امیدواریم مسئولین محترم با در نظر گرفتن این چند نکته دیگر بر طبل بومیگرایی نکوبند و همه شهروندان ایرانی تابع جمهوری اسلامی ایران و پیرو ولایت مطلقه فقیه از دید آنها یکسان و برابر در نظر گرفته شوند و یا اینکه حداقل قوانین دولتی مطابق با بخشنامههای ابلاغی دولت محترم را رعایت فرمایند.
متاسفانه پس از گذشت ۳۷ سال از عمر پر خیر و برکت انقلاب اسلامی همچنان شاهد بیقانونیها و اعمال سلیقه در استخدام و گزینش افراد در شهرمان هستیم.
صدای زرند؛ مریم فرهمند: مجدداً شاهد بودیم که در آزمون یکی از کارخانجات زرند برای برخی داوطلبان به جرم اینکه بومی نیستند کارت ورود به جلسه صادر نشد حال اینکه برخی از این افراد، پدران و چه بسا پدربزرگهایشان کارمند و بازنشسته شرکتهایی مثل ذغالسنگ کرمان بودهاند! یا اینکه خودشان سالها در زرند تحصیل کردهاند و فقط محل تولد آنها شهری غیر از زرند است! یا اینکه طبق قانون و شرع اسلام در زرند ازدواج کرده اند! و…
با توجه به اینکه ما همه مسلمان و ایرانی هستیم و زیر پرچم پر اقتدار جمهوری اسلامی در حال زندگی هستیم خواستیم چند نکته ای را در باب بومیگرایی به مسئولین محترم شهر یادآوری کنیم:
مغایرت بومیگزینی با آموزههای اسلامی و قرآنی
در آیه ۵۹ سوره نساء داریم: «یا ایها الذین آمنوا اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی المر منکم»: ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا و رسول او و اولوالامر خویش فرمان برید.
حال در ماجرای سلمان فارسی شاید شنیده باشید که پیامبر در پاسخ به اندیشههای دوران جاهلیت اعراب که سلمان را فارس می خواندند فرمودند: «السلمان منا اهل البیت». و نگویید سلمان فارسی و بگویید سلمان محمدی.
پس در این روایت به صراحت میتوان فهمید که به تبعیت از پیامبر که امر قرآن است:
بومی بودن ربطی به محل تولد ندارد بلکه به آن سرزمینی است که در آن زندگی میکنید.
مغایرت بومیگزینی با قانون اساسی کشور و حقوق قانونی افراد
– اصل ۲۸ قانون اساسی در مورد انتخاب شغل متناسب با خواسته افراد است که انتخاب شغل را حق طبیعی افراد دانسته و اجازه داده هر کس با توجه به خلاقیت، توان، تخصص و استعداد خودش، شغلی را که متناسب با ارزشهای جامعه است، انتخاب کند، البته در صورتی که مغایر ارزشهای اسلامی نباشد.
– برای انتخاب محل شغل هم به افراد و شهروندان آزادی داده شده است. در بسیاری از قوانین کشورهای دنیا نیز این اصل مورد تاکید قرار گرفته است
– حق انتخاب سکونتگاه و شغل نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است،
بنابراین از لحاظ قانونی ما مجوزی برای اعمال بومیگزینی نداریم. البته معیارهایی برای کسب تخصص و شغل (مثل سن و جنسیت) در قانون مورد اشاره قرار گرفته است، اما بحثی به عنوان جغرافیای محدود فرد یا قومگرایی یا این گونه گزینشهای خاص در قوانینمان نمیبینیم.
مغایرت قوانینی که در شهرمان اجرا میشود با بخشنامه ها و قوانین دولتی
ماده یک دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاههای اجرایی (بخشنامه شماره ۹۷۵۷/۹۳/۲۰۰ مورخ ۱۹/۷/۱۳۹۳ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور)
– داوطلب بومی: افرادی که حداقل دارای یکی از ویژگیهای زیر باشند، داوطلب بومی تلقی میگردند:
الف- شهرستان یا استان محل تولد داوطلب یا همسر وی با شهرستان یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام یکی باشد.
ب- همسر و فرزندان کارمندان رسمی و پیمانی دولت و یا نیروهای مسلح (اعم از شاغل و یا بازنشسته) که شهرستان یا استان محل خدمت فعلی یا بازنشستگی آنان با شهرستان یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام آنان یکی باشد
ج- داوطلب حداقل چهار (۴) سال از سنوات تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و یا دانشگاه) را به صورت متوالی یا متناوب در شهرستان و یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام طی کرده باشد.
د- داوطلب یا پدر، مادر و یا همسر وی، حداقل چهار (۴) سال سابقه پرداخت حق بیمه در شهرستان و یا استان محل مورد تقاضا برای استخدام را داشته باشند (پرداخت حق بیمه به مدت تعیینشده صرفاً توسط یکی از موارد مذکور قابل احتساب است)
تبصره- مبنای استان و شهرستان برای تعیین بومی بودن، تقسیمات کشوری در زمان ثبتنام میباشد.
نکته آخر: امیدواریم مسئولین محترم با در نظر گرفتن این چند نکته دیگر بر طبل بومیگرایی نکوبند و همه شهروندان ایرانی تابع جمهوری اسلامی ایران و پیرو ولایت مطلقه فقیه از دید آنها یکسان و برابر در نظر گرفته شوند و یا اینکه حداقل قوانین دولتی مطابق با بخشنامههای ابلاغی دولت محترم را رعایت فرمایند.
انتهی پیام/
اعضای هیئت مدیره انجمن نمایش استان کرمان در ادامه برنامه بررسی وضعیت هنرهای نمایشی استان با حضور در جمع تعدادی از هنرمندان زرندی این حوزه، وضعیت برگزاری جشنواره تئاتر استان و تغییر در اجرای برنامه های آموزشی انجمن نمایش استان را بررسی کردند.
رئیس دادگستری شهرستان زرند ضمن تاکید بر لزوم رعایت اصول ایمنی، فنی و بهداشتی در صنایع و معادن شهرستان،گفت: بر رعایت حقوق متقابل کارگر و کارفرما تاکید داریم .
امروز دشمن با ترفندهای خاص درصدد است با ترویج بی بندباری های اجتماعی و نهادینه نمودن آن در ذهن جوانان ما مخصوصاً دختران سلاحی را که شهدا در هشت سال دفاع مقدس با نثار خون خود در دفاع از خاک و ناموس تحت هیچ شرایطی به زمین نگذاشتند که همان دفاع از حجاب است از بانوان ما جدا کند. الگوهای غربی که خوراندن آنها در روح نسل جوان ما با عنایت به اعتقادات دینی و مذهبی قابل رسوخ نمی باشد دیگر تکراری شده است.
شورای اسلامی شهر زرند موفق به کسب عنوان شورای برتر در بین تمامی شوراهای اسلامی شهر و روستای سراسر استان کرمان گردید ,در همین راستا مهندس على ضیاءالدینی شهردار زرند این موفقیت بزرگ را شهروندان فهیم سردار حاج عباس ایرانمنش به عنوان رئیس شورای شهر و و اعضاء این شورا تبریک گفت.
همه جای کشور این جوریه. حالا زرندیها که این قدر بلا به خاطر این کارخانجات رو باید تحمل کنند و هیچکی به فکرشون نیست باید قانون را ….
متاسفانه با این روال غلط ، ما نسل دوم (فرزندان ) کسانی که از شهرهای دیگر برای کار در ذوب آهن به زرند آمده بودند مشکل پیدا کرده ایم .نه اینجا ما را بعنوان بومی قبول می کنند و نه شهر زادگاه . معمولا خانواده ها برای وضع حمل و تولد فرزندان به شهر خود میرفتند و پس از تولد هم شناسنامه را در همانجا می گرفتند اما ما کاملا در زرند بزرگ شدیم و تحصیل کردیم و فقط محل تولدمان شهر دیگریست!!! سرمان بی کلاه مانده…..
.
اینکه بوی نامطبوب کارخانجات را بومی ها بچشند و یادچار انواع سرطان بشوند اما غیربومی ها حقوق بگیرند دوراز انصاف وعدالت است . ثانیاً ربطی نداره ونباید از عنوان مسلمانی برای رسیدن به شغل بعنوان ابزار استفاده کنیم
جناب آقای ناشناس بوی بدی که شما می فرمایید در خوزستان و اطراف چاههای نفت ( که هزینه های کشور و یارانه و … را تامین می کنند) بسیار بیشتر است اما میدانید اکثر ساکنان محلی حتی آب آشامیدنی ندارند؟گاز و … پیشکش…. میدانی چند نفر از شهرهای مختلف ایران (یا زرند ) در عسلوییه ،اهواز و… مشغول کارند؟؟؟
در هر حال قوانین فعلی آزمونهای استخدامی فولاد و کناسنتره و … درست نیست و شما بعد از ثبت نام و اینکه کارت برایتان صدر نمی شود باید حتما اعتراض کنی تا بررسی و کارت برایت صدر شود!!!!
باسلام بهتر است بجای رویایی فکر کردن کمی منطقی فکر کرد. بحث بومی گرایی هرچند با تعریف های مختلف در تمامی آزمون های استخدامی در همه جای ایران رعایت شده که به عنوان مثال می توان از آزمون شرکت ملی نفت و شرکت ملی مس یاد کرد که در آزمون اولی بومی گرایی به صورت استانی بود و افراد غیر بومی حق شرکت داشتند ولی با ضریب پایین و در آزمون دوم بومی گرایی محدود به شهرستان های رفسنجان،سیرجان و شهربابک بود که به هیچ عنوان ثبت نام از دیگر افراد شهرستان های استان نیز صورت نپذیرفت. در بحث بومی گرایی ، تعریف از فرد بومی متغیر می باشد. تعاریف فرد بومی که در متن فوق آمده مربوط به دستگاه های دولتی زیر نظر ریاست جمهوری بوده و به هیچ عنوان قابل تعمیم به دیگر دستگاه ها نمی باشد. این بحث به عنوان شمشیری دو لبه در بسیاری از نتایج اقتصادی ، فرهنگی و … تاثیر گذار خواهد بود. معایب بومی گرایی: ۱-عدم استفاده از دانش ، تجارب و نظرات برتر در سطح کشوری به منظور ایجاد ارزش افزوده بیشتر ۲- مسدود شدن دروازه های شهرستان به روی دیگر فرهنگ ها و پایین بودن سطح تبادلات فرهنگی ۳- کاهش رونق بازار و تبادلات ریالی در جوامع درون گرا و بومی محور ۴- عدم استقبال سرمایه گذاران غیر بومی در جهت گسترش یا ایجاد بنگاه های اقتصادی برای سال های آینده و افزایش نرخ بیکاری در آینده ای نزدیک ۵- کمبود نیروی متخصص در بعضی رشته های خاص به علت عدم توجه در گذشته به بخش آموزش شهرستان (با توجه به پتانسیل بالای تولیدات فلزات آهنی و فولاد متاسفانه رشته هایی متناسب با این امور در سطح هنرستان ها و دانشگاه های این شهرستان وجود ندارد) ۶- و ….. مزایای بومی گرایی: ۱- افزایش گردش مالی در بازار ، در صورت سکونت شاغلین در شهرستان ۲- کاهش تنش های ناشی از تقابل های فرهنگی یا تضاد های فرهنگی ۳- کاهش نرخ اجاره واحد های مسکونی به علت نبود تقاضای افراد غیر بومی ۴- به علت کم بودن استقبال افراد غیر بومی برای خرید یا ساخت واحد های مسکونی در داخل شهرستان ، در صورت بومی گرایی علاوه بر افزایش سطح عمرانی شهر ، عواید ناشی از اراضی ، ذخایر معدنی و … که به صورت حقوق به افراد بومی پرداخت می گردد در نهایت به عنوان عوارض شهری صرف بهبود و گسترش فضا های شهری خواهد شد. ۵- کاهش کوتاه مدت نرخ بیکاری در شهرستان ۶- کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از بی کاری جوانان ۷- افزایش کیفیت اقتصادی معیشت همشهریان محترم ۸- کاهش اعتراضات مردمی برای آلایندگی صنایع ۹- تلاش بیشتر کارکنان مجتمع های صنعتی برای کاهش آلایندگی که سود آن علاوه بر خانواده کارکنان شامل حال سایر همشهریان نیز خواهد بود ۱۰ و ….
با سبک و سنگین کردن و مقایسه موارد فوق می توان به تعریفی بهتر از فرد بومی و بومی گرایی رسید که قابل اجرا در گزینش های فعلی و آتی صنایع شهرستان باشد. ودر نهایت بهترین درصد ترکیب استعداد های بومی و غیر بومی می تواند چاره بسیاری از مشکلات این شهرستان باشد.
مطلب کاملا درستی ست من هم موافق بومی گرایی نیستم البته به شرطی که این موضوع در همه جای ایران رعایت شود.بحث افاغنه هم که کاملا جداست و ان شاالله با همت مسئولین شهر حل می شود.
باسلام و خسته نباشید ببخشید خانم فرهمند شمایی که به این خوبی از قانون آگاهی دارید چرا برای حضور افاغنه در این شهر گله مند نیستید و تبصره و قانون نمی آورید!
اگر این کارخانه جات بنودند العان جوانان این شهر قطعاً کارگر زیر دست افغانها می بودند ولی این نکته را یاد آور شوم که اگر جوانان کمی از غرور خود بکاهند کار فراوان است.
ارسال دیدگاه
قوانین ارسال نظر