یک روز شیرین با امام جمعه زرند! (+تصاویر)

سفرنامه ی یک روزه فعالین پایگاه خبری تحلیلی هلیل به شهرستان زرند و ملاقات ایشان با حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه شهر زرند.

صدای زرند: سفرنامه ی یک روزه فعالین پایگاه خبری تحلیلی هلیل به شهرستان زرند و ملاقات ایشان با حجت الاسلام ابراهیمی امام جمعه شهر زرند در ادامه خدمتتان تقدیم می گردد.

 

سوهان زرندی ازشیرینی های لذیذیست که در نوع خود بی نظیر و شهرت جهانی دارد و می توان آن را در همه قنادی های کشور یافت.

 

در سفر نوروزی به شهرستان زرند حیفمان آمد از سوغات زرند به عنوان یکی از شیرینی های خوشمزه  ننویسیم.

 

وقتی که تصمیم گرفتیم به بهانه ای راهی شهرستان زرند بشویم، با امام جمعه محترم زرند تماس گرفتیم و قصدمان فقط دیدار نوروزی بود و بس ولی از آنجائیکه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی روحیه ای رسانه ای دارد و آشنایی ما با ایشان به سال های قبل یعنی زمانیکه امام جمعه شهرستان بافت بود بر می گردد از پیشنهاد تهیه یک گزارش خبری استقبال کرد.

 

ساعتی را در دفتر امام جمعه محترم سپری کردیم؛ شاهد آمد و رفت افراد متعددی بودیم که برای کسب تکلیف و یا مشورت برای انجام کارهای فرهنگی می آمدند و یا شاهد آمد و رفت افرادی بودیم که برای کمک به دفتر مراجعه می کردند و ایشان با رویی گشاده جلوی پای همه بلند می شد و در حد توان سعی می کرد کسی ناراضی  بیرون نرود.

 

حجت  الاسلام ابراهیمی با حوصله به سوالات ما پاسخ می داد و از حال و هوای شهر و مردم تعریف و تمجید می کرد خودش اهل  دهستان سیریز زرند بود و از راه آهن و فعالیت مجدد کارخانه واگن سازی ابراز خوشحالی کرد.

 

وی در خصوص کارخانه کک سازی و قطران نیز توضیحاتی داد.

 

امام جمعه زرند کمی از اوضاع انتخاباتی شهرستان زرند سخن به میان آورد و  انتخاب مردم را محترم شمرد.

 

وی گفت: سعی می کنم به صورتی عمل کنم که وحدت، وحدت در بین همه گرایش های سیاسی، وجود داشته باشد اگر چه مشی سیاسی خاص خود را دارم ولی درب دفترم به روی همه باز است و در مسائل مردمی و خطوط قرمز نیز با احدی تعارف ندارم و روز اول هم مواضع سیاسی ام را شفاف برای مردم بیان کردم.

 

بچه های دفتر هم سرشان توی کارخودشان بود و پاسخگوی مراجعین بودند.

 

خانمی وارد دفتر شد و بعد از احوال پرسی، حاج اقا گفتند: ایشان حافظ کل قرآن هستند و برای ما جالب بود که دو خواهر از یک خانواده حافظ بودند.

 

آمدن این خانم حافظ بهانه ای شد تا اینکه حاج آقا برایمان از خانم ۶۰ ساله ای بگوید که در سن ۵۵ سالگی بر اساس مشکلاتی که داشته و بهش گفته اند قرآن حلال همه مشکلات است موفق به حفظ کل قرآن شده است.

 

برنامه ریزی برای بازدید از کارخانه کک سازی، تهیه سوهان و چند موضوع دیگری توسط دفتر انجام شد.

 

برایمان خیلی جالب بود وقتی امام جمعه محترم گفت که بنا داریم روز سیزده بدر نماز جمعه این هفته را در یکی از پارک ها در سطح شهر برگزار کنیم تا اینکه مردم هم به تفریحشان برسند و هم در این فریضه الهی شرکت کنند.

 

Halil_SZ5445df501

 

به اتفاق برای زیارت قبور مطهر شهدای گمنام که در  همین پارک محل اقامه نماز جمعه آرمیده اند، حرکت کردیم.

 

پارکی با صفا و دارای فضایی سرسبز بود؛ دو شهید گمنام  ۲۰ و ۲۷ ساله در بالا دست پارک آرمیده بودند.

 

حاج آقا گفت: خیلی پیگیری کردم تا اینکه لیاقت میزبانی شهدای گمنام نصیبمان شد و این جمعه نماز را در این مکان اقامه می کنیم.

 

Halil_SZ5445df502

 

بعد از قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شهدای گمنام تصمیم گرفتیم از کارخانه سوهان و کک سازی بازدید کنیم که فعلا به بخش سوهان پزی می پردازیم.

 

بر اساس گزارشی که باشگاه خبرنگاران منتشر کرده است.

 

سوهان زرند اولین تحفه ای این شهر است که در مقایسه با سوهان قمی بسیار تردتر و ظریفتر است.

 

ماده اصلی این نوع سوهان آرد سِن (همان آرد جوانه گندم) است که به صورت لایه بسیار نازک عرضه می شود.

 

از جمله کسانی که در یک قرن گذشته از نظر پخت سوهان محلی شهرت داشتند، می توان به همسر مرحوم آقا میرزا جعفری و مرحومه کبری معروف به کبری خیاط، همسر مرحوم نصرالله مشرفی و مرحوم غلامحسین برهانی، اشاره کرد.

 

از افراد دیگری که سوهان آنها معروف و زبانزده خاص و عام بوده مرحومه حاجیه طاهره همسر حاج آقا حسن زاده بوده است.

 

و اما بعد از گذشت یک قرن در سال ۱۳۷۶شمسی فردی بنام ابوترابی با ایجاد کارگاهی در زرند، اقدام به پخت این سوهان و شیرینی جات محلی نمود و با عرضه سوغات این شهر به سایر شهرهای کشور نام زرند را در همه جا بر سر زبان ها انداخت.

 

همانطور که اشاره شد ماده اصلی این شیرینی جوانه گندم که همان سِمِنو است و به صورت لایه بسیار نازک عرضه می شود.

 

از مواد دیگر این سوهان می توان به شکر، هل، آرد سفید و زعفران اشاره کرد و پخت این شیرینی کاملاً به صورت سنتی انجام می شود.

 

اما با گذشت ۳۴سال از پخت سنتی این شیرینی عباس ابوترابی موفق به ساخت دستگاه اتوماتیک تولید شیرینی سوهان در این شهرستان شد.

 

ابوترابی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران می گوید: نزدیک به ۳۴سال در زمینه پخت سوهان زرندی فعالیت دارم و برای افزایش تولید به فکر طراحی و ساخت دستگاه سوهان نازک کن شدم.

 

وی با اشاره به اینکه پس از ۹سال تلاش، موفق به طراحی و ساخت این دستگاه شدم خاطرنشان کرد: سیستم های مختلفی را طراحی کردم که این سیستم از نوع غلطکی است و از نظر تولید و راندمان کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

ابوترابی در ادامه اظهار می دارد: با این دستگاه سوهان در سایزهای مختلفی تولید می شود و این دستگاه از نوع استیل به طول چهار متر و ارتفاع ۱۲۰سانتی متر در قالب شاسی، غلطک مخصوص، نقاله بهداشتی، مشعل گرم کننده، میکروب کش غلطک و سیستم گرم کننده طراحی و ساخته شده و قادر است در ساعت ۳۴۰قوطی سوهان را تولید کند.

 

سازنده این دستگاه کاهش ۵۰ درصدی نیروی انسانی، یکنواخت بودن سوهان و یکرنگ درآمدن این شیرینی را از مهمترین مزایای این دستگاه عنوان می کند.

 

وی یادآور می شود: در کنار آن نیز دستگاه سوهان همزن طراحی و راه اندازی شده است که در این روش دستگاه به واسطه اینکه خواص جوانه ی گندم را حفظ می کند نیز از کیفیت بالای برخوردار است و با حرارت ملایم و یکنواخت سوهان تولید می شود.

 

ابوترابی با بیان اینکه پخت سوهان در این شهرستان توسط بانوان انجام می شود، می افزاید: با راه اندازی این دستگاه از این پس آقایان هم می توانند در زمینه تولید سوهان زرندی فعالیت نمایند.

 

بر اساس آنچه بیان شد باید گفت  سوهان زرند به سوهان قم تنه می زند و این شیرینی خوشمزه سر هفته سین همه ایرانیان وجود دارد و  سوهان زرند در انواع ورقه‌ای، کنجدی، ورقه‌ای پسته‌ای و هلی، لقمه‌ی نارگیلی، کنجدی و سوهان عسلی تهیه می‌شود.

 

با تشکر از امام جمعه محترم زرند که در تهیه این گزارش ما را همراهی کردند.

 

این گزارش ادامه دارد…

 

Halil_SZ5445df503 Halil_SZ5445df504 Halil_SZ5445df505 Halil_SZ5445df506 Halil_SZ5445df507 Halil_SZ5445df508 Halil_SZ5445df509 Halil_SZ5445df510 Halil_SZ5445df511 Halil_SZ5445df512 Halil_SZ5445df513 Halil_SZ5445df514 Halil_SZ5445df515