فراخوان عکس روز دهم در شهرستان زرند / مصاحبه با دبیر فرخوان

تصمیم داریم که سوگواره عکس روز دهم را به صورت سالانه برگزار نماییم و در طول سال نیز نمایشگاه دیگری از عکاسان زرندی را به منصه ظهور برسانیم. امیدواریم که مردم خصوصاً جوانان زرندی از این طرح استقبال نمایند تا بتوانیم درطول سال نمایشگاه های پرباری را شاهد باشیم.

دبیرخانه عکس روز دهم به منظورترویج شعائر اسلامی و فرهنگ عاشورا اقدام به برگزاری فراخوان عکس روزدهم درشهرستان زرند نموده است.

 

صدای زرند: محمدحجت علویان دبیر برگزاری این فراخوان که سالهاست به عنوان عکاس خبری درنشریات استان و سایت های کشوری فعالیت دارد و با حضوردر مانورها و حوادثی که در استان رخ داده است به صورت حرفه ای عکاسی رادنبال می کن. وی هم اکنون نزدیک به سه سال است که به چاپ عکس وارد شده و یک سال است که آتلیه و لابراتوار عکاسخانه را به منظور ارایه مطلوب خدمات عکاسی به همشهریان زرندی، راه اندازی نموده است.

 

HodjjatAlavian_SZ67060x20علویان در مصاحبه ای با خبرنگارآینده ما پیرامون فراخوان عکس روز دهم توضیحات بیشتری را بیان نمودکه درادامه می خوانید.

 

 

جناب علویان لطفا بفرمایید فراخوان عکس روز دهم شامل چه بخش هایی است؟

با تشکر از نشریه آینده ما که این فرصت را در اختیار من قرار داده و ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان به عرض می رسانم این فراخوان شامل دو بخش است، بخش اول شامل عکس های قدیمی از عزاداری و فرهنگ عاشورایی شهرستان زرند می باشدکه هدف این بخش علاوه بر آشنایی با نحوه عزاداری دردهه های گذشته، جمع آوری و نشر این تصاویر است. بخش دیگر شامل عکس هایی است که با دوربین های دیجیتال و موبایل ثبت می شود که این روزها رواج بیشتری گرفته وافراد زیادی به اینکار علاقه نشان می دهند. این بخش در واقع با هدف شناسایی استعدادهای هنری افراد در بخش عکس برگزار می گردد.

 

برنامه شما پس ازتحویل عکس ها چیست؟

تعدادی از آثار برگزیده هنرمندان به صورت نمایشگاه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

عکس های برتر فرهنگ عاشورا در گذشته هم به صورت نمایشگاه ارایه خواهد شد و هم بخشی ازآن ها در نشریات محلی به چاپ می رسند. همچنین سعی داریم آثار برگزیده ای که دارای ارزش هنری هستند را خریداری نموده و نشر دهیم و در آینده به صورت کتاب فرهنگ عاشورا در زرند منتشر نماییم.

 

پیشنهاد این فراخوان توسط چه کسی داده شد و آیا ارگان های دولتی شما را حمایت می کنند یا خیر؟

برگزاری این فراخوان پیشنهاد خودم بود و توسط استودیو عکاسخانه و دبیرخانه که در مکان عکاسخانه مستقر است کار را شروع کردیم. در واقع به عنوان بخش خصوصی وارد عمل شدیم و از سوی هیچ ارگان دولتی نیز حمایت نمی شویم.

 

هدف شما از برگزاری این سوگواره چیست؟

یک سال و نیم است که استودیو عکاسخانه را راه اندازی نموده ام و به صورت حرفه ای تر به این هنر می پردازم. همچنین با توجه به سابقه کاری ام در زمینه عکاسی بر آن شدم تا با برگزاری این نمونه سوگواره ها و نمایشگاه های عکس، تاثیر مستقیمی برکیفیت عکس شهرستان بگذارم. از سوی دیگر قصد شناسایی استعدادهای هنری در بخش عکس شهرستان را داریم و می خواهیم روی چنین افرادی سرمایه گذاری شود و آموزش ببینند تا به صورت حرفه ای کار کنند و با این کار و به تصویر کشیدن جلوه ای عکاسی در بحث هنری شهرستان تاثیرگذار باشند.

 

علاقمندان به این فراخوان تا چه زمانی مهلت دارند، آثارخود را به دبیرخانه تحویل دهند؟

هنرمندان عزیز می توانند آثار خود را از دوم لغایت بیستم آبان ماه به صورت لوح فشرده به آدرس دبیرخانه واقع در زرند، بلوار جمهوری، بعد از میدان دادگستری، مقابل خیابان شمس تبریزی دفتر دبیر خانه عکس روز دهم واقع در عکاسخانه ارسال و یا فایل خود را به آدرس info@akaskhaneh-studio.ir ایمیل نمایند. که تاکنون یکصد و هشتاد اثر به دبیرخانه ارسال شده است.

 

نمایشگاه آثار چه زمانی برگزار می شود؟

عکس های ارایه شده که از کیفیت لازم برخوردار باشند، بعد از اربعین حسینی و اواخر ماه صفر در مکان هایی در سطح شهر و در خود عکاسخانه در قالب برگزاری نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار می گیرند. البته این نمایشگاه به صورت چرخشی در تکایا و حسینیه های سطح شهر و حومه شهرستان نیز برگزار می شود.

 

جناب علویان داوران این سوگواره چه کسانی هستند؟

ما داورانی از سطح استان دعوت نمودیم که داوری عکس ها را انجام دهند. جناب آقای دکتر علیرضا مهدیزاده دکترای پژوهش هنر، محمد علیزاده کارشناس ارشد ارتباط تصویری و آقای حمید صادقی از عکاسان خبری و مستند اجتماعی استان هستندکه هر سه این بزرگواران در داوری جشنواره های سطح استان سوابق درخشانی دارند.

 

در سوگواره به جز عکس های ارسالی به دبیرخانه، تصاویر دیگری هم به نمایش گذاشته می شود؟

رایزنی هایی انجام شده است و تعداد بیست عکس از عکاسان سرشناس استان با موضوع و ژانر اعلام شده به نمایش در خواهد آمد.

 

شرایط حضور در این فراخوان چیست؟

عکس ها باید مربوط به موقعی جغرافیایی شهرستان زرند باشند. البته مهم نیست عکس ها با چه وسیله ای ثبت شده باشند. عکس های ثبت شده با دوربین های حرفه ای تا عکس هایی که با موبایل گرفته شده باشند امکان شرکت در سوگواره را دارند. هر عکاس می تواند در هر بخش پنج عکس ارایه دهد. آثار باید دارای عنوان، تاریخ و مکان عکسبرداری با ذکر نام عکاس و شماره تماس باشند. همچنین لازم به ذکر است استفاده از تکنیک های رایانه ای (به جز اصلاح کادر و نور) مانع از پذیرش عکس می باشد. آثار ارسالی نیز باید در سایز اصلی باشند.

 

به آثار برتر چه هدایایی اختصاص داده می شود؟

هدف اصلی از برگزاری این سوگواره شناسایی هنرمندانی است که به عکس و عکاسی علاقه دارند به همین دلیل برای منتخبین، کلاس های آموزشی در دو بخش مقدماتی و حرفه ای برگزار خواهد شد. البته جوایزی هم داریم. دربخش عکس های قدیمی، آثار برتر نمایشگاه با ارزشی که هیات داوران و کارشناسان مشخص می نمایند، خریداری می شوند. به سه اثر برتر در بخش عکاسی با موبایل و دوربین که مربوط به امسال و سال های گذشته می شود نیز جوایز نقدی از صد هزار تا سیصد هزارتومان اهدا خواهد شد و برای تمام شرکت کننده گان در فراخوان کارت تخفیف چاپ عکس (۴۰درصد) در لابراتوار استودیو عکاسخانه نیز در نظر گرفته شده است. همچنین چاپ این آثار به صورت ویژه نامه و یا در نشریات محلی را هم در دستورکار خود داریم.

 

صحبت پایانی

تصمیم داریم که سوگواره عکس روز دهم را به صورت سالانه برگزار نماییم و در طول سال نیز نمایشگاه دیگری از عکاسان زرندی را به منصه ظهور برسانیم. امیدواریم که مردم خصوصاً جوانان زرندی از این طرح استقبال نمایند تا بتوانیم درطول سال نمایشگاه های پرباری را شاهد باشیم. همچنین جا دارد از جوانان هنر دوست زرندی که همواره دراین مسیر با ما همراهی کرده اند تقدیر و تشکر نمایم.

انتهای پیام/