کوهبنان چرا توسعه پیدا نمی کند؟ (فصل اول)

کوهبنان خطه ای است که در تربیت فرزانگان و شخصیت های تأثیرگذار سیاسی و اجتماعی زبانزد خاص و عام بوده است، خطه ای که تاریخ آن در دامنش بزرگ مردانی همچون شرف کوهبنانی، محمد شهید کوهبنانی، هدایت علیشاه کوهبنانی، ابواسحاق کوهبنانی، برهان‌الدین کوهبنانی، زاهد عمانی و… را پرورانده است.

Kouhbanan

 

صدای زرند – مهدی زینلی: با نگاهی به تاریخ و فرهنگ کوهبنان در می یابیم که این دیار از دیرباز تجلیگاه بزرگ مردانی بوده است که هرکدام نمونه بارزی از علم، تلاش و اخلاق محسوب می­ شدند.

 

خطه ای که در تربیت فرزانگان و شخصیت های تأثیرگذار سیاسی و اجتماعی زبانزد خاص و عام بوده است، خطه ای که تاریخ آن در دامنش بزرگ مردانی همچون شرف کوهبنانی، محمد شهید کوهبنانی، هدایت علیشاه کوهبنانی، ابواسحاق کوهبنانی، برهان‌الدین کوهبنانی، زاهد عمانی و… را  پرورانده است.

 

نگاه گذرا  به تاریخ شهرستان کوهبنان نشان می دهد که این شهرستان در ادوار مختلف تاریخ نقشی عزت آفرین در استان کرمان ایفا نموده است و نام آن همواره تداعی کننده انسان های بزرگ و والایی  بوده است. افرادی همچون فرشادها، سیف الهی ها،  تقی زاده ها شفیعی ها و… ولی بدبختانه امروزه با گذشت زمان شاهد آن هستیم که جایگاه فعلی کوهبنان در استان کرمان در عرصه های مختلف دچار افت و رکود شده است و در حال حاضر شهر کوهبنان که مرکز  این شهرستان  قلمداد می گردد از بدیهی ترین و ابتدایی ترین امکانات شهری محروم مانده است.

 

کوهبنان فاقد هرگونه زیرساخت شهری است، شهرستانی که توسعه آن از هیچ قانون خاصی تبعیت نمی کند. گرچه امروزه دولتمردان شهرستان علل عدم توسعه کوهبنان را نادرست بودن خشت های گذاشته شده قبلی می دانند  ولی برای ریشه یابی علل توسعه نیافتگی این شهرستان باید برخی دلایل را در سطوح مختلف جستجو نماییم.

 

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که کوهبنان توسعه یافته نیست و می توان این فرضیه را قلمداد کرد که وجود برخی مشکلات در زمینه  پایین بودن  درآمد اهالی، وضعیت اشتغال و بیکاری، وضعیت صنعت و کشاورزی و مشکلات بهداشتی و درمانی همگی دست به دست هم داده و موجب عقب ماندگی کوهبنان شده است و می توان بدون هیچ گونه درنگی دریافت که فرهنگ کار و تلاش و سخت کوشی و امید در کوهبنان وجود ندارد و  فقط فرهنگ سهم خواهی طایفه و جناح بازی وجود دارد که نشانگر  عدم موفقیت مردم کوهبنان است و ثروت  فقط برای گروه خاصی از مردم وجود دارد، کار آفرینی در کوهبنان معنای خاصی ندارد و مسئولیت پذیری برای مردم مفهومی ندارد و نکته ”به ما چه” و “به ما ربطی ندارد” در بین عامه مردم جریان دارد و همگی یکسری انتظارات عاطفی و شخصی از مسئولین دارند و حتی هیچ گونه انتظاری از توسعه و پیشرفت کوهبنان در بین مردم رواج ندارد و تنها به خاطر منافع شخصی و حفظ و اقتدار پست و مقامشان با روش های گوناگون در شبکه های مختلف اجتماعی از قبیل واتس اپ و اینترنت و اس ام اس و…  دست به تخریب یک دیگر  می زنند.

 

مردم کوهبنان امروزه عامل پیشرفت فرزندانشان را ترک وطن می دانند و برای رسیدن به توسعه تلاش نمی کنند و با این روند روز به روز وضعیت شهر بد تر خواهد شد و با مهاجرت روز افزون مردم کوهبنان به شهرهای بزرگ این شهر به مرور از سکنه خالی خواهد شد. خلاصه اینکه هیچ شهری توسعه نمی یابد مگر اینکه عزم و اراده ای جدی در  آن وجود داشته باشد و این مهم میسر نمی شود جز با عزم و اراده ای همگانی که نمود آن باید در رفتار، سکنات و عملکرد کلیه افراد موثر در این زمینه، بویژه مسئولین ارشد، صاحب نظران و اندیشمندان این خطه ظاهر شود.

 

حال به نظر شما علل عدم توسعه کوهبنان چیست؟ و برای پیشرفت و توسعه کوهبنان چه باید کرد خوشحال می شویم که ما را از نظرات ارزشمند خود آگاه نمایید.

 

ادامه دارد/

 

 

مطالب مرتبط:

کوهبنان چرا توسعه پیدا نمی کند؟ (فصل دوم)