سوره ای که مخصوص امام حسین (ع) است

بنا بر آنچه در منابع آمده برخی آیات و نیز سوره ای خاص در قرآن کریم به شخص امام حسین (ع) اختصاص دارد.

به گزارش صدای زرند، به نقل از قدس آنلاین، صاحب کتاب الحسین فى‌القرآن با بیش از ٢۵٠ روایت قابل اعتبار، ثابت کرده است که ١٢٨ آیه از آیات قرآن مربوط به شخص امام‌ حسین (ع) است.

EmamHossein_55052

 

امام حسین (ع) در آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته که این آیات را مى‌توان به سه دسته تقسیم کرد: در برخى از آیات، از «خمسۀ طیبه و اهل بیت عصمت و طهارت» سخن گفته شده که امام حسین (ع) یکى از آنها است؛ مانند آیات تطهیر، ذوى‌القربى، عترت، نذر على و فاطمه وو همچنین در دوران انبیاى گذشته گاهى از اهل ‌بیت و خمسۀ طیبه سخن گفته شده؛ از جمله در زمان آدم علیه السلام.

 

صاحب «الدرّ الثمین» در تفسیر آیۀ . . . فَتَلَقّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ. . . روایتى نقل کرده که در آن آمده است: «أنّه (آدم علیه السلام) رأى ساق العرش و أسماء النّبی و الأئمه علیهم السلام فلقنه جبرئیل: قل: یا حمید بحقّ محمّد، یا عالی بحقّ علی، یا فاطر بحقّ فاطمه، یا محسن بحقّ الحسن والحسین ومنک الإحسان» وقتى به‌ نام حسین‌ رسید اشک از چشمان آدم جارى شد و خطاب به جبرئیل گفت: برادرم، جبرئیل! وقتى نام پنجمین را مى‌ شنوم قلبم مى ‌شکند. . . جبرئیل پاسخ داد: «او همانا از فرزندان تو است که مصیبت‌ ها در برابر مصیبت او کوچک و حقیر مى ‌شود.» آدم گفت: برادرم! آن‌ مصیبت‌ چیست؟ جبرئیل گفت: «او با لب تشنه، غریب و یکه و تنها کشته مى‌شود، یار و یاورى ندارد. . . فریاد برمى‌آورد: «وا عطشاه، وا قلّه ناصراه. . .» هیچکس پاسخش نمى‌دهد جز با شمشیر. . . سرش را مانند گوسفند از قفا و پشت گردن مى ‌برند، خیمه‌ هایش را غارت مى ‌کنند و سرش را همراه سرهاى یارانش بر سر نیزه ‌ها زده، شهرها را مى‌گردانند. . . پس آدم و جبرئیل گریستند.

 

در آیاتى که از «اولى الأمر» سخن گفته و اطاعت از آنها را براى مؤمنان لازم مى‌ شمارد، بى‌ تردید امام حسین (ع) یکى از مصادیق بارز آنها است: «أَطِیعُوا اللّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»

 

 برخى از آیات قرآن، مربوط به شخص امام حسین (ع) است. در روایات آمده است: سورۀ و الفجر، سورۀ امام حسین است. و مصداق آیه: «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ» ، شخص امام حسین علیه السلام است.

 

همچنین، صاحب کتاب «الحسین فى‌القرآن» با بیش از ٢۵٠ روایتِ قابل اعتبار، ثابت کرده است که ١٢٨ آیه از آیات قرآن مربوط به شخص امام‌ حسین (ع) است.

 

 

منابع:

بحارالانوار، جلد ۴۴

عاشورا، حماسه جاویدان

انتهای خبر/