

 

باغ سیبی زمینی است که از سال‌ها قبل بین مردم زرند به این نام مشهور شده است و به دلیل اختلافات و پرونده‌ای که چندین سال طول کشیده مشهورتر نیز شده، اما هیچ کدام از جلسات و وعده‌های مسئولان برای حل مشکل جوابگو نبوده است.

 

داستان از آنجا آغاز می‌شود که در سال ۱۳۸۶ شرکت زغالسنگ این باغ را تفکیک و به صورت مجزا به ۳۸۰ نفر واگذار می‌کند اما زمین‌هایی که قرار بود محلی برای کاشانه مردم شود حالا بی سرانجام رها شده اند و شنیده می‌شود مسئولان برای اینکه حداقل بتوانند سودی عاید صاحبانشان بکنند باغ را آب داده‌اند که محصول باغ نخشکد.

 

اختلاف اما بر سر چند هکتار از این باغ بین شرکت زغالسنگ و اداره راه و شهرسازی است.

 

نماینده مردم زرند و کوهبنان یکی از افرادی بوده که بارها برای حل این مشکل مسئولان دو اداره را پای یک میز نشانده است اما گزینه‌های روی میز مذاکرات طرفین هیچگاه به حل مشکل ختم نشده است.

 

اما حسین امیری می گوید که کار از طریق قانونی در حال پیگیری است و امیدوارم به زودی نیز به نتیجه برسد.

 

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان می‌گوید: به صورت جدی با مسئولان رایزنی کرده و معتقدم این مشکل حل و فصل می‌شود.

 

امیری ادامه داد: جلسات متعددی با حضور مسئولان ذیربط دستگاه‌های متنفع در این پرونده برگزار شده است.

 

مشکل به زودی حل می‌شود

 

پیگیری این مشکل به سطح وزراتخانه رسیده است و امیری می‌گوید: مسئولان در سطح استان و ملی دغدغه حل مشکل مردم را دارند و این اتفاق به زودی رخ می‌دهد.

 

وی گفت: در جلساتی که در تهران برگزار شد راه حل پیدا شده است و موانع موجود در این پرونده را رفع می‌کنیم.

 

امیری افزود: دفتر معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان زمین و مسکن کشور نیز در این خصوص همکاری لازم را انجام داده‌اند اما برای حل مشکل باید زمان بدهیم تا مراحل کار مطابق قانون انجام شود.

 

اما از سوی دیگر خریداران این زمین‌ها اعتقاد دارند که با وجود اقدامات و پیگیری‌های دفتر نماینده مجلس اما تاکنون برای رفع این مشکل اتفاقی نیفتاده است.

 

مردم به تدبیر مسئولان چشم دوخته‌اند

 

وعده‌هایی که طی سال‌های گذشته بارها تکرار شده  اما اجرا نشده است مردم را برای اجرای وعده‌های کنونی هم بی‌اعتماد کرده است.

 

اما فرماندار زرند نیز در گفتگو اظهارمی دارد که مسئولان استان کرمان نیز به صورت ویژه پیگیر این پرونده هستند.

 

حبیب‌الله خنجری با اشاره به لزوم صبر بیشتر برای رفع موانع گفت: مشکل در سطح ملی در حال پیگیری است و اطمینان دارم به زودی رفع خواهد شد.

 

آنچه که مسلم است اینکه هم اکنون صدها خانوار که اکثر آنها نیز از کارکنانی هستند که سال‌ها در معادن و صنایع مربوط به آن مشغول به کار بوده و از اقشار کم درآمد و محروم جامعه محسوب می‌شوند چشم امید به سرنوشت زمین‌هایی دوخته اند که سال های قبل پولش را پرداخت کرده اند.

 

همکاری بین سازمان های مختلف و تعیین تکلیف این زمین‌ها می‌تواند نقطه مثبتی در خدمت به جامعه و رفع مشکلات پیش روی مردم باشد.

 

انتهای پیام/