لزوم واکسیناسیون به‌موقع برای کنترل بیماری لمپی‌اسکین

سرپرست شبکه دامپزشکی زرند گفت: واکسیناسیون به‌موقع و سمپاشی دامداری‌های شهرستان نقش مهمی در کنترل بیماری لمپی‌اسکین دارد.

سرپرست شبکه دامپزشکی زرند گفت: واکسیناسیون به‌موقع و سمپاشی دامداری‌های شهرستان نقش مهمی در کنترل بیماری لمپی‌اسکین دارد.

 

لزوم واکسیناسیون به‌موقع برای کنترل بیماری لمپی‌اسکین

 

به گزارش صدای زرند، حسن لطفعلی‌پور ظهر امروز در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی لمپی‌اسکین در این شهرستان، اظهار داشت: لمپی‌اسکین ویروسی و به‌ صورت ضایعات پوستی به شکل برجستگی‌های دانه مانند است که تمام بدن را پوشانده و بروز می‌کند.

 
وی با بیان اینکه این بیماری بیشتر در فصول افزایش جمعیت حشرات به ویژه تابستان و پاییز بروز می‌کند، گفت: واکسیناسیون به‌ موقع دام، سمپاشی دام و جایگاه‌های دام در سطح دامداری‌های شهرستان نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری دارد.

 
سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند از دامداران خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری در دام‌های خود مراتب را به شبکه دامپزشکی زرند اطلاع دهند و از هرگونه نقل و انتقال دام بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.

 
کارشناس مبارزه و بررسی بیماری‌های دامی شهرستان زرند با بیان اینکه این بیماری خسارت‌های جبران‌ناپذیر به دام و صنعت دامپروری ایجاد می‌کند، اظهار کرد: کاهش تولید شیر و گوشت، سقط جنین و کاهش باروری از مهم‌ترین عوارض اقتصادی این بیماری است.

 
سمانه مشایخی با اشاره به اینکه دام‌های سنگین در هر سنی می‌توانند به این بیماری آلوده به ویروس شوند، تصریح کرد: دام‌هایی که به‌ صورت سالانه واکسینه شده با احتمال کمتری به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 
وی با بیان اینکه بیماری لمپی‌اسکین از طریق بزاق و شیر گاوهای آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شوند، اظهار کرد: حشرات گزنده به‌ ویژه پشه‌ها در انتقال و گسترش بیماری نقش به‌سزایی دارند.

 
مشایخی با تأکید بر اینکه این بیماری درمان اختصاصی ندارد، بیان داشت: درمان غیراختصاصی شامل آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از عفونت‌های ثانویه، داروهای ضدالتهاب و داروهای تقویتی است.

 
انتهای پیام/