هوای زرند آلوده هست!! هوای زرند آلوده نیست!!

نه، همه این موضوع هم شایعه نیست. چون بوی موجود در هوای شهر آزاردهنده است اما بعضی ها صرفاً بدنبال جوسازی هستند و اصلاً به منافع مردم اهمیت نمی دهند.

 چندی است که مسائل مرتبط با آلودگی هوای شهر زرند و وجود بوی نامطبوع در اکثر مناطق این شهرستان موجب نگرانی بسیاری از مردم این مناطق و ترس آنان از وجود گازهای سمی و سرطانزا در هوا، به یکی از مهمترین مشکلات موجود در این شهرستان تبدیل شده است.

 

AirPollution_AlodegiHava_se552

 

صدای زرند: به همین منظور طی تماسی تلفنی، مصاحبه ای کوتاه با یکی از کارکنان کارخانه کک سازی زرند ایرانیان (بخش خصوصی) انجام دادیم تا این مشکل و وجود این مباحث را در فضای داخلی کارخانه از زبان یکی از کارکنان آن جویا شویم. مصاحبه ای که در ادامه آورده شده است با یکی از نمایندگان کارگری این مجموعه انجام شده است.

 

 

1627aبا سلام، در صورت تمایل خودتان را معرفی کنید و بگویید که مسئولیت شما در کارخانه چیست؟

به نام خدا و سلام خدمت شما و تمامی کاربران پایگاه خبری صدای زرند، بنده مرتضی سرافرازی هستم و افتخار کارگری در مجموعه عظیم کک سازی را دارم و در این مجموعه به عنوان یکی از نمایندگان کارگری نیز انجام وظیفه می کنم.

 

 

همانطور که حتماً خودتان درجریان هستید مشکل آلودگی هوا زرند ناشی از کارخانجات صنعتی آن به ویژه کارخانه کک سازی چند وقتی هست که نقل بسیاری از محافل شده است، آیا این موضوع و مباحث در کارخانه هم بحث می شود و آیا کارکنان این مجموعه از آلایندگی این کارخانه و کار در آن ابراز نگرانی و ترس نمی کنند؟

بله، حرف شما صحیح است. حرف های زیادی در این زمینه گفته می شود و مردم در بسیاری موارد تحت تاثیر جوسازی ها، باعث ایجاد و انتشار شایعات هم می شود. اما با توجه به آگاهی نسبی که کارکنان مجموعه از مباحث آلایندگی و مدیریت داخلی آن در این زمینه دارند، مباحث به آن اندازه که در بیرون از کارخانه داغ است در داخل مورد بحث قرار نمی گیرد و اگر هم بحثی بیان می شود دوستان معمولاً تمامی شرایط را کنار هم قرار می دهند و یک نتیجه منطقی در این زمینه می گیرند.

 

 

اخیراً شایعاتی مبنی بر سرطان زا بودن کار در کارخانه کک سازی پخش شده است، این موضوع تا چه حد صحت دارد؟

به نظر بنده اگر این موضوع صحت داشت، تمامی اصفهانی ها و مسئولینی که در مجموعه های کک سازی آن استان مشغول به کار هستند باید سرطان داشته باشند. بنده افرادی را می شناسم که بیش از ۳۰سال در مجموعه های کک سازی در نقاط مختلف کشور مشغول بوده ولی هیچ اثری از هیچ نوع بیماری در آنها وجود ندارد.

 

 

پس چرا در شهر مرتباً این موضوع پخش می شود؟

همانطور که قبلاً هم گفتم این موضوع بیشتر از روی ناآگاهی در مورد مباحث مطرح و پخش می شود و به نظر من این مباحث یک حرکت معنادار سیاسی و حزبی است که متاسفانه گریبان یک مجموعه اقتصادی را که باعث اشتغال صدها جوان زرندی شده است را می گیرد که باید گفت این یک ناجوانمردی بزرگ محسوب می شود.

 

 

پس این بوی بدی که در بسیاری از نقاط شهر وجود دارد و همه آن به عنوان آلایندگی کک سازی می شناسند چیست؟

طبیعی است که هر واکنش شیمیایی از خود بویی تولید کند و این موضوع در مورد تولیدات کارخانه کک سازی هم مستثنی نیست. اما متاسفانه مردم تنها این موضوع را به یک کارخانه ارتباط می دهند. در کنار این مجموعه جاههای دیگری هم هستند که بوی آلایندگی آن ها مردم را آزار می دهد. مثلاً کشتارگاه طیور، یا مجموعه های دیگری چون زغالشویی و نیروگاه برق. به نظر شما جای سوال نیست که چرا شایعه سازان روی این مسائل تاکنون حرفی نزده اند؟!

 

 

پس شما نظرتان این است که شایعه سازان بدنبال منافع خود و حزب خود هستند؟

نه، همه این موضوع هم شایعه نیست. چون بوی موجود در هوای شهر آزاردهنده است اما بعضی ها صرفاً بدنبال جوسازی هستند و اصلاً به منافع مردم اهمیت نمی دهند.

 

 

منافع مردم چیست؟ اینکه بوی نامطبوع ناشی از این کارخانجات را تحمل کنند؟

خیر، این موضوع هم راه حل دارد و مسئولان به جد دنبال حل این مشکل هستند و مطمین باشید در آینده نزدیک حل خواهد شد. اما شایعه سازی در مورد اینکه بوی نامطبوع مشام یک جمع بزرگ را که جامعه کارگری و خانواده آن ها را می آزارد حرف و حدیث دیگری است.

 

 

در حال حاضر چند نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند؟

در حال حاضر حدود ۴۸۰نفر بصورت مستقیم در این کارخانه مشغول هستند که اگر به طور متوسط هر نفر مسئول خانواده ای ۳ نفره باشد چیزی حدود ۱۵۰۰نفر در حال حاضر از محل این کارخانه کسب روزی حلال می کنند. به این ارقام، افرادی که به صورت غیرمستقیم کار و درآمدشان با این کارخانه در ارتباط است را نیز باید اضافه کرد.

 

 

به نظر شما چند درصد کارکنان این مجموعه بومی هستند؟

تا جایی که بنده اطلاع دارم قریب ۹۲درصد افراد بومی و از جوانان زرندی هستند.

 

 

ممنون از وقتی که گذاشتید، اگر در پایان صحبتی دارید بفرمایید؟

از تمامی مردم عزیر زرند تقاضا می کنم که تحت القائات منفی برخی افراد قرار نگیرند و لازم می دانم از تمامی افرادی که باعث صنعتی شدن شهرستان زرند شده اند تشکر کنم. بی شک زرند اکنون با زرند سال ها قبل بسیار متفاوت است. چند سال قبل نرخ بیکاری شهرستان زرند یک فاجعه در استان و حتی کشور بود اما عملاً امروز در سطح استان نرخ بیکاری پائین تری داریم و در آینده ای نزدیک و با افتتاح سایر کارخانجات صنعتی نرخ بیکاری به حد صفر خواهد رسید. همچنین باید از زحمات آقای دکتر امیری، نماینده محترم مردم قدردانی کنم که با ایجاد انقلاب صنعتی در شهرستان زرند باعث افتخار شهروندان هستند و در آخر باید از تمامی مسئولان خصوصاً مدیر محترم کارخانه و معاونین و کارشناسان و همه کارگران که با وحدت و همدلی به توسعه شهرستان می اندیشند تشکر ویژه داشته باشم.

 

 

انتهای پیام/