مهناز میرزایی بانوی معدن کار زرندی در برنامه ماه عسل

احسان علیخانی در یازدهمین برنامه ماه عسل میزبان افرادی بود که در مشاغلی سخت، عجیب و متفاوت با دیگر مردم مشغول به کار بودند و اصلی ترین میهمان این برنامه بانویی از شهرستان زرند به نام مهناز میرزایی بود که نخستین بانوی معدن کار ایران است.

احسان علیخانی در یازدهمین برنامه ماه عسل میزبان افرادی بود که در مشاغلی سخت، عجیب و متفاوت با دیگر مردم مشغول به کار بودند و اصلی ترین میهمان این برنامه بانویی از شهرستان زرند به نام مهناز میرزایی بود که نخستین بانوی معدن کار ایران است.

 

mahasal94-photos_01

 

به گزارش صدای زرند، احسان علیخانی در یازدهمین برنامه ماه عسل میزبان افرادی بود که در مشاغلی سخت، عجیب و متفاوت با دیگر مردم مشغول به کار بودند و اصلی ترین میهمان این برنامه بانویی از شهرستان زرند به نام مهناز میرزایی بود که نخستین بانوی معدن کار ایران است.

 

 

امروز، توانمندی‌های بانوان برای انجام فعالیت‌های سخت و مشکل  به اثبات رسیده و زنان بسیاری  در مشاغلی مشغول به کارهستند که تا کمتر از یک دهه قبل اشتغال در انها کاملا مردانه بود ولی بانوان با غیرت مردانه خود ثابت کرده اند که از پس سخت ترین کارها هم بر می آیند و بدون منت گلیمشان را از آب بیرون می کشند.

 

 

 احسان علیخانی پلاتوی ابتدایی خود را با صحبت از مشاغلی آغاز کرد که در کودکی آرزو و رؤیاهای‌مان را می‌ساختند. و گفت: تعاریفی که هر نسلی از شغل خود دارد از نسل به نسل دیگر تغییر می‌کند؛ و همه ما دوست داریم در زندگی به منسب و جایگاهی برسیم و اصطلاحا در زندگی کاره‌ای شویم. این کاره‌ای شدن خیلی اهمیت دارد. اما خوش به حال کسانی که چه، کاره‌ای بشوند چه نشوند، کار راه انداختن را بلدند، که در حقیقت ماندگاری کار راه انداختن خیلی بیشتر از کاره‌ای شدن است.

 

 

مهمان این برنامه ماه عسل، خانم مهناز میرزایی بود. اهل زرند کرمان، از خانواده‌ای معمولی، و فرزند پدری که کارگر ساختمان است. دارای مدرک مهندسی معدن و شاغل در معدن زغال سنگ سراپرده. خانم میرزایی ۷ سال است که در معدن کار می‌کند. در عمق ۶۰ متری زمین. مدیریت کارگران معدن و به تبع آن مسئولیت حفظ جان آنها با خانم میرزایی است. وظیفه‌ای که مسئولیت او را سنگین‌تر می‌کند. میرزایی کار در معدن را یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا می‌داند. یکی از عوامل سختی کار در معدن، کار در عمق صدمتری زمین و در شرایط غیرمعمول و متفاوت است.

 

 

 

تذکر ضمنی علیخانی به منتقدنماهای حاشیه ساز
علیخانی با طرح این سؤال که خانم‌ها چه‌طور می‌توانند رییس معدن باشند خطاب به مخاطبین ماه عسل گفت: الان سریع ننویسید که علیخانی با این سؤال توانایی زنان را زیر سؤال برد. این فقط یک سؤال است که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. یک مجری باید این توان را داشته باشد تا سؤالی را که ممکن است ذهن مخاطب را در حین گفتگو درگیر کند حدس بزند و آن را مدیریت کند. این یک سؤال است و اتفاقا به خاطر خشن بودن این شغل و تناقض و تعارضی که با روحیه و ذائقه لطیف و حساس خانم‌ها دارد سؤال درستی است.

 
چرا ریاست معدن؟
میرزایی در پاسخ به این سؤال که علاقه‌اش به کار در معدن از کجا شکل می‌گیرد گفت: زرند یک شهر معدنی است و معدن زغال‌سنگ در طبقه‌بندی معادن جزو سخت و خطرناک‌ترین معادن محسوب می‌شود. اما از کودکی تماشای چهره سیاه کارگران معدن برایم جالب بود و همیشه به انجام دادن کارهای سخت تمایل داشتم. همین دو دلیل کافی بود تا به هنگام انتخاب رشته، دو رشته مهندسی برق و معدن را در اولویت قرار بدهم. ابتدا با حمایت یکی از مسئولین این حرفه به عنوان اولین کارشناس زن در معدن به مدت یک سال مشغول به کار شدم و سپس مسئولیت ریاست معدن به من واگذار شد. در ابتدا پذیرش ریاست یک زن برای کارگران سخت بود و کارشکنی می‌کردند. اما حالا بعد از گذشت چندین سال من را به عنوان رییس معدن پذیرفته‌اند.

 

خانم مهناز میرزایی

 

انتهای پیام/