افت سالانه ۱۳۰ سانتیمتر آب در دشت زرند

فرماندار زرند میانگین افت سفره های آب زیر زمینی در دشت زرند را سالانه بیش از ۱۳۰ سانتیمتر اعلام کرد.

فرماندار زرند میانگین افت سفره های آب زیر زمینی در دشت زرند را سالانه بیش از ۱۳۰ سانتیمتر اعلام کرد.

 

حبیب الله خنجری فرماندار زرند

 

به گزارش «صدای زرند»، حبیب الله خنجری فرماندار زرند در همایش بهره وری و مدیریت مصرف آب افزود: خشکسالی های پی در پی و افت شدید آب های زیر زمینی این شهرستان را با بحران کم آبی مواجه کرده است.

 
وی ابتکار استاندار کرمان در تصویب و اجرایی شدن طرح همیاران آب را بسیار با اهمیت دانست و گفت: تنها راه برون رفت از بحران کم آبی مدیریت صحیح مصرف آب، اجرای طرح های آبیاری نوین، تغییر الگوی کشت محصولات پرآب به کم آب، خاموش کردن چاه های کشاورزی در فصل پاییز و زمستان است.

 
وی بر همکاری بیش از پیش کشاورزان در این زمینه تاکید کرد و با اشاره به پایان برداشت محصول پسته گفت: متاسفانه بعضی از کشاورزان دسترنج یک ساله خود را یک ساعته به باد می دهند لذا کشاورزان اجازه ندهند سود دسترنج یک ساله خود نصیب دلالان شود.

 
فرماندار زرند به کشاورزان توصیه کرد در فروش محصول خود عجله نکنند و چنانچه به هر دلیلی قصد فروش محصول را دارند سعی کنند حداقل به مقدار نیاز مالی خود محصول خود را بفروشند.

 
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان هم گفت: کمبود آب که با تغییر شرایط اقلیمی پدید آمده شرایط ویژه ای را برای کشاورزی منطقه به وجود آورده که گذر از آن نیاز به برنامه ریزی مناسب از سوی مسوولان و کشاورزان دارد.

 
محمد سعیدی با بیان اینکه بحث بحران آب و تغییر اقلیم جدا از عملکرد بشر نیست افزود: ضرورت دارد برای مدیریت آب های موجود چاره اندیشی کنیم در غیر اینصورت این مشکل روز به روز بیشتر و تبعات آن غیر قابل جبران می شود.

 
امام جمعه زرند هم با اشاره به این که آب در قرآن در زمره بزرگترین نعمت های الهی قرار داده شده است گفت: با وجود این که جامعه ما جامعه ای اسلامی است متاسفانه معضل اسراف در بخش های مختلف از جمله در زمینه مصرف آب، دامنگیر شده است.

 
حجت الاسلام علی ابراهیمی بیان کرد: آب نعمتی الهی و در دسترس است اما میزان آن اندک بوده و به همین دلیل می بایست دقت در مصرف و عدم اسراف آن در دستور کار آحاد جامعه قرار گیرد.

 
وی گفت: اراده مردمی در زمینه صرفه جویی باید فرهنگ سازی شود و استمرار یابد تا در آینده نزدیک مشکلات ناشی از محدودیت منابع آبی کمترین تاثیر منفی را داشته باشد.

 
رئیس اداره آبیاری شهرستان زرند هم گفت: سال ۴۶ تعداد ۱۵۷ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان وجود داشته که این چاه ها هم اکنون به ۶۶۶ حلقه رسیده و بیش از ۹۰ درصد آنها در بخش کشاورزی استفاده می شود.

 
عباس سلطانی متوسط بارندگی را ۱۳۰ میلیمتر عنوان کرد و افزود: سالانه متوسط افت سفره آب زیر زمینی ۱۳۶ سانتیمتر می باشد.

 
وی گفت: در راستای حفاظت از منابع آبی دشت زرند اقدامات ارزشمندی صورت گرفته و از ۶۶۰ حلقه چاه کشاورزی تاکنون بر روی حدود ۳۱۵ حلقه چاه آب کنتور هوشمند نصب شده است و تمامی چاه های آب کشاورزی این شهرستان تا پایان سال جاری هوشمندسازی می شود.

 
وی نصب کنتور هوشمند، خاموشی چاه های آب کشاورزی در فصولی که درخت نیاز به آب ندارد، تقلیل آب دهی چاه های مجاز مطابق پروانه و مهر و موم چاه های غیرمجاز را از جمله اقدامات شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان زرند اعلام کرد.

 
مدیر جهاد کشاورزی زرند هم حداکثر عمق چاه های آب کشاورزی منطقه را بیش از ۳۰۰ متر عنوان کرد و از کشاورزان منطقه خواست فرهنگ غلط آبیاری سنتی را کنار بگذارند و اجرای آبیاری های نوین را جایگزین آبیاری غرقابی کنند.

 
علی زارعی گفت: لازم است کشاورزان به سمت کشت محصولات کم آب روی آورند و برای اجرای طرح های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت می توانند از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.

 

انتهای پیام/