توجه یکسان، توسعه کوهبنان و زرند را محقق می‌کند

زمانی که از شباهت های فرهنگی کوهبنان و زرند بنویسیم و یا از شباهت های فرهنگی منطقه بگوییم، یک کار فرهنگی کرده ایم و ایجاد همدلی می کنیم. به این ترتیب ایجاد انگیزه و تحّول می شود. و همه احساس می کنند که از یک فرهنگ هستند.

آن چه در کنار توجه به اهمیت توسعه زرند و کوهبنان دیده می‌شود، کم‌توجهی به کوهبنان است.

                                                

 Kohbanan

صدای زرند: عمده اقدامات توسعه تاکنون متوجه شهرستان زرند بوده حال آن که اهمیت توسعه کوهبنان کمتر از آن نیست. بخش بزرگی چون شهرستان کوهبنان و تعداد بی‌شمار مولفه های بالقوه در این شهرستان گویای این مهم است. کم‌‌توجهی به موضوع توسعه کوهبنان در، بهانه این نوشتار شد.

                                                

 

کوهبنان تاکنون مورد بی مهری قرار گرفته و باید از آن حمایت شود. پیش از این بودجه‌های بسیاری برای توسعه به زرند ارائه شده است، اما همواره کوهبنان از دریافت این قبیل کمک‌ها محروم بوده است.

                                                

 

آیا کوهبنان، توان توسعه کمتری نسبت به جنوب دارد؟ اگرچه مبالغی برای منطقه اختصاص یافته است. اما این پول برای شهرستان کوهبنان به لحاظ پتانسیل های فراوان، کم است.

                                                

 

این منطقه که در طی دوران پیش از شهرستان شدن مورد بی مهری واقع شده بود، شایستگی بیشتری دارد.

                                                

 

کوهبنان در استان نقش بسیار فعالی دارد اما محروم واقع شده است. در حالی که وقتی به نقشه جغرافیایی منطقه نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم این دو شهرستان، یعنی کوهبنان و زرند در یک حوزه قرار گرفته‌اند و از هم جدا نیستند.

                                                

 

شاید به نحوی گاهی زرند به کوهبنان نیازمند بود و گاهی کوهبنان به آن. برخی معتقدند یکی از دلایل بی‌توجهی به کوهبنان، به دلیل بن بست بودن منطقه است. با این حال وقتی به وسعت و تعداد پتانسیل بالقوه شهرستان نگاه می‌کنیم، کوهبنان قابل مقایسه با زرند نیست. هر دو منطقه حائز اهمیت اند.

                                                

 

هر دو منطقه دارای استعدادها و پتانسیل‌های فراوانی هستند. آن چه مهم است این که نگاه به این پتانسیل ها باید نگاهی کارشناسانه باشد.

                                                

 

بسیاری از مسائلی که در زرند مطرح می شوند در کوهبنان پاسخ آن ها دیده می‌شوند و برعکس و این به معنای یکپارچگی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این دو منطقه است.

                                                

 

در مورد وسعت آثار و مواریث فرهنگی هم به تناسب وسعت و با توجه به شواهد، کوهبنان نیز آثار و شواهد فراوانی را در دل خود جای داده است که نیازمند توجه لازم است.

                                                

 

از سوی دیگر کوهبنان به شهرستان های گسترده‌ای از جمله شمال، شرق و غرب ایران نزدیکی دارد که بر اهمیت آن می افزاید.

                                                

 

زمانی که از شباهت های فرهنگی کوهبنان و زرند بنویسیم و یا از شباهت های فرهنگی منطقه بگوییم، یک کار فرهنگی کرده ایم و ایجاد همدلی می کنیم. به این ترتیب ایجاد انگیزه و تحّول می شود. و همه احساس می کنند که از یک فرهنگ هستند.

                                                

 

کوهبنان بخشی از حوزه نمایندگی محترم مجلس است که اهمیت آن کمتر از جنوب منطقه نیست و باید به آن توجه ویژه ای شود.

                                                

 

این شهرستان از جمله شهرستان های محروم استان است اما خوب است به این نکته توجه شود که اقتصادی کردن مفهوم گردشگری در این شهرستان می تواند درهای ثروت را به روی آن ها بگشاید.

                                                

 

خلیل الله باقی زاده کوهبنانی

مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان کوهبنان

 

                                                

 مطلب مرتبط: کوهبنان را قورت دهید / گزارش حسن ضیاءالدینی