۳ قلاده پلنگ ایرانی در زرند مشاهده شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زرند گفت: یکی از دوربین های تله ای این اداره تصاویر جدید و بسیار جالب از سه قلاده پلنگ ایرانی در دشت شهرستان زرند به ثبت رساند.

یکی از دوربین های تله ای این اداره تصاویر جدید و بسیار جالب از سه قلاده پلنگ ایرانی در دشت شهرستان زرند به ثبت رساند.

 

پلنگ ایرانی در زرند

 

به گزارش صدای زرند، کامران قربی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زرند گفت: مأموران یگان حفاظت این اداره محیط در حین گشت‌زنی موفق شدند سه نفر شکارچی متخلف را که مبادرت به شکار غیرمجاز کرده بودند، دستگیر کند.

 
وی خاطرنشان کرد: از شکارچیان متخلف، چهار رأس گوسفند وحشی کشف و پرونده به منظور سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شد.

 
رئیس اداره محیط زیست شهرستان زرند بیان داشت: به موجب قانون مبلغ ضرر و زیان شکارچیان متخلف ۴۰۰ میلیون ریال تعیین شده‌است.

 
وی یادآور شد از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۵ شکارچی متخلف در شهرستان زرند دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مقامات قضائی شده‌است.

 
قربی عنوان کرد: یکی از دوربین‌های تله‌ای اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زرند تصاویر جدید و بسیار جالبی از سه پلنگ ایرانی در دشت شهرستان زرند به ثبت رساند و از پلنگ ایرانی که یکی از گونه‌های نادر جانوری است، فیلمبرداری کرده‌است.

 
وی تصریح کرد: پلنگ‌ها در هنگام فیلمبرداری در کنار آبشخور در آرامش کامل بوده و مشاهده این سه پلنگ نشانه غنای حیاط وحش در این منطقه است.

 
قربی با بیان اینکه کمک به حفظ طبیعت و حیات وحش بدون حمایت مردم امکانپذیر نیست، افزود: از عموم مردم طبیعت دوست شهرستان زرند تقاضا می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی شامل شکار غیرمجاز، آلودگی و تخریب محیط زیست، آتش‌سوزی و غیره را به سرعت به اداره محیط زیست شهرستان زرند اطلاع دهند.

 

 

به گزارش صدای زرند، پلنگ ایرانی به عنوان یکی از زیباترین گربه‌سانان جهان با خصوصیات منحصر به فرد خود یکی از گونه‌های جانوری در معرض تهدید به شمار می‌آمد.به طوریکه کارشناسان حیات وحش بارها نابودی این گونه جانوری را فریاد می‌زدند.

 
پلنگ ایرانی، بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد. این پلنگ در اکثر نقاط ایران یافت می‌شود اما اندازه‌ها و رنگ آنها با هم تفاوت قابل توجهی دارند. به طور کلی طول بدن پلنگ‌های بالغ به ۱۶۰ و گاهی تا ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دم آنها ۱۱۰ سانتی‌متر است. وزن این پلنگ هم تا ۹۰ کیلوگرم و ارتفاع آن تا شانه تا ۷۵ سانتی‌متر می‌‌رسد.

 
ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و احتمالاً ترکمنستان را از راه مهاجرت‌های بین‌مرزی افزایش می‌دهد. با این حال تراکم جمعیتی پلنگ در ایران بسیار پایین است و ۰.۰۶ تا ۰.۱ قلاده در هر ۱۰۰ کیلومترمربع برآورد می‌شود.

 
انتهای پیام/