دریافت قیمت تمام‌شده آب از مشترکان پرمصرف

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به این‌که بین هزینه تمام شده آب و برق و مبلغی که مردم پرداخت می‌کنند فاصله زیادی وجود دارد، از برنامه این وزارتخانه برای دریافت قیمت تمام شده آب از مشترکان پر مصرف خبر داد.

معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به این‌که بین هزینه تمام شده آب و برق و مبلغی که مردم پرداخت می‌کنند فاصله زیادی وجود دارد، از برنامه این وزارتخانه برای دریافت قیمت تمام شده آب از مشترکان پر مصرف خبر داد.

 

 علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو

 

 معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به این‌که بین هزینه تمام شده آب و برق و مبلغی که مردم پرداخت می‌کنند فاصله زیادی وجود دارد، از برنامه این وزارتخانه برای دریافت قیمت تمام شده آب از مشترکان پر مصرف خبر داد.

 
به گزارش صدای زرند به نقل از ایسنا، علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو  در نشست خبری صبح امروز با ابراز گلایه از تعرفه‌های آب و برق گفت: در حال حاضر در صنعت برق ۱۰ هزار میلیارد تومان و در صنعت آب در بخش کشاورزی شش هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و در حوزه آب شرب ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه به مردم داده می‌شود. یعنی دولت علاوه بر ارائه‌ی یارانه نقدی به مردم، صنعت آب و برق نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به مردم می‌دهد که این مساله با اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد.

 
وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در برنامه ششم بتوانیم به مصرف معقول و بهره‌برداری در این دو صنعت بپردازیم.

 
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به تعرفه‌های صنعت برق گفت: در حال حاضر بین هزینه تمام شده تولید و آن مبلغی که از مردم گرفته می‌شود فاصله زیادی وجود دارد به‌طوری که در حال حاضر به‌طور میانگین حدود ۵۰ تومان از مصرف‌کنندگان‌ دریافت می‌شود.

 
به گفته دائمی این در شرایطی است که برای تولید برق بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت ۳۵ تومان، در حوزه توزیع و انتقال هر کدام ۳۰ تومان برای هر کیلووات ساعت هزینه می‌شود.

 
وی با بیان این‌که قیمت واقعی هر کیلو وات برق ۹۵ تومان است، گفت: در سال ۲۲۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌شود که به ازای آن یارانه زیادی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و با توجه به این‌که سیاست اصلی وزارت نیرو اصلاح ساختار اقتصادی برق است، برنامه‌ریزی‌هایی را برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم.

 
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که برای عملی‌شدن این هدف باید تمامی اطلاعات به صورت شفاف ارائه شود، گفت: هدف این نیست که تمام هزینه‌ها را به صورت کامل از مردم دریافت کنیم، چرا که باید برای این مساله تمامی مباحث اجتماعی و مسائلی که مربوط به سبد خانوار می‌شود در نظر گرفته شود.

 

 
۵۲ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود

 
دائمی با اشاره به نقش و اهمیت بخش خصوصی در تولید برق کشور گفت: در حال حاضر ۵۲ درصد برق کشور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و متوسط خرید ما از این نیروگاه‌ها بیش از ۳۵ تومان است.

 
وی ادامه داد: در این فرآیند باید هدف‌های صنعت برق به‌طور کامل روشن باشد به‌طوری که بتوانیم با ایجاد یک نظم بدهی‌های صنعت برق را مشخص کنیم تا بتوانیم صنعت برق را به صورت شفاف و پایدار تعریف و مشکلات موجود در این صنعت را برطرف کنیم.

 

 
قیمت تمام شده آب برای مشترکینی که بیش از ۴۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند

 
دائمی در پاسخ به سوال ایسنا، درخصوص تصمیم دولت برای افزایش تعرفه آب اظهار کرد: هیچ چیز پنهانی برای اعلام تعرفه آب نداریم، اما آنچه که در این زمینه مشخص است این است که هزینه تمام شده با آن مبلغی که از مردم گرفته می‌شود تفاوت زیادی دارد.

 
وی ادامه داد: بحث تعرفه آب و جریمه مشترکین پرمصرف از تابستان سال گذشته مطرح بود، اما متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت، اما امروز انتظار می‌رود تغییری در تعرفه‌های آب صورت بگیرد.

 
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که تغییر تعرفه آب مربوط به تصمیم نهایی شورای اقتصاد و دولت می‌شود، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که طی چند روز آینده تصمیم نهایی اعلام شود.

 
وی در خصوص پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش تعرفه آب گفت: پیشنهاد ما این بود که در الگوی پایین‌تر از مصرف میزان تعرفه پرداختی کمتر از نرخ تورم و بالاتر از الگوی مصرف قیمت تمام شده آب از مشترکان اخذ شود.

 
دائمی ادامه داد: این به این معناست که برای مشترکینی که بین ۲۰ مترمکعب تا ۴۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند، به صورت پلکانی افزایش قیمت صورت بگیرد، اما برای مشترکینی که بیش از ۴۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند قیمت تمام شده آب لحاظ شود.

 
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به تاکید اقتصاد مقاومتی به بهره‌وری صنعت برق و افزایش صادرات این حوزه اظهار کرد: با اصلاح اقتصادی صنعت برق می‌توانیم بهره‌وری را ارتقاء و موجب افزایش صادرات در این صنعت شویم.

 
دائمی در خصوص افزایش تعرفه برق گفت: تقاضای ما این است که تعرفه‌ها در صنعت برق متناسب با نرخ تورم سال ۱۳۹۳ ارتقاء یابد.

 
وی با اشاره به مشکلات مدیریت آب گفت: علی‌رغم وجود مشکلات زیاد در صنعت آب، توانستیم پیک مصرف امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

 
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به مشکلات مناطق روستایی گفت: در مناطقی که چشمه و چاه‌ها به دلیل تداوم خشکسالی خشک شده‌اند ما مجبوریم که از منابع غیرمحلی آب را تامین کنیم که این مساله هزینه زیادی دارد.

 

 
تعرفه روستایی به ۵۰ درصد تعرفه نزدیک‌ترین شهر می‌رسد

 
دائمی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف اظهار کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر ۲۲ میلیون مشترک آب داریم و قیمت تمام شده هر مترمکعب آب تصفیه شده ۱۲۰۰ تومان است باید برنامه‌ریزی دقیقی برای مدیریت مصرف آب در نظر گرفته شود.

 
وی در خصوص برنامه‌های وزارت نیرو در این راستا گفت: یک طرح مهم با سازمان برنامه برای تعیین هزینه‌های مرتبط با صنعت آب و برق ایجاد کردیم.

 
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که توجه به اقتصاد آب و تعرفه‌های آن بسیار مهم است، عنوان شد: در حال حاضر میزان تعرفه در شهرها ۳۵۰ تومان و در روستاها ۱۲۰ تومان است که این مبلغ ۳۰ درصد تعرفه شهری است.

 
دائمی با اشاره به قانون سال ۱۳۹۴ گفت: براساس این قانون موظفیم که برای روستاها این رقم را به ۵۰ درصد نزدیک‌ترین شهر برسانیم که این مساله برای سال ۱۳۹۵ اجرایی می‌شود.

 
وی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: رسیدن به قیمت تمام شده در پایان سال ۱۳۹۵ با توجه به ملاحظات در نظر گرفته شده امکان‌پذیر نیست، اما درخواست ما این است که معادل نرخ تورم سال ۱۳۹۳ افزایش تعرفه صورت بگیرد.

 
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با بیان این‌که در جلسات شورای اقتصاد درباره‌ی این موضوع صحبت‌های بسیاری شده است، گفت: به نظر می‌رسد که تا چند روز آینده تصمیم نهایی در این زمینه ابلاغ شود.

 
دائمی با بیان این‌که متوسط مصرف آب یک خانوار ۴ نفری بین ۱۸ تا ۲۰ مترمکعب است، اظهار کرد: تقریبا ۷۰ درصد مصرف‌کنندگان همین میزان مصرف را دارند، لذا منطقی نیست که افزایش قیمت در تمام پلکان‌ها صورت بگیرد.

 
وی با بیان این‌که رقم دریافتی از مردم بسیار پایین است، گفت: باید هر ساله این رقم براساس نرخ تورم تعدیل شود تا شرایط ما نسبت به سال قبل بدتر نشود.

 
معاون وزیر نیرو در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به اقدامات در نظر گرفته وزارت نیرو در برنامه ششم ادامه داد: بحث آب به عنوان موضوع شاخص در برنامه ششم در نظر گرفته شده است و سیاست ما در هر دو صنعت آب و برق این است که دولت اجازه دهد در پایان برنامه میزان بنگاهداری در وزارت نیرو صورت بگیرد که لازمه‌ی آن این است که قیمت تمام شده مورد تایید دستگاه‌ها و سازمان برنامه بودجه قرار بگیرد.

 
دائمی با اشاره به آمار بلند‌مدت در حوزه آب گفت: از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر در پنج سال اخیر به ۱۰۴ مترمکعب رسیدیم که این به معنای این است که ۲۶ میلیارد مترمکعب آب را از دست داده‌ایم.

 
وی با بیان این‌که ۶.۵ میلیارد مترمکعب کل مصرف آب شرب کشور است، ادامه داد: روان‌آب‌های سطحی کشور ۹۲ میلیارد مترمکعب بوده که در پنج سال اخیر به ۶۳ میلیارد مترمکعب رسیده است.

 

انتهای پیام/