ضرورت تامین اعتبار ملی برای احداث سد هشونی کوهبنان

صدای زرند از انبوه مشکلات شهرستان کوهبنان از جمله ضرورت تامین اعتبار ملی برای احداث سد هشونی و فرسودگی شبکه‌های آب و برق کوهبنان گزارش می‌دهد.

صدای زرند از انبوه مشکلات شهرستان کوهبنان از جمله ضرورت تامین اعتبار ملی برای احداث سد هشونی و فرسودگی شبکه‌های آب و برق کوهبنان گزارش می‌دهد.

 

ضرورت تامین اعتبار ملی برای احداث سد هشونی کوهبنان

 

به گزارش صدای زرند از کوهبنان، به منظور طرح مشکلات شهرستان کوهبنان نشستی با حضور دکتر حسین امیری نماینده زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی این شهرستان برگزار شد.

 
در این نشست مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواستار پیگیری نماینده کوهبنان در مجلس برای برطرف شدن این مشکلات شدند.

 

 
خدمت‌رسانی به شهروندان اولویت مدیران کوهبنان

 
در ابتدای این دیدار محمد‌رضا مهدلو فرماندار کوهبنان اظهار داشت: به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات ارزنده‌ای در عرصه‌های مختلف در کشور طی ۳۶ سال گذشته انجام شده یا در حال انجام است.

 
وی ادامه داد: سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به سال همدلی و همزبانی ملت و دولت مزین شده، لذا برای خدمت‌رسانی بهتر و پیشرفت امور ضرورت دارد همگان پیام رهبر فرزانه انقلاب را سرلوحه کار خویش قرار دهند تا همانند گذشته شاهد پیشرفت در زمینه‌های هسته‌ای‌، پزشکی‌، هوا و فضا‌، نظامی‌، تکنولوژی و… باشیم‌.

 

فرماندار کوهبنان تصریح کرد: دشمن که از وحدت و همدلی مردم و مسئولان و پیشرفت امور به شدت عصبانی است از سال‌های گذشته به شیوه‌های مختلف با بهره جستن از شبکه‌های مجازی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات وابسته به خود تبلیغات مسموم را علیه ایران اسلامی آغاز کرده و تهاجم فرهنگی ‌را برای انحراف جوانان در راس برنامه‌های خود قرار داده است‌.

 
وی تاکید کرد: وقتی دشمن ایمان راسخ‌، صلابت و پایداری مردم ایران اسلامی را دید و به اهداف شوم خود نرسید، بحث تهدیدها و تحریم‌ها را اولویت کار خود قرار داد تا از این طریق مردم را به زانو درآورد، اما به لطف خداوند و رهبری پیامبر‌گونه امام راحل و مقام معظم رهبری هر روز شاهد عزت و سربلندی بیشتر ‌ام‌القرآی جهان اسلام هستیم‌.

 
مهدلو یادآور شد: یکی از یادگاری‌های ارزشمند حضرت امام راحل در دفاع از مردم مظلوم و ستم دیده جهان، روز قدس است که به فرموده ‌بنیانگذار کبیر انقلاب باید اسلام در این روز احیا شود و همه ‌ابر‌قدرت‌ها بفهمند که اسلام تحت سیطره آنها نیست، لذا شاهدیم که این روز شهرتی جهانی یافته و در اعماق دل و جان مردم آزادیخواه کشورهای مختلف جهان نفوذ کرده است.

 
وی ابراز داشت: همزمان با روز جهانی قدس مردم ولایتمدار و بسیجی کوهبنان بار دیگر با حضور گسترده ‌خود در مراسم این روز با اعلام انزجار از استکبار جهانی و رژیم پوشالی صهیونیست بر حمایت همه‌جانبه از منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید کرده و وحدت و صلابت خود را در جهان به نمایش می‌گذارند.

 
فرماندار کوهبنان بیان داشت: یکی از عرصه‌هایی که نماد وحدت و همدلی است و دشمن همیشه در این عرصه هزینه‌های هنگفتی را در نظر دارد، انتخابات است که مردم ایران اسلامی طی ۳۶ سال گذشته با بصیرت و هوشیاری افرادی ولایتمدار، خدمتگزار و خدوم را انتخاب کرده‌‌ و زمینه خفت و ذلت دشمنان را رقم زده‌اند‌.

 

 
بیمارستان کوهبنان به زودی بهره‌برداری می‌شود

 
حسین امیری نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به شرایط ویژه کشور، تهدید‌ها و تحریم‌های انجام شده توسط دشمنان گام‌های مهمی در راستای پیشرفت‌، عمران و آبادانی کشور برداشته شده است‌.

 
وی ادامه داد‌: در شهرستان کوهبنان نیز کارهای بزرگی انجام شده و در دست انجام است که مهمترین آنها بهره‌مندی مردم از گاز شهری، آغاز پروژه احداث جاده ارتباطی کوهبنان به مرکز استان و شهرستان زرند است و امیدواریم با احداث این جاده زمینه حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف فراهم شود.

 
امیری خاطر‌نشان کرد‌: در زمینه‌های راهسازی، آبرسانی، مخابرات، اجرای طرح هادی روستایی، ساخت فضاهای ورزشی، آموزشی، راه‌اندازی سه واحد دانشگاهی در کوهبنان و…‌ کارهای خوبی انجام شده است.

 
وی یکی از مشکلات عمده مردم کوهبنان را در بحث بهداشت و درمان عنوان کرد و افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوهبنان به زودی افتتاح می‌شود و با توجه به اینکه اکثر نیروهای مورد نیاز این بیمارستان استخدام و تجهیزات مورد نیاز نیز در حال خریداری است‌.

 
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس ادامه داد‌: استقرار بسیاری از ادارات دولتی و استقلال برخی از آنها، راه‌اندازی داروخانه شماره دو در مرکز شهرستان از جمله کارهای مهمی است که‌ رفاه و آسایش مردم را در پی داشته باشد.

 
وی یاد‌آور شد: دشمنان طی ۳۶ سال گذشته با بهره جستن از شیوه‌های گو‌ناگون در صدد ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند، اما حضور به موقع مردم در تمام‌ این عرصه‌ها فرصت را از آنها گرفته و شاهد پیشرفت در بسیاری از امور هستیم‌.

 
امیری از مردم شهرستان‌های زرند و کوهبنان در‌خواست کرد با حضور گسترده و پر‌شور خود بار دیگر وحدت و همدلی خود را به رخ جهانیان بکشانند و به آنها بفهمانند، همچنان در صحنه حضور دارند و پشتیبان ولایت و رهبری هستند.

 

 
بحران مهاجرت و رشد منفی جمعیت در مناطق روستایی کوهبنان

 
پدارم رجب‌زاده بخشدار بخش مرکزی کوهبنان در این دیدار بحران مهاجرت و رشد منفی جمعیت را از مهم‌ترین دغدغه‌‌مردم مناطق روستایی برشمرد و گفت: کاهش نزولات جوی، خشکیدن بسیاری از چشمه‌ها و قنات‌ها همراه با بیکاری و کاهش درآمد خانوارها عامل اصلی مهاجرت است.

 
وی ادامه داد: بحران آبی به ویژه در بحث کشاورزی و آب شرب در دهستان خرمدشت مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است، لذا به منظور اجرای پروژه مجتمع آب دهستان خرمدشت نیاز به اعتباری خاص و ویژه داریم که مساعدت فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می‌تواند در رفع این نقیصه موثر باشد‌.

 
رجب‌زاده ابراز داشت: یکی از خواسته‌های ‌به حق مردم در روستاهای شمالی و دهستان خرمدشت برخورداری از گاز شهری است که با پیگیری نماینده مردم در مجلس طرح گاز‌رسانی به دهستان خرمدشت مصوب شده، اما در زمان انتقال گاز جا دارد که مردم روستاهای فیدکوئیه‌، فتح‌آباد‌، رتک‌، کهن‌، گراکوئیه‌، شکر‌آباد و… در طرح مذکور پیش‌بینی شوند.

 
بخشدار مرکزی کوهبنان تاکید کرد: دهستان خرمدشت با توجه به قرار گرفتن در مرز استان کرمان با استان یزد دارای آثار و ابنیه مذهبی‌، تاریخی و گردشگری بوده و همه‌ساله پذیرای هزاران میهمان از استان‌های تهران‌، کرج‌، قزوین‌، یزد و…‌ است، جا دارد تا نسبت به ساخت بلوار ورودی از سمت استان یزد اقدام شود.

 
رجب‌زاده ادامه داد‌: دهستان جور به عنوان پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان است که خدمات خوبی در راستای بهسازی و زیبا‌سازی این دهستان در حال انجام است، اما به منظور اصلاح و ترمیم حفاری‌های شرکت گاز و آسفالت معابر نیاز به اعتبارات خاص است‌.

 
وی یادآور شد: اهمیت به اشتغالزایی به عنوان تنها اهرمی است که سبب مهاجرت معکوس و ماندن مردم در مناطق روستایی می‌شود، لذا باید با تخصیص اعتبار در راستای راه‌اندازی کارگاه کوچک و مشاغل خانگی همچنین لایه روبی قنوات و … گام‌های اساسی برداشته شود‌.

 
بخشدار مرکزی کوهبنان ابراز داشت: در صورت سرو سامان دادن به قنوات وضعیت کشاورزی و دامداری روستاها دگرگون می‌شود، باید زمینه برای ترغیب و تشویق مردم به کشت جایگزین و آبیاری قطره‌ای فراهم شود.

 

 
کمبود بودجه برای مرمت آثار تاریخی کوهبنان

 
مهدی احمدی سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی در کوهبنان در این دیدار گفت‌: وجود آثار و ابنیه فراوان تاریخی‌، مذهبی‌، طبیعی‌، سیاحتی و زیارتی سبب شده که بسیاری از سیاحان و گردشگران داخلی و خارجی کوهبنان را به عنوان یکی از قطب‌های مطرح گردشگری در جنوب شرق کشور محسوب کرده و به این دیار سفر کنند.

 
وی ادامه داد: همه ساله هزاران مسافر و گردشگر از سراسر کشور، کوهبنان بام فرهنگی استان کرمان را به عنوان هدف و مقصد سفر خود قرار می‌دهند تا با بهره جستن از آب و هوای معتدل و کوهستانی روزهایی مفرح و به یاد ماندنی را بگذرانند.

 
احمدی مستقل نبودن اداره میراث فرهنگی کوهبنان‌، کمبود بودجه در راستای مرمت آثار تاریخی ثبت شده و ثبت نشده‌، درخواست بودجه ملی برای مرمت آثار باستانی‌، تلاش برای مرمت و نصب دوربین موزه مردم‌شناسی‌، کمبود امکانات و تجهیزات اداری را از جمله درخواست‌های خود عنوان کرد.

 

 
راه‌اندازی ۱۵ کانون فرهنگی و هنری دیگر در مساجد کوهبنان

 
رحیم سیف‌الدینی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کوهبنان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵ کانون فرهنگی و هنری در مساجد شهرستان کوهبنان فعال است و با توجه به قول مساعد مسئولان استان تا پایان سال جاری ۱۵ کانون دیگر در شهرستان راه‌اندازی می‌شود که کانون مصلای نماز جمعه و کانون تخصصی نهج‌البلاغه از جمله کانون‌های ویژه هستند.

 
وی ادامه داد: به منظور پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به ویژه علاقه‌مندان به مباحث فرهنگی و هنری کلاس‌های ویژه‌ای با همکاری معاون فرهنگی اداره کل در رشته‌های موسیقی‌، تئاتر و هنرهای تجسمی در کوهبنان برگزار و بیشتر هزینه‌های این کلاس‌ها توسط معاونت فرهنگی پرداخت می‌شود.

 
سیف‌الدینی همچنین از فعال بودن بسیاری از انجمن‌ها در شهرستان خبر داد و افزود: انجمن شعر و هنرهای نمایشی توانسته‌اند با برگزاری جلسات مختلف و جذب علاقمندان جزو فعال‌ترین انجمن‌ها باشند و در حال حاضر کلاس‌های آموزشی در ارشاد شهرستان در حال برگزاری است.

 
وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا نسبت به راه‌‌اندازی سینما‌ی مرکز شهرستان اقدام کنیم، اگر چه با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و در برخی از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با توجه به خرید برخی مایحتاج باز هم با کمبود کامپیوتر و پروژکتور مواجه‌ایم.

 

 
فرسوده بودن شبکه خط انتقال آب درون شهری کوهبنان

 
محمد حسین‌زاده رئیس اداره آب شهری کوهبنان بیان داشت: دو دستگاه تصفیه آب برای کوهبنان خریداری و کار نصب آنها از دهه فجر سال گذشته در کنار مخزن اصلی آب شرب کوهبنان همراه با ساخت ساختمان آغاز شده است‌.

 
وی ادامه داد: در حال حاضر برای خط انتقال رایزنی‌هایی صورت گرفته و شرکت متقبل پرداخت ۸۰ درصد هزینه‌های مربوطه شده که این مهم به زودی آغاز می‌شود.

 
حسین‌زاده ابراز داشت: اما مشکل اساسی در حوزه آب شهری کوهبنان فرسوده بودن شبکه خط انتقال درون شهری کوهبنان حدفاصل بین میدان انقلاب تا میدان آزادی است که سال ۴۲ توسط شهرداری انجام شده است.

 
رئیس اداره آب شهری کوهبنان تاکید کرد: سه حلقه چاه آب در شمال شهر کوهبنان حفر شده تا آب شرب شهر کوهبنان را تامین کند، اما به دلیل فرسوده بودن خطوط انتقال آب از ۱۰۰ هزار متر‌مکعب آب در ماه در حال حاضر ۳۰ درصد هدررفت داریم.

 
وی تصریح کرد: قیمت مصرفی آب بسیار پایین است، چرا که هر متر‌مکعب آب در شهرستان ۹۷۰ تومان هزینه در بردارد که با قیمت ۲۲۰ تومان در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، لذا در نظر گرفته نشدن قیمت واقعی دلیل مصرف بی‌رویه این مایه حیاتی است‌.

 
حسین‌زاده فرسوده بودن ساختمان اداری‌، جابه‌جایی چاه‌های آب شرب کوهبنان‌، توسعه شبکه در شهرک‌ها و… را از جمله مواردی دانست که نیاز به پیگیری نماینده مردم کوهبنان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان دارد‌.

 

 
افت شدید سطح آب‌های زیر‌زمینی در کوهبنان

 
حسین ابراهیمی رئیس اداره آب روستایی شهرستان کوهبنان گفت‌: کاهش نزولات جوی طی سال‌های گذشته سبب افت سطح آب‌های زیر‌زمینی شده که این مهم بر روی مقدار آب چاه‌های آب شرب نیز اثر‌گذار بوده است‌.

 
وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل افت سطح آب ‌در کل شهرستان کوهبنان، چاه آب شرب دهستان خرمدشت خشک شده، لذا عملیات حفر چاه جدید با انجام کار ژئو‌فیزیکی در فاصله سه کیلومتری چاه فعلی در حال انجام است که پروانه حفر چاه انجام و به زودی حفر چاه با عمق ۲۵۰ متر آغاز می‌شود.

 
ابراهیمی ابراز داشت: مشکل اساسی در این میان نیاز به سه کیلومتر لوله برای خط انتقال همچنین خط انتقال برق به چاه جدید است که نیاز به مساعدت مسئولان دارد.

 

وی تصریح کرد: همچنین تعویض لوله‌های فرسوده روستای خانمکان به طول پنج کیلومتر باید با مساعدت مسئولان انجام شود‌.

 

 
ساختمان فعلی کتابخانه کوهبنان نیازمند مقاوم‌سازی است

 
خلیل‌الله باقی‌زاده رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کوهبنان از فعالیت ۲ باب کتابخانه عمومی در مرکز شهرستان و بخش طغرالجرد خبر داد و گفت: با استقبال بسیار خوب علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی مواجه است، اما ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان و مقاوم‌سازی ساختمان فعلی کتابخانه باید مد‌نظر قرار گیرد‌.

 
وی بیان داشت‌: عملیات احداث کتابخانه عمومی بخش طغرالجرد روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، اما این فضا از نظر تجهیزات نیاز به توجه ویژه ‌دارد.

 
باقی‌زاده افزود: همچنین کمبود نیرو در کتابخانه بخش طغرالجرد ‌باید رفع و در راستای راه‌اندازی کتابخانه سیار امکانات مورد نیاز از جمله وسیله نقلیه تامین شود.

 

 
تبدیل رودخانه‌های فصلی کوهبنان به محل تجمع زباله‌

 
محمود تهامی رئیس شورای شهر کوهبنان گفت‌: یکی از آرزوهای دیرین مردم شهر کوهبنان احداث باند دوم بلوار شهید صدوقی و کمر‌بندی است که به همت شهردار در حال حاضر زمین‌ها و منازل مسکونی بلوار صدوقی برای تسطیح خریداری شده و در حال رایزنی با مالکان چند ملک باقی مانده هستیم‌.

 
وی از جدول‌گذاری بخشی از باند دوم بلوار شهید صدوقی همچنین تسطیح و شن‌ریزی نیمی از این بلوار صدوقی خبر داد و افزود: در رابطه با احداث کمر‌بندی احداث خیابان ۹ دی و بلوار منتهی به شهرک امام رضا (ع) در دستور کار شهرداری و شورای شهر قرار گرفته است.

 
تهامی ادامه داد: تاکنون نیز کار زیر‌سازی‌، تسطیح و شن‌ریزی بخشی از این مسیرها در حال انجام است، اما برای ادامه کار و آسفالت حدود ۸۰۰ متر از این مسیر نیاز توجه ویژه فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است‌.

 
وی خواستار احداث سیل‌بند جدید در بالا دست شهرک امام رضا (ع) شد و عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ خانوار در این شهرک ساکن هستند و این مهم در آینده نزدیک به ۳۰۰ خانوار می‌رسد در حالی که برخی زیر‌ساخت‌ها از جمله آب شهری‌، برق‌رسانی‌، گاز‌رسانی‌ و … در حال انجام است، اما در صورت کوچکترین بارندگی خانه‌های این شهرک دچار آب گرفتگی می‌شود.

 
تهامی وجود رودخانه‌های فصلی در مرکز شهرستان را از جمله مشکلات پیش روی شهرداری دانست و افزود: این مکان‌ها به محل تجمع زباله‌ها مبدل گشته از طرفی در صورت بارندگی شدید و راه افتادن سیلاب‌ها بسیاری از منازل مسکونی حاشیه این رودخانه‌ها دچار مشکل اساسی می‌شوند.

 

 
لزوم جدا‌سازی آب شرب و فضای سبز

 
یاسر محسنی شهردار کوهبنان در این نشست گفت‌: در کنار تمام‌ فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهر به امور بانوان و ورزش نیز توجه خاصی صورت گرفته است، لذا در نخستین اقدام به همت شورای شهر نسبت به احداث پارک بانوان آن هم در کمتر از ۱۰۰ روز مبادرت داشتیم‌.

 
وی ادامه داد‌: نظر به اینکه حدود نیمی از جمعیت کوهبنان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند، باید برنامه به گونه‌ای طراحی شود که آنها محیطی مستقل برای انجام امورات ورزشی و تفریحی داشته باشند، ساخت پارک بانوان با استقبال بسیار خوب بانوان کوهبنانی مواجه بود‌.

 
محسنی بیان داشت‌: توجه به زیبا‌سازی پارک و بوستان‌های شهر نیز از جمله فعالیت‌های شهرداری طی سال جاری است که ساخت آلاچیق‌، خریداری و نصب تجهیزات بازی ویژه کودکان، جدول‌گذاری‌، موزائیک کاری‌، تامین روشنایی همراه با نورپردازی این فضاها در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت‌.

 
وی تصریح کرد: ۱۵ درصد جمعیت شهری کوهبنان در شهرک امام رضا (ع) زندگی می‌کنند و به منظور رفت و آمد بهتر و راحت‌تر ساکنین این شهرک احداث خیابان ۹ دی در دستور کار قرار دارد که عملیات خاک‌برداری‌، شن‌ریزی‌، تسطیح و… آن در حال انجام است‌.

 
محسنی تاکید کرد: با ایجاد خیابان ۹ دی و کمربندی بار ترافیکی بلوار آزادی کاهش می‌یابد و تردد کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین در مرکز شهر کمتر می‌شود.

 
وی ادامه داد‌: ‌برای ادامه کار احداث خیابان ۹ دی نیاز به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار داریم، همچنین به منظور ادامه کار در بلوار شهید صدوقی برای خرید املاک مسیر، جدول‌گذاری و آسفالت مابقی باند دوم بلوار نیازمند توجه هستیم.

 
شهردار کوهبنان بیان داشت: از جمله طرح‌هایی که به زودی عملیاتی می‌شود، تغییر نماد میدان شهداست که تقریبا در سال‌های اخیر تغییر چندانی در این فضا صورت نگرفته و به منظور استفاده از نقطه نظرات مردمی و هنرمندان مسابقه طراحی با همین عنوان برگزار شد‌.

 
وی تاکید داشت‌: با توجه به کاهش آب سفره‌‌های زیر‌زمینی ضرورت دارد که نسبت به جدا‌سازی آب شرب و فضاهای سبز اقدام جدی صورت پذیرد.

 
محسنی ادامه داد: به منظور تحقق این امر ساخت دو ایستگاه پمپاژ و خط انتقال لوله باید در دستور کار قرار گیرد که نیاز به بودجه‌ای ویژه دارد.

 
وی گفت‌: بیشتر درآمد شهرداری‌ها صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و کارگران می‌شود، برای کارهای عمرانی و زیبا‌سازی در شهرهای کوچک دولت باید تسهیلات ویژه‌ای در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد‌.

 

 
عملیات احداث بیمارستان کوهبنان روزهای پایانی خود را سپری می‌کند

 
سید‌حمزه روح‌الامینی رئیس اداره راه و شهرسازی کوهبنان گفت: مردم کوهبنان سال‌ها منتظر احداث راه‌های ارتباطی جدید به مرکز استان بودند که این مهم به واقعیت رسید و در حال حاضر برنده مناقصه در حال بازگشایی مسیر‌، تسطیح‌، شن‌ریزی و… است‌.

 
وی ادامه داد‌: امیدواریم با اختصاص بودجه در نظر گرفته و قرار به عمل آمده با برنده مناقصه حدود ۱۵ کیلومتراز این مسیر زیر‌سازی شود، اما در بودجه ۹۵ باید این پروژه دیده شود.

 
روح‌الامینی ابراز داشت‌: بودجه‌های ملی به راه‌های شریانی کشور تعلق می‌گیرد که با توجه به وضعیت خاص کوهبنان و عدم برخورداری از جاده اختصاصی به جاست که مورد توجه باشد.

 
وی گفت‌: محور ارتباطی کوهبنان به منطقه پشکوئیه تا‌کنون پیشرفت خوبی داشته که عملیات آسفالت فاز آخر این پروژه به زودی آغاز می‌شود و کوهبنان را به بخش بهاباد‌، شهرستان طبس و در نهایت به جاده ارتباطی مشهد مقدس متصل می‌شود.

 
رئیس اداره راه و شهرسازی کوهبنان ابراز داشت: قرار‌داد احداث محور فتح‌آباد نیز در سال ۹۳ بسته شده تا مسیر ۱۲ کیلومتری ده‌علی تا فتح‌آباد احداث و با ادامه کار در آینده کوهبنان به راه‌آهن سراسری متصل شود، البته این مسیر کوهبنان را به سیریز و شهرستان زرند متصل می‌کند.

 
وی یادآور شد: عملیات احداث بیمارستان ۳۲ تختخوابی کوهبنان روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، این ساختمان آماده تحویل به دانشگاه علوم پزشکی است و در آینده نزدیک بهره‌برداری می‌شود.

 
روح‌الامینی از نماینده مردم کوهبنان در مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا در راستای استقرار سوله راهداری کوهبنان پیگیری لازم را به عمل آورد چرا که محل راهدارخانه فعلی به صورت اجاره‌ای است‌.

 

 
تامین اعتبار ملی برای احداث سد هشونی

 
علی‌اکبر مجیدی رئیس جهاد کشاورزی کوهبنان در این نشست به احداث سد هشونی اشاره کرد و اظهار داشت: در صورت راه‌اندازی این سد ۲۰۰ هکتار از زمین‌های پایین‌دست این سد قابل کشت می‌شود، لذا زمینه اشتغال را برای تعدادی از متقاضیان رقم می‌زند و برای احداث این سد نیاز به اعتبارات ملی است.

 
وی با توجه به آب و هوای مساعد و خشکسالی‌های پی‌درپی خواستار توسعه کشت زعفران در شهرستان کوهبنان شد و افزود: در این زمینه ۱۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده که در صورت احداث سد جور، نه تنها کشت زعفران بلکه کشت گل محمدی رونق خاصی پیدا می‌کند.

 
مجیدی تأکید کرد: اکثر منابع تأمین آب کشاورزی روستاهای شهرستان کوهبنان  قنوات هستند که نیاز به اعتبار خاص دارند و در حال حاضر بیش از ۶۰ قنات در روستاها به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیلاب‌ها و خسارات وارده دچار مشکل هستند که با لایروبی شاهد افزایش آب و تحول کشاورزی در شهرستان هستیم و برای بهبود قنوات نیاز به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه است.

 

 
ضرورت راه‌اندازی مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در کوهبنان

 
در ادامه فرج کریم‌پور رئیس اداره بهزیستی کوهبنان کمبود اعتبارات برای پرداخت هزینه‌های مددجویان، کمبود نیروی انسانی را از مهمترین مشکلات بهزیستی کوهبنان عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود باید نسبت به راه‌اندازی مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست اقدام شود.

 
وی راه‌اندازی مرکز فیزیوتراپی، گفتار درمانی، کار درمانی، راه‌اندازی مرکز نگهداری معلولین ذهنی، اعصاب و روان را از دیگر نیازهای شهرستان کوهبنان دانست.

 
وی افزود: به منظور توانمندسازی مددجویان زیرپوشش باید تسهیلات ویژه‌ای در اختیار آنها قرار گیرد که فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باید این مهم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

 

 
۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای بازسازی شبکه‌های فرسوده برق نیاز است

 
محسن محمدحسنی معاون شبکه برق کوهبنان گفت: در حال حاضر روستاهای دارستان، درب موری، هشونی، ده بالای فید کوئیه فاقد شبکه برق هستند و در صورت تأمین اعتبار می‌توان جشن روشنایی را در شهرستان برگزار کرد.

 
وی ادامه داد: یکی از طرح‌های مهمی که در حال انجام است، اجرای روشنایی بلوار ورودی کوهبنان از سمت استان کرمان است و روشنایی این محور از دهستان جور تا ورودی شهر انجام شده و در صورت تأمین اعتبار دو کیلومتر بعد از دهستان جور تا سه راهی کوهبنان، کرمان و راور این شبکه انجام می‌شود.

 
محمدحسنی ابراز داشت: نظر به احداث ساختمان جدید دانشگاه پیام نور و شهرک ۳۰۰ واحدی امام رضا (ع)، روشنایی بلوار امام رضا (ع) در دستور کار قرار گرفت و ۶۰۰ متر از این مسیر اجرا و افتتاح شده است.

 
وی مهمترین مشکل موجود را فرسوده بودن تیرهای شبکه برق کوهبنان به پابدانا و کوهبنان به دهستان خرمدشت دانست و افزود: حدود ۳۵ سال پیش این شبکه احداث شده و در برخی نقاط مسیر از تیرهای چوبی استفاده شده و برای اصلاح شبکه نیاز به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار داریم.

 
معاون شبکه برق کوهبنان یکی دیگر از مشکلات موجود را رفع حریم در برخی از مناطق روستایی دانست و اظهار داشت: رفع حریم در رشک وسطی و سبتک انجام شده، اما برای انجام کار در روستاهای خانمکان، کهن و شعبجره نیاز به بودجه است.

 

 
تهدید رودخانه فصلی برای شهروندان پابدانا

 
داود فتاحی شهردار کیانشهر وجود رودخانه فصلی در وسط بخش را از مهمترین مشکلات و معضلات موجود دانست و اظهار داشت: با توجه به عدم بارندگی شدید طی سال‌های گذشته با ریختن زباله و ورود به حاشیه این رودخانه احتمال هرگونه حادثه‌ای وجود دارد، زیرا سه کیلومتر رودخانه از میان شهر می‌گذرد.

 
وی یکی دیگر از مشکلات موجود در بخش کیانشهر را جداسازی آب فضای سبز از آب شرب بیان کرد و افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون حفر چاه به عمق ۱۳۰ متر انجام شده و ۷۰ متر باقیمانده در حال اجراست، اما برای خط انتقال و کارهای جانبی نیاز به بودجه است.

 
شهردار کیانشهر خواستار اختصاص قیر یارانه‌ای به شهرداری این منطقه شد و خاطرنشان کرد: احداث بلوار ورودی پابدانا از سمت خانمکان ضروری است و به منظور تحقق این مهم نیاز به پیگیری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان است تا با در نظر گرفتن بودجه این مهم محقق شود.

 

 
پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی خانه‌های عالم با گذشت ۱۳ سال

 
حجت‌الاسلام احمدرضا قربانی مسئول اداره تبلیغات اسلامی کوهبنان با تشکر از پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در راه‌اندازی این اداره گفت: تعدادی خانه عالم از سال ۸۱ عملیات ساختمانی آنها شروع شده اما بعد از گذشت بیش از ۱۳ سال حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 
وی خواستار پیگیری نماینده کوهبنان در مجلس برای رفع این مشکل و احداث ساختمان اداری تبلیغات اسلامی کوهبنان شد و افزود: با پیگیری‌های به عمل آمده، زمین موردنظر مشخص شده و امیدواریم با رفع برخی مشکلات این زمین در اختیار تبلیغات اسلامی قرار گیرد.

 

 
درخواست قیمت کارشناسی زمین جایگاه سوخت واگذاری قبل از انقلاب

 
علی میرزایی رئیس تعاونی روستایی کوهبنان گفت: یکی از مشکلات عمده شهرستان کوهبنان پمپ بنزین است که زمین این مکان قبل از انقلاب به شرکت واگذار شده، اما با توجه به موافقت شهرداری و واگذاری زمین در حال حاضر مسکن و شهرسازی به دنبال دریافت پول زمین به قیمت کارشناسی روز است.

 
وی تأکید کرد: در حال حاضر پمپ بنزین و جایگاه CNG با همکاری بخش خصوصی در حال ارائه خدمات به شهروندان کوهبنانی است اما شرکت تعاونی برای انجام امورات خود نیاز به وسیله نقلیه دارد.

 

 
شهرستان معدنی کوهبنان بازرس اداره کار ندارد

 
محمد بساره رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: عملیات احداث ساختمان اداره کار کوهبنان روزهای پایانی کار خود را سپری می‌کند، اما برای محوطه‌سازی، حصارکشی و واگذاری زمین جنب اداره نیاز به پیگیری نماینده مردم در مجلس است.

 
وی خواستار ارتقای نمایندگی به اداره و استخدام کارشناسان مربوطه شد و افزود: در حالی که بازرسی از معادن حرف اول را می‌زند و کوهبنان بیشترین معادن زغال‌سنگ استان کرمان را در دل خود جای داده، اما از وجود بازرس اداره کار محروم است تا بتواند نظارت بیشتری بر وضعیت ایمنی معادن داشته باشد.

 
وی پایین نبودن قیمت زغال، اعمال شدن ضریب سختی کارگران، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی و مشخص نبودن وضعیت بیمه تکمیلی کارگران را از مهمترین مشکلات پیش روی دانست و عنوان کرد: جا دارد که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن رایزنی با دولت در راستای رفع مشکلات موجود گام بردارد.

 

 

انتهای پیام/

گزارش از : نامجو کوهبنانی