دلایل «نه» گفتن جوانان کرمانی به «بله» ازدواج

جوانان کرمانی طی سال‌های اخیر نسبت به گذشته کمتر ازدواج می‌کنند و برای «نه» گفتن به «بله» ازدواج دلایل زیادی هم دارند.

ezdevaj13931014000088_df2452صدای زرند: به گزارش فارس، با نگاهی به خانواده‌های استان کرمان متوجه می‌شویم، طی سال‌های اخیر آمار ازدواج بین جوانان کرمانی کاهش یافته‌است و بساط شور و شادی عروسی کمتر از گذشته به‌پا می‌شود.

 

آیین عروسی کرمانی‌ها از دیروز تا امروز

مردم کرمان به نجابت و دیانت شهره‌اند و غیرت، همت والا و علاقه به خانواده از ویژگی بارز مردان دیار کریمان و پاکی، مهربانی و صداقت از مهمترین ویژگی‌های بانوان کرمانی است.

 

مردم قدیم کرمان برای برپایی مراسم عروسی فرزندان خود آداب و رسوم خودشان را داشتند از خواستگاری، شیرینی‌خوران، بله‌برون و یا کفش‌پاکنان تا مراسم بله‌گفتن، تهیه تک‌و‌تل یا خریدکنان عروسی و عقدکنان.

 

نکته جالب درباره ازدواج دختران و پسران قدیم کرمان این است که در بسیاری موارد دختر و پسر تا شب عروسی یکدیگر را نمی‌دیدند و یا حداکثر یکی، دو بار موفق به دیدار هم می‌شدند، اما سال‌های سال در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کردند.

 

اما امروز بسیاری از آداب و رسوم ازدواج کرمانی‌ها به فراموشی سپرده شده است و دختران و پسران این دیار نیز مانند سایر جوانان ایرانی در حالی راهی خانه‌بخت می‌شود که ماه‌ها و یا حتی سال‌ها قبل از ازدواج با یکدیگر آشنایی پیدا می‌کنند.

 

در همین حال طی سال‌های اخیر آمار ازدواج‌ها در کرمان کاهش یافته است و در هر خانواده و طایفه‌ای دختران و پسران مجرد به‌خوبی به‌چشم می‌آیند.

 

بسیاری از جوانان مجرد کرمان هم مانند سایر دختر و پسرهای جوان ایرانی دلایل بسیاری برای دوری از ازدواج دارند از پیدا نکردن همسر دلخواه تا ماندن در دخل و خرج زندگی و ترس از شکست در زندگی.

 

آمارها از کاهش ازدواج در کرمان خبر می‌دهد

این در حالی‌ست که طی سال گذشته بر اساس اعلام مدیرکل فناوری، اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور استان‌های تهران، البرز و کرمان با ۷.۵، ۷.۶ و ۷.۸ در یک هزار کمترین نرخ ثبت ازدواج را به خود اختصاص داده‌اند.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس آمار کاهش ازدواج‌ها در کرمان طی سال‌های اخیر را تایید می‌کند و می‌افزاید: کرمان در سال ۹۱ از نظر آمار ازدواج‌ها آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است و کرمان در حال حاضر در جایگاه ۲۷ از نظر تعداد ازدواج‌هاست.

 

حمید خالقی بیان می‌کند: طی شش ماهه نخست سال گذشته ۱۶ هزار و ۳۴۸ مورد ازدواج در استان کرمان روی داده است، اما این آمار در شش ماهه نخست سال جاری با ۸.۳۶ درصد کاهش به ۱۴ هزار و ۹۸۰ مورد رسیده است و هر ساله این سیر نزولی را داریم.

 

وی در حالی از کاهش آمار ازدواج‌ها در استان کرمان خبر می‌دهد که به گفته خالقی آمار طلاق‌ها در این خطه همچنان در حال افزایش است.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ادامه می‌دهد: ۲ هزار و ۳۴۷ مورد طلاق در شش ماهه نخست سال جاری در کرمان روی داده است و با توجه به وقوع  ۲ هزار و ۲۰۸ مورد طلاق در شش ماهه نخست سال گذشته شاهد افزایش ۶.۲۹ درصدی طلاق هستیم.

 

خالقی تصریح می‌کند: آمار پنج ساله اخیر کرمان نشان می‌دهد طلاق‌ها در این استان ۷ درصد افزایش یافته است در حالی که شاهد کاهش ۲۵ درصدی ازدواج طی این مدت پنج ساله هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه بیشترین طلاق‌ها در کرمان طی سال‌های نخست تا دوم ازدواج است، عنوان می‌کند: بیشترین آمار ازدواج در استان کرمان در سال‌های ۲۰ تا ۲۴ سالگی روی می‌دهد و بیشترین طلاق‌ها نیز بین افراد ۲۵ تا ۲۹ ساله اتفاق می‌افتد.

 

چرا جوانان کرمانی پشت در ازدواج مانده‌اند؟

این مسئول به بیان برخی از علت‌های کاهش ازدواج در استان کرمان می‌پردازد و می‌گوید: عدم اعتماد جوانان به یکدیگر و ترس از شکست در زندگی ازجمله دلایلی کاهش ازدواج‌هاست و جوانان می‌ترسند، زندگی مشترک را آغاز کنند.

 

خالقی می‌افزاید: عدم استقلال اقتصادی، روانشناختی و اجتماعی برای جوانان، بیکاری و مادی‌گرایی، بالا بودن هزینه‌های زندگی و ازدواج، بالا بودن توقع و مشکلات و دلایل غیرمنطقی در انتخاب همسر هم از دیگر دلایل کاهش ازدواج‌ها در استان کرمان است.

 

وی همچنین تاثیر منفی ماهواره و شیوع ارتباطات نامشروع اجتماعی، فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی و نفوذ فرهنگ غربی در سبک زندگی جوانان را از دیگر علت‌های کاهش ازدواج‌ها ذکر می‌کند.

 

هیچ کس به‌فکر ازدواج جوانان کرمانی نیست

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان متذکر می‌شود: در حالی برای کاهش طلاق‌ها تلاش‌هایی در استان کرمان در حال انجام است و شاهد کاهش ۳ درصدی طلاق‌های توافقی در کرمان هستیم که برای بحث ازدواج جوانان هیچ کس به‌فکر نیست.

 

کرمان رتبه خوبی در طلاق ندارد

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس کاهش ازدواج‌ها در کرمان را تایید می‌کند و می‌افزاید: رتبه خوبی هم در زمینه طلاق نداریم و از هر پنج ازدواج در کرمان یک مورد به طلاق می‌انجامد.

 

علی رویگر تصریح می‌کند: از هر پنج مورد ازدواج هم سه مورد در حال درگیری، بگو‌و‌مگو و نزاع هستند و یا به‌سمت طلاق می‌روند مگر اینکه خدا کمک کند و تعدادی از این زوج‌ها زندگی خود را نگه دارند.

 

وی می‌گوید: یک ازدواج از مجموع پنج ازدواج در استان کرمان سالم و بدون درگیری و حاشیه است.

 

ضربه و شوک ماهواره‌ای به جوانان

رویگر یادآور می‌شود: نظرم این است، فرهنگی که ماهواره در کشور ما و ذهن افراد جا می‌دهد و ضربه و شوکی که ماهواره وارد خانواده‌ها می‌کند از مهمترین دلایل کاهش ازدواج‌ها و افزایش طلاق‌هاست.

 

وی همچنین جلوگیری از موازی‌کاری توسط دستگاه‌ها برای ازدواج جوانان را امری مهم می‌داند و ادامه می‌دهد: سازمان‌های متولی باید برای ازدواج آسان، پایدار و آگاهانه همسو شوند.

 

امان از دست چشم و هم‌چشمی‌ها

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان اضافه می‌کند: امروز آنچه ازدواج جوانان را تهدید می‌کند، این است که می‌گوییم مراسم عروسی باید آبرومند برگزار شود و تعبیرهای متفاوتی درباره عروسی آبرومند وجود دارد و شاهد چشم و هم‌چشمی‌ها در بحث انجام آیین ازدواج هستیم.

 

رویگر بیان می‌کند: بعضی‌ها مراسم آبرومند را به‌معنی عرضه چند نوع غذا، میوه و شیرینی می‌دانند که این موضوع سبب بالارفتن مخارج عروسی می‌شود.

 

وی عنوان می‌کند: تلاش خانواده‌ها برای تهیه جهیزیه سنگین هم سبب شده آمار ازدواج در کرمان پایین بیاید و در واقع تجملات مانع رشد ازدواج در کرمان شده‌است.

 

رویگر با ذکر نمونه‌ای از توجه زوج‌های کرمانی به تجملات می‌گوید: شاهد این امر هستیم که یک زوج جوان وام ازدواج را دریافت می‌کنند و می‌روند یک دستگاه تلویزیون ال‌سی‌دی می‌خرند، اما آیا بدون ال‌سی‌دی نمی‌توان زندگی کرد.

 

دوری جوانان از ازدواج یک خطر جدی است

وی معتقد است: مسئولان ارشد استان کرمان می‌توانند با برگزاری آیین ازدواج اقوام خود به سبک اسلامی و انعکاس این آیین در رسانه‌ها برای مردم الگوسازی کنند.

 

رویگر ادامه می‌دهد: زمانی که می‌گوییم شب عروسی فقط یک شب است و باید به‌بهترین نحو برگزار شود، همین افزایش هزینه‌های غیر ضروری سبب شده که جوانان ما پشت در ازدواج مانده‌اند.

 

وی متذکر می‌شود: دوری جوانان از ازدواج را باید یک خطر جدی برای خودمان بدانیم و همه باید دست‌به‌دست هم دهند و مدیریت جهادی در این بخش معنا پیدا می‌کند.

 

بسته ازدواج آسان در راه است

رویگر خاطرنشان می‌کند: ما در اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان درصدد هستیم تا فراتر از وظایف خود برویم و بسته ملی ازدواج آسان را تعریف کنیم تا دختر و پسری که قصد دارند زیر یک سقف بروند، دغدغه آنچنانی نداشته باشند.

 

وی می‌گوید: ما پیشنهاد داده‌ایم، سالن‌های ورزشی کرمان به‌صورت رایگان در اختیار عروس و دامادهایی قرار گیرد که به‌دنبال مراسم عروسی بدون تشریفات هستند.

 

این مسئول فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به افراد را در افزایش ازدواج‌ها موثر می‌داند و می‌افزاید: ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان با محوریت ازدواج شکل می‌گیرد.

 

موسسه همسرگزینی در کرمان نداریم

رویگر بیان می‌کند: موسسات همسرگزینی در کرمان نداریم و اگر مجموعه‌ای در این زمینه فعالیت کند، خلاف کرده است و سایت‌هایی که در این زمینه راه‌اندازی شده‌اند، مجوز ندارند و حتی ممکن است به پیکره خانواده‌ها ضربه بزنند.

 

وی ادامه می‌دهد: زمانی که بحث ازدواج آسان پیش می‌آید ذهن‌ها به این سو می‌رود که خانواده‌های مستضعف اقدام به برگزاری این نوع ازدواج می‌کنند در حالی که ما نمونه‌هایی از ازدواج آسان فرزندان خانواده‌های متمکن را هم داریم.

 

رویگر با تاکید بر اینکه ازدواج آسان باید به ارزش تبدیل شود، خاطرنشان می‌کند: گسترش ازدواج آسان پایدار جزو اولویت‌های ماست.

 

وی در پاسخ به خبرنگار فارس که از وی پرسید آیا شما برای فرزندان خودتان هم ازدواج آسان را انتخاب می‌کنید، تصریح می‌کند: قطعا این کار را می‌کنم و اصلا به‌دنبال حرف مردم نیستم چه می‌گویند و اگر به مراسم ازدواج فرزندان رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه کنیم، بهترین الگو برای ما است.

 

به گزارش فارس، با توجه به آمار ناخوشایندی که این روزها درباره کاهش آمار ازدواج در استان کرمان منتشر می‌شود به نظر می‌رسد مسئولان و خانواده‌ها باید با حساسیت بیشتری بحث ازدواج و ایجاد بسترهای لازم برای زندگی پایدار جوانان را پیگیری کنند.

 

==============

گزارش از: مهسا حقانیت

==============

انتهای پیام/