کوهبنان در مسیر آینده ای روشن

در کنار تمامی این مباحث، مسئله ای که کمتر به آن توجه شده است مقایسه این منطقه با شهر زرند است. اگر بخواهیم از دریچه انصاف کوهبنان را برانداز کنیم باید این منطقه را با “راور” با جمعیت ۴۳۸۵۰ بسنجیم.

ZoghalShoie_Kouhbananبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای زرند، شهرستان کوهبنان نزدیک به ۲۷۶۴۵ (جمعیت سال ۱۳۸۹، مرکز آمار ایران) نفر جمعیت دارد، از آنجایی که قبلا به عنوان زیر مجموعه شهرستان زرند تعریف شده بود حکم بخش را داشت با همان بودجه ای که برایش اختصاص می یافت و از آنجایی که در منظومه مدیریت زرند قرار داشت همین مقدار بودجه هم به سر منزل مقصود نمی رسید و بسیاری از زیرساخت های آن یا اصلاً برایش تعریف نمی شد و یا به دلیل اعتبارات کم نمی توانست در اجرای پروژه ها کارساز باشد.

 

با شهرستان شدن کوهبنان، عملاً تمرکز در خود شهر ریشه دواند و بودجه ی اختصاص داده شده به شهر کوهبنان در کوچه و پس کوچه های آن شروع به جوانه زدن کرد.

 

فضای شهری چهره ای نوین به خود گرفت، پروژه های بزرگ عمرانی چون احداث پارک ها و… عملیاتی شد و شهر شدن کوهبنان در ظاهر و بعضاً در باطن شهر خودنمایی کرد.

 

در راستای آبادانی و توسعه شهرستان کوهبنان آستین همت و تلاش جهت سازندگی بیشتر بالا رفت و کلیه ی نیازها و درخواست ها به همت و قلم دکتر حسین امیری نماینده ی مردم در مجلس، بر صحیفه ی کاغذ جهت پیگیری نگاشته شد که کلید خوردن و به سرانجام رسیدن پروژه های متعدد تاسیساتی فرهنگی و… ثمره ی آن شد.

 

مستقل شدن ادارات از نمایندگی، تبدیل دادگاه به دادگستری، آسفالت جاده پشتگوئیه و جاده ی زرند و کوهبنان، آسفالت جاده ده علی به فتح آباد، برق رسانی به روستاهای منطقه پشتکوئیه، برق دار شدن کلیه روستاهای کوهبنان، ایجاد شهرک صنعتی، ساخت بیمارستان و تجهیزات و نیروهای مورد نیاز آن از جمله کارهای انجام شده می باشد.

 

پروژه ی گاز کوهبنان در سال ۸۶، گازده علی ( درحال اجرا)، بهسازی روستاها، آسفالت جاده ده علی به کهن، راه اندازی آموزشگاه فنی وحرفه ای و مجوز دانشکده علمی کاربردی و دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، حفر چاه برای تامین آب ده علی، دستگاه آب شیرین کن آب کوهبنان و بخش طغرالجرد، ایجاد اداره ثبت اسناد و املاک (در حال انجام)، جلوگیری از الحاق معدن همکار به راور، تبدیل شدن تعدادی از نمایندگی بانکها به بانک، احداث کارخانه زغالشویی کوهبنان با جذب ۲۸۰ کارگر، مرتفع شدن مشکل آنتن دهی شبکه های دیجیتال تلویزیون و تسهیل در آنتن دهی موبایل از دیگر اقداماتی بوده که با تلاش های دکتر امیری در شهرستان کوهبنان به ثمر نشسته است.

 

در کنار این اقدامات از کانال وزارتخانه های زیربط کمک های موردی به افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و هلال احمر، آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان صورت پذیرفته است.

 

در کنار تمامی این مباحث، مسئله ای که کمتر به آن توجه شده است مقایسه این منطقه با شهر زرند است در حالی که زرند بیش از یک قرن از آن به عنوان شهر یاد می شود و مسلم است که بسیاری از امکانات آن با شهرستان جدید تاسیس کوهبنان قابل مقایسه نیست. اگر بخواهیم از دریچه انصاف کوهبنان را برانداز کنیم باید این منطقه را با “راور” با جمعیت ۴۳۸۵۰ (جمعیت سال ۱۳۸۹، مرکز آمار ایران) بسنجیم.

 

راور با آنکه از سایه نمایندگان بلند آوازه ای چون مهندس باهنر از چهره های قدرتمند پارلمان جمهوری اسلامی، دکتر زاهدی که سابقه ۴سال وزارت در دولت احمدی نژاد را درکارنامه دارد و فردی چون دکتر پورابراهیمی که در تصاویر شبکه های سراسری سیما زیاد دیده می شود، با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. حتی فرزندان “راور” در بیمارستان های سینا و امام علی (ع) شهر زرند به دنیا می آیند حال با این اوصاف کوهبنان را وقتی با این شهر مقایسه کنیم می بینیم که گام های بلندی برای “توسعه زیرساخته های” کوهبنان برداشته شده است و لحظه ای اندیشه ی توسعه ی کوهبنان از خاطر و ذهن رها نشده و در حد مقدور و توان به مسایل و مشکلات کوهبنان پرداخته شده است.

 

ناگفته نماند که بسیاری از انتفاداتی که به “حق هم” هست، نوش داروی آنها در اختیار افرادی غیر از دکتر حسین امیری بوده است. اگر دماسنج خدمت را در دولت سابق رویت کنیم می بینم که در درجه دمای توسعه کوهبنان قابل قبول نیست؛ جاده زرند به کوهبنان که کلنگ آن در زمان استانداری “سردار رئوفی نژاد” زده شد تا پایان دولت سابق به سر منزل مقصود نرسید و این دولت روحانی است که چکش تکمیل شدن این جاده را کوکی دوباره کرده است.

 

با تکمیل مسیر زرند به کوهبنان مسافت ۲۰کیلومتر از این جاده کاهش خواهد یافت که تاثیر شگرفی در جذب سرمایه گذار در بازار کار کوهبنان و ایجاد زمینه های اشتغال زایی جوانان خواهد داشت.

 

بی شک هیچ کس منکر مشکلات بیکاری جوانان کوهبنان نیست، اما در یک حساب سرانگشتی می بینیم با مستقل شدن ادارات کوهبنان که با پیگیری دکتر امیری به منصه ظهور رسید، تعدادی از جوانان کوهبنان جذب این ادارات و زغال شویی و کارخانجات صنعتی شهرستان زرند شده اند. چه خوب است با زدن عینکی واقع بینانه و منصفانه نیمه ی پر و خالی  لیوان را توام و در کنار هم، نظاره گر باشیم.

 

یقیناً توسعه و پیشرفت یک شهر مرهون تلاش تمامی مسوولان و دلسوزان می باشد چرا که یک دست صدایی را ایجاد نمی کند بلکه با دست در دست هم دادن و همت جمعی، وصول آمال و آرزوها میسر می گردد.

 

امید می رود با رشد و توسعه ی زیر ساخت های کوهبنان و اندیشیدن تدابیر اساسی، شاهد افقی های روشن برای این شهر فرهنگی باشیم.

 

محسن محسنی – مسئول روابط عمومی دفتر نماینده مردم شریف کوهبنان و زرند