دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی حق محوری خبرنگاران است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: دسترسی آزاد به اطلاعات حق محوری خبرنگاران است و اصحاب رسانه حق دارند به مجموعه‌های مختلف مراجعه کنند و اطلاعات را بخواهند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: خبرنگاران حق دسترسی آزاد به اطلاعات عمومی از دستگاه ها را دارند و ممانعت از دسترسی به اطلاعات عمومی، جرم بوده و قابل تعقیب کیفری است.

 

موحد رییس کل دادگستری استان کرمان

 

به گزارش صدای زرند، یدالله موحد صبح امروز در نشست شورای عالی بسیج رسانه استان کرمان با رئیس کل دادگستری به مناسبت روز خبرنگار اظهار داشت: ۱۷ مرداد سالروز شهداد شهید والامقام صارمی و شهدای عرصه اطلاع‌رسانی را گرامی می‌داریم و روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبریک عرض می‌کنم.

 
وی درباره حقوق اصحاب رسانه و جایگاه این حق بیان داشت: بین مردم و حاکمیت حقوق متقابلی وجود دارد و نکته مهم این است، حقوق مردم بر حقوق حاکمیت تقدم دارد.

 
رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله حقوق مردم است و در مبانی دینی هم بر این امر تاکید شده است.

 
موحد اضافه کرد: امیرالمومنان علی (ع) در بیان یکی از مهمترین حقوقی که مردم بر حاکمیت دارند، می‌فرماید «هیچ خبری از مردم پنهان نماند» و دانستن و آگاهی حق مردم است و این حق را هیچ کس نمی‌تواند، کتمان کند.

 
وی ابراز داشت: حریم خصوصی افراد و امنیت ملی جزو خطوط قرمز اطلاع‌رسانی است و بقیه اطلاعات در قالب گردش آزاد اطلاعات باید وجود داشته باشد.

 
مقام ارشد قضایی استان کرمان عنوان کرد: زمانی که مردم دسترسی به اطلاعات و آگاهی داشته باشند، آن‌گاه دخالت آنها در سرنوشت‌شان موثر است.

 
موحد یادآور شد: پرسشگری و دانستن حق مردم است و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جایگاه والایی دارد.

 
وی افزود: قانون اساسی و قانون مطبوعات نیز دسترسی آزاد به اطلاعات را بیان کرده است، اما در عمل نمی‌بینیم، مراجع مختلف این حق را برای خبرنگاران و سایر افراد در نظر گیرند.

 
رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در راستای حقوق مردم و خبرنگاران تصویب شده است.

 
موحد بیان داشت: دسترسی آزاد به اطلاعات حق محوری خبرنگاران است و نباید مغفول قرار گیرد، بنابراین باید به این موضوع توجه شود و به آن بپردازیم و بگوییم، خبرنگاران حق دارند به مجموعه‌های مختلف مراجعه کنند و اطلاعات را بخواهند.

 
وی همچنین رسانه‌ها و خبرنگاران را تنها پل ارتباط بین مردم و اطلاعات خواند و تاکید کرد: خانه مطبوعات و بسیج رسانه پیگیر حق خبرنگاران در زمینه دسترسی آزاد به اطلاعات باشند.

 
مقام ارشد قضایی استان کرمان با بیان اینکه خبرنگاران نماینده جامعه هستند، گفت: مردم باید اطلاعات را از طریق خبرنگاران به دست آورند و هر گونه ممانعت از دسترسی به اطلاعات جرم محسوب می‌شود.

 
موحد تاکید کرد: حق دسترسی به اطلاعات عمومی سنگ‌بنای حقوق مردم است و مردم باید آگاهی داشته باشند تا بتوانند به تکلیف خود عمل کنند.

 
انتهای پیام/