کلاهی که به احترام «امیر زرند» برداشته می شود

هر فرد با انصافی با دیدن این کارهای عظیم که در شهرستان زرند و کوهبنان به منصه ظهور رسیده بی اختیار به احترام “دکتر حسین امیری” کلاه غیرت از سر بر می دارد و بوسه می زند به بازوهای این مرد که در میدان عمل ثابت کرد که مردم زرند و کوهبنان لایق بهترین ها هستند.

Kolahbardashtanشاید شما هم کلمه صنعتی شدن که این سال ها، قرین شهرستان زرند شده است را شنیده باشید.

 

صدای زرند – حسن ضیاءالدینی: صفتی که آدم تا نبیند نمی تواند آن را در مخیله خود هضم کند. به دعوت “روابط عمومی دفتر نماینده مردم زرند و کوهبنان” از چند مکان صنعتی شهرستان دیدن کردیم. برای من که با این مکان ها بیگانه نیستم بازدید از این مکان ها برایم جای بسی شگفت بود. حالا دوستان را نمی دانم!

 

در فولاد زرند ایرانیان تا چشم کار می کرد از زمین آهن رویده بود؛ پله ۲۳ این کارخانه که در یک گودال به عمق ۵متری در حال تجهیز و میلیون ها تن آهن و فولاد در حال کار شدن؛ بسان جنگلی که درختانش با فولاد و سازه های بتنی با ابعاد زیاد، زینت داده شده باشند.

 

“تازه فهمیدم آنچه که از چشم انداز جاده زرند-کرمان دیده می شود تنها گوشه ای کوچک از آن است”.

 

سازه هایی که در بعضی قسمت ها باید تا ۸۰متر بالا رود؛ کوره بلند فولاد سازی زرند ایرانیان یا همان “ذوب آهن زرند” از این جمله موارد است. مجموعه عظیمی که ۱۲۰۰نفر از شهروندان زرند و کوهبنان با فعالیت در آن، کسب معاش خانواده خود می کنند و در آینده هم با بهره برداری از آن، نزدیک به ۳۰۰۰نیرو به صورت مستقیم و ۷۰۰۰ نیرو به صورت غیر مستقیم از آن کسب معاش خواهند کرد.

 

مهندس فرودنیا در جواب پرسش ما درباره ی میزان آلایندگی آن، گفتند: ما پنج دودکش داریم که دارای “غبار گیر ویژه” هستند از آنجا که ۸۵درصد هزینه ساخت این مجموعه به صورت وام از کشور چین تامین می شود برای اینکه بیمه ها این میزان وام را پوشش دهند حتماً باید طرح، از نظر زیست محیطی مطالعه شده باشد.

 

کک سازی ۸۰۰تنی زرند ایرانیان مکان بعدی بازدید ما بود. مجموعه ای که حالا با تلاش های مدیران خود توانسته است بیش از ۵۰۰نفر را برای فعالیت های خود مشغول کار کند، که به گفته مسئول کارگزینی آن بیش از ۹۵درصد آنها از نیروهای بومی شهرستان هستند.

 

مدیر کک سازی زرند ایرانیان از ساخت طرح “سی دی کیو” یا همان برج خنک کننده کک مذاب به روش خشک توضیحات قابل تاملی دادند؛ با ساخت این سازه و سیکلی که در آن جریان می یابد دیگر شاهد بخارات از برج خنک کننده و متعاقب آن بوی ناشی از آن نخواهیم بود و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب خواهد شد.

 

مهندس اشرافی گفتند: تا راه اندازی این واحد پیشرفته ما با وارد کردن باکتری به آب آمونیاک موجب خورده شدن فنول های آب آمونیاک شده و از طرفی با گرفتن گوگرد از مشتقات حاصل از سوخت ذغال سنگ در کوره، موجب کاهش چشم گیر بو و دیگر آلایند های کارخانه بوده ایم.

 

مدیر کک سازی زرند ایرانیان بیان کردند که مراحله ریختن فوندانسیون واحد “CDQ” به پایان رسیده و تجهیزات آن هم وارد کارخانه شده اند.

 

اشرافی هزینه ساخت آن را ۳۰میلیون یورو و مدت راه اندازی آن را ۲۰ماه برآورد کردند.

 

معدن سنگ آهن جلال آباد آخرین ایستگاه ما بود. کوهی که چند ۱۰۰متر از زمین به آسمان قامت کشیده بود و مردانی از همین شهرستان در حال استخراج گوهر درونش بودند.

 

کوهی که پله پله در حال تغییر شکل بود و دستگاه های “عظیم الجثه” که آنها هم در همان نزدیکی اتفاقاً در یک محوطه گود در حال دانه بندی کردن سنگ های جدا شده از دامن طبیعت بودند؛ و تراکت های بالای “۳۰تن” در حال حکومت کردن!

 

آدم با دیدن این ماشین آلات و دستگاه ها یاد فیلم های تخیلی می افتد که شهر “آهن خام” با تراکت های یک و نیم میلیارد تومانی تسخیر شده است و از خود سئوال می کند اینجا واقعا “مام من” زرند است.

 

هر فرد با انصافی با دیدن این کارهای عظیم که در شهرستان زرند و کوهبنان به منصه ظهور رسیده بی اختیار به احترام “دکتر حسین امیری” کلاه غیرت از سر بر می دارد و بوسه می زند به بازوهای این مرد که در میدان عمل ثابت کرد که مردم زرند و کوهبنان لایق بهترین ها هستند.

 

اگرچه این جاده خوشبختی “دیار زراوند “هنوز تا مقصد فاصله ها دارد و همه چیز گل و بلبل نیست؛ اما به نظر من اینها چیزی از صداقت، اعتبار، احترام و امانت داری “نماینده مردم زرند و کوهبنان” در مجلس شورای اسلامی کم نمی کند.

 

آنچه خوانید گوشه ای کوچک از خدمات و عملکرد ۱۵ساله نماینده مردم شریف زرند و کوهبنان است که در طول ۴دوره ی نمایندگی ایشان عملیاتی شده اند.

 

این فعالیت ها در آینده ای نزدیک با مدیریت “محسن محسنی” مسئول روابط عمومی دفتر نماینده و یک تیم رسانه ای به صورت یک “پکیج جامع” به اطلاع شهروندان گرامی خواهد رسید.

 

 

انتهای یادداشت/