آغاز برداشت پسته از ۳۳ هزار هکتار باغ در شهرستان زرند / برداشت بیش از ۱۷ هزار تن پسته در زرند

خنجری فرماندار زرند در بازدید از مراحل برداشت و پایانه های فراوری و ضبط پسته، گفت : پیش بینی می شود بیش از ۱۷ هزار تن پسته از باغ های این شهرستان برداشت شود.

خنجری فرماندار زرند گفت : پیش بینی می شود بیش از ۱۷ هزار تن پسته از باغ های این شهرستان برداشت شود.

 

 برداشت پسته در شهرستان زرند

 

به گزارش صدای زرند، علی زارعی مدیر جهاد کشاورزی زرند در حاشیه بازدید فرماندار زرند از مراحل برداشت و پایانه های فراوری و ضبط پسته، گفت: امسال ۱۷ هزار‌ تن انواع پسته فندقی، کله قوچی، بادامی، ممتاز و احمد آقایی در شهرستان زرند توسط ۹۲ ترمینال تمام مکانیزه، ۵۱۲ ترمینال نیمه مکانیزه و ۲ هزار ترمینال خانگی برداشت و فرآوری ‌شود.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی زرند با بیان اینکه پسته این شهرستان از نظر کیفیت رتبه اول را در استان دارد، عنوان کرد: از ۴۰ هزار هکتار باغ پسته شهرستان زرند، ۳۳ هزار هکتار بارور و مابقی غیربارور هستند.

 
وی زمان برداشت پسته در شهرستان زرند را ۴۰ روز اعلام کرد و گفت: در طی این مدت برای ۲۸۰ هزار نفر روز در مدت شغل ایجاد می‌شود.

 

 

زارعی گفت: بر اثر عوامل اقلیمی‌، خشکسالی‌، باد‌زدگی و سرما زدگی ‌به طور متوسط ۴۰ ‌درصد خسارت به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان به محصول پسته زرند وارد شده است.

 
حبیب الله خنجری فرماندار زرند در این بازدید با اشاره به بحران کم‌آبی منطقه بر افزایش تولید در واحد سطح و اجرای ابیاری نوین تاکید کرد و از کشاورزان خواست با فراوری بهداشتی محصول پسته جایگاه پسته ایران را در بازارهای بین المللی حفظ نمایند.

 
خنجری عنوان کرد: در حال حاضر اکیپ‌های بهداشتی با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی و مرکز بهداشت بر کارگاه‌های فرآوری پسته نظارت دارند.

 
مظفر محمدی یکی از کشاورزان زرندی که در برداشت محصول پسته موفق بوده است اظهار داشت: در تولید محصول پسته به توصیه های کارشناسان زبده جهاد کشاورزی توجه داشته ام و پس از انجام ازمایشات خاک شناسی اقدام به تامین کود مورد نیاز در زمان مناسب را نموده ام و به هیچ وجه خود سرانه عملیات کود دهی را انجام نداده ام.

 
وی افزود: کار فرآوری پسته در ترمینال تمام مکانیزه و کاملا بهداشتی صورت می گیرد.

 
مختار میرزائی از کشاورزان با تجربه زرند هم با اشاره به بحران کم ابی منطقه گفت: تنها راه عبور از بحران کم ابی منطقه اجرای آبیاری تحت فشار است که علاوه بر صرفه جوئی در اب راندمان ابیاری هم بالا میرود که می طلبد همه کشاورزان در این راستا اقدام نمایند.

 
وی توجه به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی در مبارزه با افات و کود دهی را در افزایش تولید محصول بسیار با اهمیت خواند و هر کشاورزی که به توصیه های کارشناسان توجه داشته است در تولید محصول مرغوب موفق بوده است.

 

 

به گزارش صدای زرند، هم اکنون کار برداشت پسته چند روزی است که آغاز شده است.

 

 

انتهای پیام/